چهارشنبه 5 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگوی ویژه با خداداد عزیزی


خداداد عزیزی

وبسایت رسمی برنامه نود - بعد از مشکلات مالی فراوان تیم سیاه‌جامگان مشهد که منجر به استعفای فرهاد کاظمی از سمت سرمربیگری این تیم و همچنین اعتصاب بازیکنان سیاه‌جامگان شد، با نظر هیات مدیره این باشگاه خداداد عزیزی، پیشکسوت محبوب فوتبال کشورمان به عنوان مدیرفنی این تیم منصوب شد.

در همین رابطه گفت‌وگوی ویژه‌ای داشتیم با خداداد عزیزی که توصیه می‌کنیم خواندن آن را از دست ندهید:

اعتصاب بازیکنان به دلیل شانتاژ برخی‌ها از بیرون بود

خداداد عزیزی، در ابتدای صحبت‌های خود راجع به شرایط باشگاه سیاه‌جامگان گفت: در حال حاضر مشکل اصلی تیم بحث مالی است و بازیکنان هم به همین دلیل قهر کرده بودند. البته این مساله در تمام فوتبال ما وجود دارد و چیز تازه‌ای نیست اما اینجا متاسفانه یک عده از بیرون شانتاژ کردند و باعث شدند تا کار بالا بگیرد و بازیکنان دست به اعتصاب بزنند.

مدیریت باشگاه کارش را بلد است

او ادامه داد: من با اینکه می‌دانستم باشگاه مشکل مالی دارد و شرایط بحرانی است اما به دلیل اینکه مجموعه را می‌شناختم و می‌دانستم مدیریت تیم کارش را بلد است این مسئولیت قبول کردم. حرف اول و آخر من هم در مورد پول بود و این موضوع را به آقای عباسی هم گفتم. متاسفانه در فوتبال ما عرف نیست که یک باشگاه کامل به تعهداتش عمل کند و خیلی‌ها متوجه این نیستند که وقتی به بازیکن تعهد می‌دهند که پول پرداخت کنند، باید این کار را انجام بدهند و وظیفه یک باشگاه است به تعهد مالی خود در قبال مربی و بازیکنان عمل کند و همین مساله باعث بروز مشکلات زیادی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به بازیکنان گفتم اگر پول ندهند من هم در کنار شما دعوا می‌کنم

او در خصوص جلسه خود با مدیران باشگاه سیاه‌جامگان نیز اظهار داشت: تنها حرف ما در آن جلسه در مورد مسائل مالی بود. در جلسه به این نتیجه رسیدیم که در تعطیلات پیش روی لیگ که ۲۷ روز خواهد بود، باشگاه پول بازیکنان را پرداخت کند. قرارداد‌ها در سیاه‌جامگان به این صورت است که باید در ابتدای فصل حدود ۳۰ درصد از قرارداد بازیکنان را پرداخت می‌کردند که پرداختی‌ها کمتر از این بوده. بعضی‌ها ۵ درصد گرفتند و بعضی‌های دیگر ۲۰ درصد و هیچ کدام از بازیکنان ۳۰ درصد نگرفته‌اند که قرار شد در این ۲۷ روز تعطیلی این بخش از قرارداد‌ها تسویه شود. ضمن اینکه تا نیم فصل هم باید یک مبلغی را پرداخت کنند که طبق صحبتی که داشتیم قرار شد آن را هم باشگاه بدهد. به همین دلیل هم من بعد از پذیرفتن این مسئولیت و طبق قولی که باشگاه داده بود، در صحبتی که با بازیکنان داشتم گفتم اگر پول شما پرداخت شد من هم هستم، وگرنه من هم مانند شما کار نخواهم کرد. حتی اگر خواستید دعوا و شکایت کنید هم من کنار شما هستم و در دعوا‌ها می‌توانید روی من هم حساب کنید.

انتخاب سرمربی سیاه‌جامگان به عهده من است

مدیرفنی جدید تیم سیاه‌جامگان در مورد قرارداد و همچنین شرح وظایف خود در این باشگاه نیز گفت: من خودم هنوز قراردادی با باشگاه نبستم و فقط توافق کرده‌ام. طبق همین توافق هم قرار شده است سرمربی جدید تیم را من انتخاب کنم و من صرفاً نقش نظارتی خواهم داشت. البته من به هیچ وجه در کار سرمربی دخالت نخواهم کرد چون اگر خودم هم سرمربی می‌شدم اجازه نمی‌دادم کسی در کارم دخالت کند. در حال حاضر هم دنبال چند گزینه هستیم و قطعاً ظرف ۱۰ الی ۱۵ روز آینده سرمربی تیم را انتخاب خواهم کرد.

خیلی‌ها حاضرند بدون پول در لیگ بر‌تر مربیگری کنند

وی در واکنش به این سوال که آیا با وجود مشکلات مالی، می‌شود گزینه‌ای خوب برای سرمربیگری تیم سیاه‌جامگان انتخاب کرد یا خیر نیز تصریح کرد: شرایط ما مشخص است. مدیران باشگاه هم قول داده‌اند در مدت زمان مشخص شده پول بیاورند و مشکل مالی را برطرف کنند. ما هم هرکسی را که بخواهیم بیاوریم، در مورد شرایط با او صحبت می‌کنیم و به او می‌گویم شرایط چگونه است. خیلی‌ها هستند که حاضرند بدون پول در لیگ بر‌تر مربی کنند و درآمدشان را هم از جای دیگر دارند اما این افراد به کار ما نمی‌آیند و ما دنبال گزینه‌های بهتری هستیم. با این حال تلاش بر این است که طبق شرایطی که داریم بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

سیاه‌جامگان‌‌ همان ابومسلم سابق است

او افزود: یکی از دلایلی که من قبول کردم بیایم این بود که این تیم‌‌ همان ابومسلم است. آقای عباسی خودش از ابومسلمی‌های قدیمی است و مردم مشهد هم قلباً به این تیم علاقه دارند و حتی در تشویق‌هایشان هم هنوز سیاه‌جامگان را مانند ابومسم می‌دانند. ولی با این حساب حرف، حرف است و مدیران باشگاه قول داده‌اند مشکلات مالی را برطرف کنند. وقتی هم قول داده و تعهد کرده‌اند، باید به آن عمل کنند. به آقای عباسی هم گفتم یک تعهدی بدهید که بتوانید به آن عمل کنید. نه اینکه مثلاً بگوید ده روز دیگر همه چیز حل ‌می‌شود اما نشود. چون آن وقت با هم به مشکل خواهیم خورد.

قبول ندارم که بحران تیم به دلیل مشکلات مالی است

خداداد عزیزی در خصوص نتایج بد سیاه‌جامگان در چند بازی اخیر نیز خاطرنشان کرد: تیم از نظر فنی تیم خوبی است و با اضافه شدن چند بازیکن در نیم فصل شرایط بهتری هم پیدا خواهد کرد اما مشکلات مالی در بروز برخی مشکلات اثرگذار بوده است. البته این مشکلات فقط مختص به سیاه‌جامگان نیست. من در برنامه ۹۰ دیدم که بازیکنان استقلال خوزستان هم که تیم قهرمان ایران است می‌گفتند ۶ ماه است پول نگرفته‌اند. حتی تیم علی دایی هم مشکل مالی دارد و در کل به غیر چند تیم صنعتی خاص بقیه تیم‌های لیگ درگیر مشکل مالی هستند. قصد من حمایت از مدیران باشگاه نیست اما باید حق را گفت. من به شخصه قبول ندارم که نتایج بد چند هفته اخیر سیاه‌جامگان به دلیل عدم پرداخت حقوق بازیکنان بوده است. باشگاه باید به تعهداتش عمل کند اما قرار هم نیست که بازیکن در این موقع از فصل تمام پول خود را بگیرد.

پرداخت نشدن پول مربیان و بازیکنان یکی از مشکلات اصلی فوتبال ماست

پیشکسوت محبوب فوتبال کشورمان در رابطه با عدم تعهد باشگاه‌ها به پرداخت پول مربیان و بازیکنان عنوان کرد: پیش از شروع فصل و آن زمانی که مهدی طارمی قصد داشت به ترکیه برود و با من در مورد این موضوع صحبت می‌کرد، هنوز ۳۰ درصد از قرارداش با پرسپولیس را نگرفته بود. یکی از مشکلات اصلی فوتبال ما که هیچ وقت هم در برنامه ۹۰ به آن توجه جدی نشده است همین مشکل مالی بازیکنان و مربیان است. برنامه ۹۰ بسیار شفاف است و من خودم این برنامه را خیلی دوست دارم اما باید قبول کرد هیچ وقت به شکل جدی به این موضوع نپرداخته که چرا بازیکنان تمام پول خود را از باشگاه‌ها نمی‌گیرند. هیچ کجای دنیا شما این موضوع را نمی‌بینید که یک باشگاه با مربی یا بازیکنی قرارداد ببندد و بعد پول مربی و بازیکنش را ندهد. در اروپا اگر باشگاهی پول یک بازیکن را ندهد اصلاً به آن باشگاه اجازه فعالیت نمی‌دهند اما اینجا اینطور نیست و باشگاه‌ها خیلی راحت به تعهدشان در قبال بازیکنان و مربیان عمل نمی‌کنند و اصلاً قبول ندارند که یک بازیکن وقتی قرارداد می‌بندد باید پولش را بگیرد.

عادل می‌گوید من بهترین فوروارد ایران هستم

خداداد در ادامه گفت: به نظر من برنامه ۹۰ باید به صورت جدی به این موضوع بپردازد. واقعاً چرا عادل تا الان پیگیر این بحث نشده است؟ او که خودش فوتبالی است و بد هم بازی نمی‌کند. حداقل هربار جلوی ما بازی کرده که بد نبوده است. البته می‌خواهم یک شوخی هم با عادل فردوسی‌پور کنم. عادل در هر تیمی که بازی کند، همه باید برای او فوتبال بازی کنند. او می‌رود کنار تیر دروازه می‌ایستد و بقیه هم باید توپ را به او بدهند تا گل بزند. هر کسی هم به او پاس ندهد کارش تمام است و در برنامه ۹۰ از خجالتش در می‌آید! (می‌خندد) در بازی ستارگان فوتبال ایران و جهان که سال قبل برگزار شد و لوئیز فیگو و روبرتو کارلوس به ایران آمدند، در یکی از تمرینات ما، علی آقا پروین، عادل را فرستاد در تیم ما. در آن بازی هرچه پاس به عادل دادیم زد به در و دیوار و یک گل هم نزد. من هم به شوخی به او گفتم امروز افتضاح بودی، تمام بزرگان فوتبال ایران، از حمید استیلی و کریم باقری گرفته تا خود من کارمان شده اینکه توپ را بدهیم به تو تا بزنی به در و دیوار. کلاً شرایط فوتبال بازی کردن با عادل اینطور است که اگر در تیمت باشد باید همه پاس‌ها را بدهی به او، اگر هم مقابلت بازی کند نباید بروی تو پایش و توپ بگیری. البته همه این‌ها را به شوخی گفتم و من واقعاً عادل و برنامه ۹۰ را دوست دارم و خودش هم این را می‌داند. ولی باید بگویم عادل که فوتبالش هم خوب است و خودش فوتبالی است، باید به موضوع پرداخت نشدن پول بازیکنان رسیدگی کند.

برنامه ۹۰ می‌تواند باعث کم شدن مبلغ قرارداد‌ها شود

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: من واقعاً از عادل فردوسی‌پور توقع دارم به این موضوع توجه کند و از او خواش می‌کنم به شکل جدی این مساله را پیگیری کند. من مطمئن هستم پرداختن برنامه ۹۰ به این قضیه نه تنها موجب می‌شود فوتبالیست‌ها به حقشان برسند، بلکه باعث می‌شود مبلغ قرارداد‌ها کمتر بشود. چرا باید بیشتر قرارداد‌ها میلیاردی باشد و رقم‌های غیرواقعی وجود داشته باشد؟ برنامه ۹۰ که در رابطه با هر موضوعی آیتم درست می‌کند و پربیننده‌ترین برنامه ایران است، باید به این بحث ورود کند و من از دوست خوبم عادل فردوسی‌پور تقاضا می‌کنم این کار را بکند.

کمیته انضباطی هیچ کاری به نفع بازیکنان نمی‌کند

مدیرفنی سیاه‌جامگان در پاسخ به اینکه چرا کمیته انضباطی در موضوع پرداخت نشدن حقوق بازیکنان جدی‌تر با باشگاه‌ها برخورد نمی‌کند اظهار داشت: کمیته انضباطی کلاً همینطور است. ۶ سال پیش از ابومسلم برای گرفتن پولم شکایت کردم و گفتند ۵۰۰ هزار تومان واریز کن به حساب کمیته انضباطی تا پرونده پیگیری شود اما بعد از آن حتی یک زنگ هم به من نزدند. وقتی من که خداداد عزیزی هستم نتوانستم از طریق کمیته انضباطی حقم را بگیرم دیگر بقیه که معطل هستن. باید بروید آنجا تا ببینید چه خبر است. من بازیکنی را می‌شناسم که مبلغ قراردادش ۲۰۰ میلیون تومان بوده اما تنها ۱۰ میلیون به او داده‌اند و هیچ کاری هم نمی‌تواند بکند. تازه سال بعد هم مجبور شده برود قرارداد ببندد چون اگر این کار را نکند بدون تیم می‌ماند. کمیته انضباطی هر سال می‌گوید به باشگاه‌های بدهکار اجازه نمی‌دهد در مسابقات شرکت کنند اما هربار هم‌‌ همان تیم‌ها که بیشتر از همه بدهی دارند اول لیست خود را تحویل می‌دهند. دقیقاً به همین دلیل است که می‌گویم عادل و برنامه ۹۰ باید به این موضوع ورود کنند و می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند.

چون از بچگی به کشک علاقه نداشتم، در سیاه جامگان دو سمت برای خود انتخاب کردم

علی پروین، اسطوره فوتبال ایران اعتقاد دارد «مدیرفنی یعنی کشک». خداداد عزیزی، مدیرفنی تیم سیاه‌جامگان در پایان در واکنش به این صحبت گفت: من کاملا با این حرف علی آقا موافق هستم. وقتی علی پروین می‌گوید مدیرفنی یعنی کشک، باید قبول کرد اما من چون از بچگی کشک دوست نداشتم و از طرفی هم می‌دانستم که شما خبرنگاران قطعاً در این مورد از من سوال خواهید کرد، دوتا سمت را برای خودم در سیاه‌جامگان انتخاب کردم. یکی که مدیرفنی است و دیگری هم رئیس سازمان فوتبال باشگاه سیاه‌جامگان است تا اینطوری دیگر شما‌ها نتوانید به من بگوید کشک چون من کشک نیستم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016