جمعه 7 خرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

فینالی مادریدی در میلان

1605271407.jpg

بی بی سی - رئال و اتلتیکو دو تیم باشگاهی از شهر مادرید یکبار دیگر و طی دو سال فینال لیگ قهرمانان اروپا را برگزار می‌کنند. اتلتیکو مادرید تا پیش از این دیدار دو بار به این مسابقه راه یافته است. این تیم در سال‌های ١٩٧٤ و ٢٠١٤ به ترتیب مقابل بایرن مونیخ و رئال مادرید شکست خورد ونتوانست قهرمان شود. در مقابل رئال مادرید با ۱۰ قهرمانی، پرافتخارترین باشگاه اروپا است ودر فینال میلان به دنبال کسب یازدهمین قهرمانی است.
مربیان دوتیم: دیگو سیمئونه - زین الدین زیدان

دو مربی با دو فلسفه مربیگری کاملا متفاوت درمقابل یکدیکر قرار می‌گیرند. هردو این مربیان از بازیکنان تاریخ ساز فوتبال جهان بودند که در دوران بازیگری نیز در پستی متفاوت بازی می‌کردند.

سیمئونه در نقش هافبک تخریبی کاملا درخدمت دستورات تاکتیکی تیم بود اما زیدان بعنوان هافبکی بازیساز وخلاق نقش تعیین‌کننده‌تری در تاکتیک تیم به عهده داشت. فلسفه مربیگری این دو نیز برمبنای خصوصیات زمان بازیگریشان شکل گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتلیکو تیمی کاملا جنگنده و منسجم است که بازیکنان تا پایان بازی و با تمامی وجود درحال جنگیدن هستند و کمتر دیده می‌شود از دستورات تاکتیکی مربی خارج شوند. رئال برخلاف اتلتیکو و با توجه به خصوصیات منحصر به فرد زیدان تیمی خلاق و غیرقابل پیش بینی است.

بازیکنان صرفنظر از اینکه در چارچوب دستورات تاکتیکی زیدان قرار دارند اما آزادی عمل بیشتری دارند و می‌توانند برمبنای توانایی‌ها وخلاقیت‌های فردی خود عمل کنند. کارلو آنچلوتی مربی سابق رئال استاد استفاده از خلاقیت‌های فردی بازیکنان است و احتمالا زمانی که زیدان به عنوان دستیار درکنار او فعالیت می‌کرد متوجه شده در رئال اگر بازیکنان را در چارچوب خاصی محبوس کند هیچ‌وقت به نتیجه دلخواه نمی رسد. مربیان سابق رئال مانند کارلوس کی‌روش و رافا بنیتس که همواره سعی می‌کنند بازیکنان را فقط در تاکتیک تیمی قرار دهند نمی‌توانند در تیمهای بزرگ وپرستاره‌ایی مثل رئال مادرید موفق باشند.
آرایش دو تیم:
اتلتیکو مادرید

اتلتیکو همواره با سیستم ٢-٤-٤ بازی می‌کند. در این سیستم ایجاد سه خط دفاعی متراکم از دلایل اصلی موفقیت این تیم محسوب می‌شود. خط دفاعی ابتدایی را دومهاجم این تیم فرناندو تورس و آنتوان گریزمن در میانه میدان شکل می‌دهند. لایه دوم دفاعی که توسط هافبک‌ها تشکیل می‌شود شامل کوکه، گابی فرناندس و سائول نیگس است. چهاربازیکن جنگنده و کاملا منظم که نقطه قوت اصلی اتلتیکو محسوب می‌شوند.

لایه سوم سنگر دفاعی اتلتیکو توسط دیگو گودین، خوسه ماریا خیمنس، خوان فران و فیلیپه لوئیز شکل می‌گیرد. پشت این سه خط دفاعی جان اوبلاک دروازه‌بان چالاک و باهوش اتلتیکو که بی شک یکی از بهترین دروازه بانان این دوره از مسابقات است، انجام وظیفه می‌کند. نقطه قوت اتلتیکو سیستم متراکم و کاملا منظم آنان است که موجب می شود حریفان در طول بازی نتوانند فضا و موقعیت لازم برای بازکردن دروازه این تیم را به دست بیاورند.
رئال مادرید

رئال با سیستم ٣-٣-٤ بازی می‌کند. نقطه قوت رئال برخلاف اتلتیکو در فاز تهاجمی این تیم است. سه مهاجم این تیم را کریستیانو رونالدو، کریم بنزما و گرث بیل تشکیل هستند. بنزما در مرکز زمین و در بین مدافعین مرکزی حریف بازی می‌کند. او بدون تردید یکی از دلایل اصلی گلزنی‌های رونالدو محسوب می‌شود.

آشنایی کامل بنزما از حرکات رونالدو ودرک متقابل این دو از یکدیگر یکی از نقاط قوت رئال در فینال است. بیل در سمت راست و رونالدو در سمت چپ و با حرکت به سمت مرکز زمین علاوه براینکه سعی می‌کنند با بازی ترکیبی و همکاری به دروازه حریفان نزدیک شوند فضای لازم را در کناره‌ها ایجاد می‌کنند تا مدافعین کناری رئال به خوبی در حمله شرکت کنند.

درمیانه میدان لوکا مودریچ و تونی کروس و احتمالا ایسکو به بازی گرفته می‌شوند. کروس قلب تپنده رئال است ونقش تنظیم‌ آهنگ بازی را به عهده دارد. مودریچ با قدرت بازیخوانی‌اش در نقش رابط خط میانی وحمله انجام وظیفه می کند و کاسمیرو نیز به عنوان هافبک توپ‌گیر درجلوی خط دفاعی مانع از ضدحملات اتلتیکو می‌شود.

دفاع چهارنفره رئال را مارسلو، سرخیو راموس، په په و کارواخال تشکیل می دهند، حضور په‌په و راموس و قدرت سرزنی این دو در ضربات ایستگاهی یکی از راهکارهای زیدان برای بازکردن دروازه اتلتیکو است. در این تیم همچنین کیلور ناواس، دروازه‌بان کاستاریکایی، با واکنش‌های دیدنی‌اش کاملا توانسته خلا ایکر کاسیاس دروازه‌بان افسانه‌ای رئال را پرکند.

نکات فنی:

در این دیدار و به دلیل قدرت سیستم دفاعی اتلتیکو مانند همیشه شاهد بازی بسته از طرف این تیم خواهیم بود. سیمئونه به خوبی می‌داند درصورت "پرسینگ" درزمین حریف و ایجاد فضا در زمین خودی توانایی مهار سرعت رونالدو و بیل را ندارد.

به همین دلیل اتلیتیکو سعی می‌کند با عقب‌نشینی و ایجاد لایه‌های دفاعی متراکم فضای لازم را در اختیار بازیکنان رئال قرار ندهد. در این صورت تورس و گریزمن با سرعت و تکنیک خوب خود می‌توانند در ضد حملات، با توجه به کند بودن مدافعین مرکزی رئال خصوصا په په، دروازه حریف را تهدید کنند.

رئال به خوبی می‌داند برای بازکردن لایه‌های دفاعی اتلتیکو باید بازی را به کناره‌ها ببرد وبا تعویض جریان بازی و استفاده ازفضای پشت مدافعین مرکزی به گل برسد. بایرن مونیخ در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان نشان داد چگونه می‌توان به اتلتیکو گل زد.

سانتر و ارسالهای دقیق در زمانهایی که تعویض بازی به سمت دیگر خط دفاعی اتلتیکو انجام می‌شود یکی از راه‌های بازکردن خط دفاعی متراکم اتلتیکو است.

رئال مادرید با حضور بازیکنان سرعتی در کناره‌ها و عرض دادن به بازی راه پیروزی در این دیدار را به خوبی می‌داند اما بازی بسته و کاملا درگیرانه اتلتیکو نشان داده همواره حریفی سرسخت وغیر قابل پیشبینی است.
نکته ویژه:

دیگو سیمئونه دوسال در باشگاه اینتر میلان به عنوان بازیکن فعالیت می‌کرد وبازگشت او به "جوزپه مهاتزا" ورزشگاه اختصاصی شهر میلان از نکات ویژه بازی شنبه است. سیمئونه که علاقه خود را به مربی‌گری در اینتر پنهان نمی‌کند در این دیدار به دنبال اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان است تا شایستگی‌هایش را بیشتر از گذشته ثابت کند. زیدان نیز در فوتبال ایتالیا و در باشگاه یوونتوس از اسطوره‌های فراموش نشدنی است. جدال این دو پس از سالیان گذشته درایتالیا و درنقش مربی ازنکات دیدنی فینال لیگ قهرمانان اروپا است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016