Saturday, Feb 11, 2017

صفحه نخست » حضور دوباره جنگنده‌های روسی در ایران برای عملیات‌زمینی در سوریه؟

Russia_in_Iran.jpgآفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد ماه امسال، ابتدا یک رسانه عربی و سپس رسانه‌های روسیه و ایران خبر از استقرار تعدادی احتمال حضور دوباره جنگنده‌های روسی در ایران برای عملیات‌زمینی در سوریههواپیمای بمب‌افکن روسی در پایگاه هوایی نوژه در همدان دادند. هواپیماهایی که براساس اخبار منتشر شده از این پایگاه عازم عملیات نظامی در کشور سوریه می‌شدند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این اولین‌بار بعد از جنگ جهانی دوم بود که ایران چنین امکانی برای یک کشور خارجی فراهم می‌کرد. این مساله واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری را به دنبال داشت. از جمله اینکه بیش از ۲۰ نماینده مجلس درخواست کردند تا جلسه‌ای غیرعلنی با مسولان ذیربط در ارتباط با صدور مجوز استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی همدان، برگزار شود. خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که «همکاری‌های تهران - مسکو راهبردی و هشدار به کشورهای حامی تروریست است.»

با این حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان را مغایر قانون اساسی خوانده و گفته بود که «شاید ناظر به بند یک اصل ۱۷۶ احتمالا بحث وظایف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مطرح شود که به نظر بنده این وظایف است و جزو اختیارات محسوب نمی‌شود.»

براساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی، ایجاد هرگونه پایگاه نظامی خارجی در خاک ایران ولو برای مقاصد صلح‌آمیز ممنوع است. اصل ۱۷۶ قانون اساسی اما «بهره‌گیری‏ از امکانات‏ مادی‏ و معنوی‏ کشور برای‏ مقابله‏ با تهدیدهای‏ داخلی‏ و خارجی و تعیین‏ سیاستهای‏ دفاعی‏ - امنیتی‏ کشور» را برعهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته است.

احتمال بازگشت بمب‌افکن‌های روسیه به ایران

به گزارش آفتا‌ب‌نیوز، حالا چندماه بعد از استقرار موقت جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه همدان و خروح آن‌ها از کشور، نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "روابط و همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم کاملا راهبردی است"، گفته است: همکاری مشترک ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم در سوریه ابعاد جامع و گسترده‌ای دارد و در صورت لزوم با اعلام نیاز مسئولین دفاعی کشور امکان صدور مجوز برای عبور هواپیماهای روسی از فضای ایران برای پشتیبانی از عملیات زمینی در سوریه وجود دارد."

شمخانی افزوده است: عبور هواپیماهای روسیه از آسمان ایران منوط به طی مقدمات و تصمیمات مشترکی است که به نیازمندیهای میدانی در مبارزه با تروریسم مرتبط می‌باشد. صدور مجوز عبور، فرآیند پیچیده‌ای دارد که مستلزم بررسی‌های کارشناسی در ابعاد مختلف، نیازسنجی دقیق وت عیین زمان‌بندی از پیش مشخص شده است."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy