Tuesday, Feb 14, 2017

صفحه نخست » تداوم بازداشت علی کعب عمیر جوان، فعال محیط زیست در اهواز

Ali_Kab.jpgپسر عموی علی کعب عمیر جوان، دانش آموز اهل اهواز و فعال محیط زیست که روز۲۰ بهمن ۱۳۹۵ در منزلش توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده است گفت خانواده اش از محل نگهداری او اتهام او بی خبر هستند و حتی ماموران اداره اطلاعات اهواز پدرش را تهدید کرده اند که اگر بار دیگر سراغ پسرش را بگیرد او را هم بازداشت خواهند کرد. محمد کعب عمیر گفت: «ماموران به پدرش گفته اند برو وگرنه خودت را هم دستگیر می کنیم.» به گفته او ماموران اداره اطلاعات حتی در زمان بازداشت این دانش آموز دست چپ او را شکسته اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، علی کعب عمیر جوان، ۱۷ ساله، دانش آموز سال سوم دبیرستان و ساکن کیان آباد شهر اهواز است. او روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ در منزلش توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد. علی کعب عمیر یکی از فعالان محیط زیست و فعال مدنی اهواز است و در اعتراض به انتقال آب کارون و آلودگی هوا اهواز در شبکه‌های اجتماعی با نوشته هایش فعال بوده و همچنین در چندین تجمعات مردمی از جمله تشکیل زنجیره‌های انسانی در اعتراض به انتقال آب کارون در اهواز شرکت کرده است. او همچنین به عنوان یکی از مخالفان دخالت ایران در جنگ سوریه با حضور در استادیوم ورزشی الغدیر در اهواز با پلاکاردهای به زبان عربی مخالفت خود را با دخالت سپاه در جنگ روسیه، نشان داده است.

محمد کعب عمیر جوان، پسر عموی این دانش آموز ۱۷ ساله اهل اهواز گفت:‌ «ماموران ناگهان به خانه او حمله کرده اند. تمام خانه را تفتیش کرده‌اند، کامپیوتر و کتاب‌ها و تلفن همراه علی را ضبط کرده‌اند و بعد خواستند علی را با خودشان ببرند. خانواده علی در مقابل بازداشت او اعتراض کردند و علی هم مقاومت کرده که با ماموران نرود اما ماموران دست به خشونت زده اند و در مقابل خانواده اش، دست چپ علی را شکسته و با خودشان به زور بردند. مادر علی با دیدن این صحنه غش کرده و پدرش او را به بیمارستان برده است.»

پسر عموی این جوان ادامه داد: «چند ساعت بعد پدر علی به ستاد خبری اطلاعات اهواز برای پیگیری وضعیت پسرش رفته است. اما به او گفته اند پسرش آنجا نیست و او را به ستاد اطلاعات در منطقه امانیه برده اند. پدرش به آنجا رفته اما ماموران امانیه هم به او گفته‌اند که پسرش آنجا نیست. او مجددا به ستاد خبری اطلاعات اهواز بازگشته است اما این بار ماموران او را تهدید کرده‌اند که اگر دوباره سراغ پسرش را بگیرد او را هم بازداشت خواهند کرد. به او گفته‌اند برو وگرنه خودت را هم دستگیر می کنیم.»

محمد کعب عمیر جوان که در کشور دانمارک زندگی می‌کند درباره خواست پدر این دانش آموز ۱۷ ساله گفت: «آنها فقط می خواهند بدانند که پسرشان کجاست، اتهامش چیست. تا به حال به آنها جوابی نداده اند. پدرعلی به من تلفنی گفت دلم دارد می سوزد. علی فرزند اولشان است و بسیار نگرانش هستند. می‌ترسند که او را شکنجه کنند چون خیلی از شهروندان عرب زبان را بازداشت کرده‌اند، مدت ها خانواده‌هایشان را در بی خبری نگه داشته‌اند و آنها را شکنجه کرده یا حتی کشته‌اند.»

پسر عموی این دانش آموز درباره فعالیت‌های او که منجر به بازداشتش شده است گفت: «حدود یک ماه قبل از بازداشتش از طرف اداره اطلاعات اهواز با او تماس گرفتند و خواستند که برای چند سوال و جواب به دفترشان برود. محمد هم رفت. در آنجا ماموران به او گفته اند که چرا با لباس عربی نزدیک رود کارون با پلاکاردهای به زبان عربی در مخالفت با انتقال آب کارون حاضر می شود. او چندین بار با چفیه و دشاشه همراه با چند نفر از جوانان دیگر با پلاکاردهای نظیر «زنده باد کارون»، «آب کارون نباید انتقال داده شود» در کنار آب کارون تجمع کرده بود.»

محمد کعب عمیر در ادامه گفت:‌ «ماموران همین طور به او گفته‌اند که دوستانش را دستگیر کرده‌اند و آنها در اعترافاتشان اسم او را هم برده‌اند که در استادیوم ورزشی الغدیر با پلاکاردهای در مخالفت به کمک در جنگ روسیه شرکت کرده است. ماموران او را ترسانده بودند و خواسته بودند که او دیگر در این تجمعات شرکت نکند. علی هم اتفاقا خیل مراقب بود و حتی برخی از عکس‌هایش که با چفیه و دشاشه بود و ماموران به شدت در مقابل این لباس عربی حساس هستند از صفحه اینستاگرامش حذف کرده بود. اما ناگهان ریختند در خانه اشان و او را دستگیر کردند.»

به گفته منبع یاد شده در حال حاضر یکی از موارد بازداشت و بازجویی عرب‌های اهل اهواز، شرکت در تجمعات مردمی در مخالفت بااهواز و انتقال آب رود کارون است. در ۲۷ دی ماه امسال سه معلم و فعال فرهنگی اهواز به نامه‌های عیسی دمنی (حداد)، مجاهد زرگانی و ناجی حیدری در منازل خود توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده اند که تاکنون از وضعیت آنها نیز خبری در دست نیست. همچنین امیر زرگانی، ۲۳ ساله از اهالى منطقه زرگان اهواز نیز روز ۱۸ بهمن ماه امسال بازداشت شده است. همگی آنها در اعتراضات آلودگی هوا و انتقال آب کارون فعال بوده اند.

پیش از این زکیه نیسی، ۲۶ ساله و فعال مدنی عرب اهل اهواز نیز روز ۲۸ اردبیهشت ماه امسال به دلیل فعالیت های مدنی‌اش در مخالفت با انتقال رود کارون و وضعیت محیط زیست اهواز دستگیر شده بود که چهار روز پس از بازداشت در تاریخ ۳۱ اردبیهشت ماه آزاد شد. فعالیت های او به نوشتن نقطه نظراتش در صفحه شخصی فیسبوکش یا تجمع مسالمت آمیز در شهر اهواز محدود بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy