Wednesday, Feb 15, 2017

صفحه نخست » لغو سفر محرمانه معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران پس از افشای آن توسط ایران

russianDeputyPM_small.jpgرادیو فردا - رسانه‌های روسی از لغو سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران «به خاطر افشای اطلاعات این سفر» از سوی ایران خبر می‌دهند.

خبرگزاری اینترفکس روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، از قول روزنامه روسی کومرسانت نوشت که دمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه، برنامه سفر خود به ایران را لغو کرده و دلیل آن را «مسائل فنی» عنوان کرده است.

دمیتری راگوزین سرپرست بخش دفاعی در دولت روسیه است.

این روزنامه از قول منابع خود در دولت روسیه نوشته است: «علت لغو این سفر این است که ایران اطلاعاتی را دربارهٔ سفر پیش رو افشا کرده و این در حالی است که مسکو انتظار داشت این سفر محرمانه بماند.»

به نوشته این روزنامه، آقای راگوزین قرار بود روز دوشنبه ۲۵ بهمن به تهران سفر کرده و با حسین دهقان، وزیر دفاع، و همچنین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور ایران، دیدار کند.

بنا بر این گزارش، طرفین قرار بود در این دیدارها در مورد «مسائل نسبتاً حساسی» تبادل نظر کنند.

در همین زمینه «یک منبع دولتی روس» به این روزنامه گفته است که در این سفر «قرار بود بحث‌های پیچیده‌ای در خصوص دلایل روی آوردن شرکای ایرانی ما به خرید هواپیما از کشورهای غربی انجام شود.»

این منبع افزوده است: «ما پشتیبانی عظیمی از تهران کرده‌ایم، با وجود این، آنها در حال تهیه سخت‌افزار از آن کشورهایی هستند که از طریق تحریم دست به تحقیر ایران می‌زنند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا روز یک‌شنبه از قول مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو، خبر داده بود که ایگور شووالف، معاون اول نخست‌وزیر، دمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر، و الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، قرار است به‌زودی به تهران بیایند.

به نوشته روزنامه کومرسانت، سفر شووالف و نوواک لغو نشده و دیدار آنها با مقامات ایرانی در تهران هم‌چنان در دستور کار قرار دارد.

ایران و روسیه به‌ویژه در زمینه حفظ بشار اسد در منصب ریاست‌ جمهوری سوریه با یکدیگر همکاری نظامی دارند و تهران همچنین از مسکو یک سامانه پیشرفته موشکی دریافت کرده است.

مسئله انتقاد طرف‌های ایرانی و روسی از «افشای اطلاعات» پیش از این نیز رخ داده و در همین زمینه در روز ۳۱ مردادماه حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در یک برنامه تلویزیونی از «اعلام» حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان، تلویحاً انتقاد کرده و گفت که روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده‌ است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy