دوشنبه 14 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توسعه موتور جستجوي يوتوب، همكاران سيستم

سايت ويدئويي يوتوب که مالک آن شرکت گوگل است شايد 10 برابر سايت‌هاي مشابه خود محبوبيت داشته باشد، اما هانتر واک، مدير واحد مديريت محصول در اين شرکت معتقد است رقيب يوتوب ديگر سايت‌هاي اينترنتي نيست، بلکه کانال‌هاي تلويزيون رقباي اين سايت محسوب مي‌شود.

واک مي‌گويد: "کاربران ما به‌طور متوسط 15 دقيقه را در اين سايت مي‌گذرانند، اما به مدت 5 ساعت برنامه‌هاي تلويزيوني تماشا مي‌کنند. ناظران معتقدند که يوتوب سايت مهمي است، اما به نظر من راه درازي در پيش داريم."




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به همين خاطر آقاي واک يک تيم 12 نفري از مهندسان، طراحان و مديران پروژه‌ را رهبري مي‌کند تا يوتوب را به سايت مورد نظر کاربران درآورد. هدف اين است که کاربران هر روزه چند دقيقه بيشتر روي سايت بمانند.

هدف فوق به ظاهر دست‌يافتني است، اما در عمل اين کار آسان نيست. يوتوب تعداد ويدئوهاي خود را فاش نمي‌کند اما سخنگوي اين شرکت بيان كرده حدود 20 ساعت ويدئو هر دقيقه در اين سايت بارگزاري مي‌شود. اين زمان معادل 100 هزار فيلم سينمايي است که ظرف هفته در يوتوب قرار مي‌گيرد. در اين ميان چالش تيم آقاي واک اين است که بتواند 5، 10 يا 20 ويدئويي را بيابد که کاربران مشترکاً از تماشاي آن لذت مي‌برند.

دستيابي به چنين هدفي مي‌تواند سودآور باشد. اگرچه مديران گوگل بيان كرده‌اند يوتوب هنوز زيان‌ده است اما ابراز اميدواري کرده‌اند که به زودي سودآور شود. ترغيب کاربران به صرف زمان بيشتر روي سايت موجب خواهد شد تبليغات و درآمدتبليغاتي رشد کند.

از ديدگاه يوتوب يکي از کليدي‌ترين نقاط تقويت موتور جستجوي سايت است. در نوامبر کاربران آمريکاي شمالي 3.8 ميليون بار اين سايت را جستجو کردند. اما کليدواژه‌هايي که در اين جستجو‌ها به‌کار گرفته مي‌شود قدري مبهم است؛ به طور مثال، "ويدئوهاي خنده‌دار."

يوتوب نه تنها در صدد است بتواند به اين سبک از کليد واژه‌هاي جستجو پاسخ دهد بلکه در نظر دارد بر اساس سوابق ويدئويي کاربران به ايشان پيشنهاد ويدئوهاي جديد کند. به اين منظور تيم آقاي واک از متدولوژي استفاده مي‌کند که شامل نمودارهاي گسترده شده و مفاهيم و موضوعات فيلم‌ها به‌صورت گره روي آنها نمايش داده مي‌شود. گره‌‌هايي که در کنار هم قرار مي‌گيرد قاعدتاً مرتبط به يکديگر بوده و از نظر موضوعي فهرستي از ويدئوها را در بر مي‌گيرد که مي‌تواند براي کاربران بر حسب سوابق موضوعات مورد علاقه ايشان قابل پيشنهاد باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016