چهارشنبه 17 مهر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران خودرو اتومبیل زنانه می سازد، بی بی سی

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره روز سه شنبه، 7 اکتبر (16 مهر)، گزارشی در مورد تصمیم یک شرکت اتومبیل سازی ایران برای ساخت خودرو خاص زنان چاپ کرده است.

این گزارش با عنوان "طراحی خودرو مخصوص زنان در ایران حساس به مسایل جنسیتی" و به قلم رابرت تیت و نوشین حسینی چاپ شده و در آن آمده است که بزرگترین سازنده خودرو در ایران با ساخت یک اتومبیل ویژه زنان، حساسیت جنسیتی این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است.

گاردین می نویسد که خودرو مورد نظر دارای بسیاری از خصوصیات رایج در بازارهای جهانی است اما به عنوان یک اتومبیل زنانه در فرهنگ مرد سالار ایران عرضه می شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خصوصیات این اتومبیل، به نوشته گاردین، عبارتست از دنده اتوماتیک، دستگاه الکترونیکی کمک به پارک اتومبیل، سیستم رهیابی و ابزار خاصی برای تعویض چرخ، ظاهرا با این نظر که رانندگان زن فاقد مهارت فنی همتایان مذکر خود هستند.

در این اتومبیل دستگاه های خاصی نیز برای هشدار هنگام پنچری چرخ تعبیه می شود و قرار است این محصول با رنگ های ملایم "زنانه" تولید شود، تودوزی آن مطابق سلیقه زنان باشد و سیستم صوتی و تصویری خاصی نیز برای سرگرم کردن بچه ها در آن تعبیه شود.

گاردین می افزاید که شرکت ایران خودرو، که با حمایت دولت فعالیت دارد، گفته است که ماه ژوئن آینده و همزمان با روز زن در ایران، نخستین مدل این خودرو را، که یکی از خودروهای مجموعه سمند است، عرضه خواهد کرد.

این روزنامه می نویسد که اگرچه خودرو سمند به کشورهای متحد ایران مانند سوریه و ونزوئلا هم صادر می شود، اما خودرو زنانه در ابتدا فقط برای مصرف داخلی تولید خواهد شد.

گاردین به نقل از وحید نجفی، مدیر بخش محصولات سفارشی ایران خودرو، می نویسد که فکر طراحی این اتومبیل حاصل افزایش سریع در شمار رانندگان و اتومبیل داران زن است و براساس تحقیقاتی در مورد سلیقه و خواست های این گروه از مصرف کنندگان و با دریافت سفارش از مشتریان ساخته و عرضه می شود.

نیازهای متفاوت

آقای نجفی گفته است که نیازهای زنان با مردان متفاوت است و به عنوان مثال، زنان به خرید می روند و بچه ها را به مدرسه می رسانند و در نتیجه، این اتومبیل دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر اتومبیل ها متمایز می سازد.


ساخت دوچرخه های ویژه زنان نیز مورد توجه مقامات جمهوری اسلامی بوده است

وی گفته است که اتومبیل مورد نظر زیباتر است، در رنگ های شاد و جذاب، مثلا قرمز، عرضه خواهد شد و در داخل آن نیز تزئینات خاصی، از جمله برای داشبورد مورد استفاده قرار می گیرد اما مهمترین موضوع برای زنان این است که اتومبیل باید راحت و راندن آن آسان باشد.

گاردین می نویسد که فکر تولید این اتومبیل با سیاست جدایی جنسیتی مورد حمایت مقامات جمهوری اسلامی انطباق دارد.

به نوشته این روزنامه، سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی از پیشنهاد تولید یک دوچرخه زنانه حمایت کردند که ساق پا و قسمت بالای دوچرخه سوار کاملا پوشیده باقی می ماند.

این روزنامه می افزاید که در ایران، دوچرخه سواری زنان تشویق نمی شود و زنان اجازه سوار شدن بر موتور، مگر به عنوان همراه را ندارند.

به نوشته گاردین، اخیرا سرویس تاکسی ویژه زنان، با رانندگان زن، در تهران و چند شهر بزرگ ایران به راه افتاده و در اتوبوس ها و واگن های مترو تهران هم برای مسافران زن و مرد محل های جداگانه ای ایجاد شده است.

گاردین می نویسد که سال گذشته شرکت ایران خودرو برنامه ای را برای تولید یک اتومبیل اسلامی اعلام کرد که سیستم راهیابی آن برای مشخص کردن قبله طراحی شده و قرار است به طور مشترک و با همکاری شرکت هایی از مالزی و ترکیه ساخته شود.

خبر تولید اتومبیل مخصوص بانوان توسط خبرگزاری زنان ایران - ایونا - هم گزارش شده که به نقل از وحید نجفی، رئیس کل اداره خودروهای سفارشی ایران خودرو، می نویسد "این خودرو پس از درخواست یکی از بانک ها برای تولید و عرضه خودرو متفاوت در مجموعه هدایای خود مورد توجه ایران خودرو قرار گرفت و مراحل تولید آن آغاز شده است."





















Copyright: gooya.com 2016