Thursday, Mar 16, 2017

صفحه نخست » این باغ‌های ایران در سکوت، به ناگهان در سیاهی ناپدید می‌شوند

ufy7k7k7817h_small.jpgوبلاگگ ناظران رادیو فرانسه - هر از چند گاهی ویدئوهایی از درخت‌ها و حتی باغ‌هایی که به ناگهان ناپدید می‌شوند در شبکه‌های اجتماعی در ایران منتشر می‌شوند و گاهی نیز به اخبار داغ روز بدل می‌شوند و نگرانی و حتی عصبانیت کنشگران حوزه زیست‌بوم را به همراه دارند. افرادی که بیشتر در پشت‌صحنه این ناپدید شدن فضاهای سبز در ایران هستند، شرکت‌های ساخت و ساز قرار دارند که در برخی از موارد از حمایت شهرداری‌ها نیز برخوردارند.

این باغ‌ها به راحتی با ساختمان‌ها و برج‌های عظیم که درآمدهای میلیارد تومانی به همراه دارند جایگزین می‌شوند. روز بیست و سوم اسفند باز هم یک ویدئو از این دست در شبکه‌های مجازی منتشر شد. در این ویدئو کارگرهایی دیده می‌شوند که در حال بریدن درخت‌های باغ سیب مهرشهر هستند.

بریدن درختان باغ سیب مهرشهر

تنها چند قبل از آن روز ۱۸ اسفند نیز ویدئویی از نابودی کامل یک باغ در ملارد در چند ده متری شهرداری این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. ردی که از این واقعه فیلم‌برداری کرده است می‌گویند همچنان باقی‌مانده درخت‌های نابوده شده را می‌توان دید آن هم در جایی که حدود ۱۰۰ متر با شهرداری فاصله دارد و سپس با دوربین شهرداری را در فاصله‌ای نزدیک باغ نشان می‌دهد. این ویدئوها نه تنها اولین ویدئوها از این دست نیستند بلکه هم دیگر نادر هم نیستند و در بسیاری از نقاط ایران می‌توان تصاویر مشابهی یافت.

نابودی ناگهانی یک باغ در ملارد
ویدئوهای زیادی از ناپدید شدن باغ‌ها و فضاهای سبز شهری در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که بسیاری از آنها، به صورت شبانه و مخفیانه نابود شده‌اند، تا توجه کنشگران و رسانه‌ها را به خود جلب نکنند.
روشی که تاکنون جواب نیز داده است. درختان به راحتی نابود می‌شوند و زمین برای آغاز بدون دردسر و مشکل قانونی ساخت و ساز آماده می‌شود. با اینکه بارها در رسانه‌ها اعلام شده است تحقیقات قضایی برای پیگیری این اتفاقات آغاز شده است اما تاکنون خبری از به نتیجه رسیدن این پرونده‌ها در دست نیست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy