Wednesday, Feb 1, 2017

صفحه نخست » سیاتل تایمز: احتمال لغو توافق ایران با بوئینگ درپی ممنوعیت مسافرت اتباع ایران به آمریکا

boeing-IRIseattletimes_small.jpg

ه گزارش «نسیم آنلاین»، روزنامه سیاتل تایمز در گزارشی نوشت: خطر لغو توافق بوئینگ با ایران در گزارشی نوشت فرمان های اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، توافق نامه شرکت هواپیما سازی بوئینگ را با ایران در معرض خطر قرار داده است.


در این گزارش به قلم دومینیک گیتس آمده است: قرارداد هشت میلیارد دلاری شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا با شرکت ایران ایر به سبب صدور دستور اجرایی دونالد ترامپ در روز جمعه -که سفر اتباع ایرانی را به آمریکا طی سه ماه آتی ممنوع می کند- با تهدیدی جدی مواجه شده است.


این ممنوعیت سفر به موانع فوری لجستیکی موجود افزوده است زیرا خلبانان، مهندسان پرواز و خدمه بخش تعمیر و نگهداری قادر نخواهند بود به منظور دریافت آموزش در ارتباط با چگونگی پرواز کردن و تعمیر هواپیماهای بوئینگ، وارد آمریکا شوند.


مهمتر از همه آن که نامیدن مجدد ایران به عنوان کشوری که منبع تروریسم احتمالی است، ممکن است نشانه ای در این باره باشد که آمریکا احتمالا از توافق نامه هسته ای سال دو هزار و پانزده عقب خواهد کشید،‌ توافق نامه ای که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به آن دست یافت و سبب برداشته شدن تحریم های اعمال شده آمریکا بر ایران شد و همچنین فرصتی را برای شرکت هواپیمایی بوئینگ به منظور همکاری با ایران فراهم کرد.


در حالی که این شرکت هواپیماسازی تلاش می کند کاری انجام ندهد که سبب خشم رئیس جمهور آمریکا شود، مقامات این شرکت مطالب بسیار کمی را آشکارا در این باره بیان می کنند.

آدام پیلارسکی معاون شرکت مشاوره ای آویتاس گفت اگر اراده وجود داشته باشد، می توان با موضوع ممنوعیت سفر کنار آمد. او گفت اگر دولت ترامپ با فروش برخی هواپیماهای بوئینگ موافقت کند و بپذیرد برای انجام این کار باید سفرهایی انجام شود، می توان استتثنائاتی در این زمینه قائل شد.
اما این گونه به نظر نمی رسد.


پیلارسکی گفت: «طی کارزار انتخاباتی، ترامپ و شماری از افراد نزدیک به او، اعلام کردند که از توافق هسته ای ایران متنفر هستند.» او همچنین گفت: «شماری از مشاوران نظامی او به شدت ضد ایران هستند.»


ریچارد آبولافیا تحلیل گر مسائل هوانوردی در شرکت تیل گروپ Teal Group همچنین در ارتباط با توافق نامه فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران امیدوار نیست.


او گفت:‌‌ «فرض من این است که آنها قصد دارند بار دیگر تحریم ها را اعمال کنند، از این رو، احتمالا این توافق راه به جایی نخواهد برد.»


شرکت بوئینگ که در میانه این نیروهای سیاسی گرفتار شده است، روز دوشنبه در واکنش به درخواست های رسانه ها، تنها بیانیه ای کوتاه صادر کرد.


سخنگوی این شرکت گفت:‌ «ما همچنان به ارزیابی تأثیرات دستور اجرایی (ترامپ) بر این موضوع ادامه می دهیم و از نزدیک اقدامات کنگره، دولت و دستگاه قضایی را زیر نظر داریم.»


معاون شرکت بوئینگ -در حالی که به سبب حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود- گفت این شرکت محدود شده و در مقایسه با شرکت های دیگر فعال در زمینه فن آوری همانند مایکروسافت در معرض خطر قرار گرفته است زیرا قراردادی در زمینه تولید هواپیمای ریاست جمهوری موسوم به ایرفورس وان و چندین قرارداد دفاعی دیگر با دولت دارد.


او گفت:‌ «واضح است که ما نمی خواهیم خطر کنیم. باید اجازه دهیم زمان بگذرد و کاری انجام ندهیم که سبب به خطر افتادن روابط شود. باید صبور باشیم.»


و دستور اجرایی دونالد ترامپ سبب بروز یک مشکل دیگر نیز برای شرکت بوئینگ می شود: کشور دیگری که اتباعش در حال حاضر اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند، عراق است.


از سال دو هزار و سه، عراق سیزده فروند هواپیمای بوئینگ تحویل گرفته است. اما همچنان هجده فروند از هواپیماهای باریک پیکر 737 و ده فروند از هواپیماهای نوع 787 باقی مانده است.


در حال حاضر، عراقی ها نمی توانند به آمریکا بیایند تا این هواپیماها را تحویل بگیرند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy