شنبه 12 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطر ابتلا به پوكی استخوان پس از ۵۰ سالگی ۲ تا ۳ برابر افزایش می یابد

به گزارش ایرنا كارشناس برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : با گذشت هر دهه از عمر پس از 50 سالگی خطر ابتلا به بیماری پوكی استخوان دو تا سه برابر افزایش می یابد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ،دكتر محبوبه كیخا با اشاره به اینكه سالمندان بیشترین گروه در معرض بیماری پوكی استخوان هستند افزود: درد ناگهانی و شدید در ستون فقرات، خمیدگی ستون فقرات و كاهش قد می تواند از علائم شكستگی های ستون فقرات بدلیل پوكی استخوان باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بیان اینكه پوكی استخوان در اثر تخریب بافت استخوانی و در نتیجه كاهش توده استخوانی ایجاد شده و منجر به شكستگی می شود اظهار داشت: با افزایش سن، مقدار استخوانی كه تخریب می‏شود بیشتر شده و استخوانها نازك و شكننده می‏شوند، به حدی كه به راحتی و حتی به خودی خود و یا با حركات ساده ای مانند سرفه و عطسه می‏شكنند.

كیخا با اشاره به اینكه بیماری پوكی استخوان در زنان شایعتر از مردان است خاطر نشان كرد: یائسگی و تغییر هورمونها، یائسگی زودرس، كمبود دریافت كلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، سابقه پوكی استخوان در افراد درجه یك خانواده و سابقه قبلی، استعمال دخانیات و مصرف زیاد كافئین، زندگی كم تحرك، مصرف برخی از داروها، ابتلا به بیماریهای زمینه ای و استخوان بندی ظریف و كوچك از جمله عوامل ابتلا به بیماری پوكی استخوان به شمار می رود.

وی افزود: دریافت رژیم غذایی با كلسیم كافی ، دریافت كافی ویتامین D (از طریق قرار گیری در مقابل نور خورشید و مصرف مواد غذایی و مكمل )، تمرینات ورزشی متحمل وزن بطور منظم (پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه ورزش مناسبی است )، ترك مصرف سیگار و الكل و كافئین و جایگزینی هورمون های زنانه، در خانم های یائسه زیر نظر پزشك می تواند مانع پوكی استخوان زودرس شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016