Tuesday, Feb 21, 2017

صفحه نخست » اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه

Adel_El_Jobair.jpgدویچه وله ـ عربستان تاکنون فقط با حملات هوایی علیه داعش می‌جنگید. اینک اما ریاض به اعزام یگان‌های ویژه نیروی زمینی خود به سوریه برای مبارزه‌ای مشترک در کنار آمریکا فکر می‌کند. عربستان کماکان نگران گسترش نفوذ ایران در سوریه است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، آمادگی کشورش برای اعزام واحدهای نظامی به سوریه برای مبارزه مشترک در کنار آمریکا علیه "دولت اسلامی" (داعش) را اعلام کرده است.


وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "زوددویچه" که در شماره‌ی روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه/ ۳ اسفند) این روزنامه منتشر شد، اعلام کرد: «پادشاهی عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را اعلام کرده‌اند که یگان‌های ویژه خود را در کنار آمریکا به کار گیرند؛ برخی کشورهای ائتلاف اسلامی علیه تروریسم و افراطی‌گرایی نیز آماده‌ی اعزام نیرو هستند».


الجبیر افزود: «ما با آمریکا بر سر چگونگی این برنامه و آنچه ضروری است توافق می‌کنیم تا این اقدام را عملی کنیم».

نگرانی از نفوذ ایران


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، طی فرمانی از وزیر دفاع خود، جیمز متیس، خواسته بود تا در عرض ۳۰ روز برنامه‌ای را برای مبارزه علیه "دولت اسلامی" عرضه کند. این مهلت پایان ماه جاری میلادی (فوریه) به پایان می‌رسد. وزیر خارجه عربستان به "زوددویچه" گفت، امیدوار است که این اقدام به‌زودی عملی شود.


عادل الجبیر همچنین به شکلی غیرمستقیم از سپردن کنترل مناطق آزاد شده از دست داعش به مخالفان اسد در سوریه حمایت کرد و گفت: «ایده‌ی اصلی این است که مناطق تحت کنترل داعش آزاد شوند، اما هم‌زمان به دست حزب‌الله، ایران یا رژیم [اسد] نیفتند».


جنگ نیابتی در سوریه


عربستان سعودی از آغاز جنگ داخلی سوریه آشکارا در برابر رژیم بشار اسد ایستاده و از مخالفان او حمایت کرده است. منتقدان در این میان ریاض را متهم می‌کنند که اختلاف خود با حکومت شیعی ایران را به سوریه منتقل کرده است. ایران از آغاز جنگ در سوریه به تمامی در کنار حکومت اسد قرار گرفته و از آن حمایت کرده است.


عربستان سعودی تاکنون تنها عضوی از ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا بود که حملاتی هوایی را علیه مواضع گروه تروریستی "دولت اسلامی" در سوریه انجام می‌دهد. یک سال پیش اما ریاض تمایل خود را به مشارکت در عملیات زمینی در سوریه، در صورت آغاز چنین عملیاتی از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا، ابراز کرد.


باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اما همواره اعلام کرده بود که اعزام نیروی زمینی به سوریه منتفی است. در مقابل، ترامپ غلبه بر "دولت اسلامی" را به یکی از شعارهای اصلی خود در جریان کارزار انتخاباتی رياست جمهوری آمریکا تبدیل کرد.


بررسی اعزام نیروی زمینی در پنتاگون


هفته گذشته شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار در حال بررسی اعزام نیروی نظامی متعارف به سوریه است. این شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد، این طرح یکی از چندین ایده‌ای است که برای مبارزه با گروه تروریستی "دولت اسلامی" در حال حاضر در پنتاگون مطرح است.


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، پیش‌تر نیز ایده‌ی اعزام نیروهای بیشتر به سوریه را مطرح کرده بود. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم از این ایده حمایت کرده و گفته بود که ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که "دولت اسلامی" همچنان از سوریه به عنوان مکانی امن برای عضوگیری استفاده کند. او تأکید کرده بود که "نابودی دولت اسلامی به نفع امنیت ملی آمریکاست".


البته بر اساس گزارش "سی‌ان‌ان"، ایده‌ی اعزام نیروی زمینی آمریکایی به سوریه پخته نشده و پنتاگون نیز هنوز پیشنهاد مشخص خود را به دونالد ترامپ ارائه نکرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy