Monday, May 1, 2017

صفحه نخست » ایران طرح موضوع زندانیان ایرانی-آمریکایی در مذاکرات اخیر برجام را تأیید کرد

y478097z_small.jpgرادیوفردا - بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تأیید کرد که در مذاکرات اخیر پیرامون برجام، موضوع دو زندانی ایرانی- آمریکایی هم مطرح شده، ولی گفت که هیچ دستورالعملی برای گفت‌وگو درباره مسائل خارج از برجام با آمریکایی‌ها نداریم.

اظهارات سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه در این زمینه نخستین تأییدیه دولت جمهوری اسلامی درباره مطرح شدن موضوع آزادی زندانیان در یک نشست کمیسیون بررسی برجام در شهر وین است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «ظاهراً طرف آمریکایی صحبت‌هایی را در حاشیه کمیسیون برجام درباره یک یا دو نفر که در زندان‌های ایران به دلایل مشخص زندانی هستند، مطرح کرده‌ است».

وی از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد و افزود: «آنچه در کمیسیون برجام میان طرف‌ها رد و بدل می‌شود صرفاً مسائل برجامی است و ما کماکان در رابطه با گفت‌وگو با آمریکا درباره مسائل خارج از برجام دستورالعملی نداریم».

سخنگوی وزارت خارجه ایران این اظهارات را در پاسخ به سؤالی درباره درخواست آمریکا برای آزادی دو تبعه ‌آمریکایی ـ ایرانی که به جرم «جاسوسی» در زندان‌های ایران هستند، بیان کرد.

با این حال، وی به نام این زندانیان اشاره نکرد.

از جمله افراد با تابعیت دوگانه که در ایران زندانی هستند می‌توان به سیامک نمازی، تاجر، و باقر نمازی، پدر ۸۱ ساله، وی اشاره کرد.

این دو به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. وکیل نمازی‌ها از دولت آمریکا خواسته بود که مسئله بازداشت آنها را در مذاکرات برجام مطرح کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هفته گذشته گفته بود که مقام‌های آمریکایی در این نشست، «از ایران خواستند که فورا شهروندان آمریکایی را آزاد کند تا آنها بتوانند به جمع خانواده‌های خود بازگردند».

ایران که تابعیت دوگانه شهروندان خود را نمی‌پذیرد در گذشته از آنها به عنوان برگ برنده در مذاکرات خود با آمریکا استفاده کرده است. تهران از جمله توانسته که صدها میلیون دلار پول بابت آنچه که اصل و سود طلب‌های خود عنوان کرده است به صورت نقد دریافت کند.

از دیگر افراد دو تابعیتی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند می‌توان به نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی اشاره کرد که به پنج سال زندان محکوم شده است. یک دادگاه تجدیدنظر در ایران هفته گذشته این حکم را مورد تایید قرار داد.

خانم زاغری از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به «براندازی نرم» متهم شده است. وی فروردین پارسال در حالی که همراه با دختر دو ساله‌اش در حال خروج از ایران بود در فرودگاه بازداشت شد.

رابین شاهینی دیگر شهروند ایرانی- آمریکایی است که به اتهام «همکاری با یک دولت متخاصم» به ۱۸ سال زندان محکوم شده است. او اخیراً با قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

کاران وفاداری، شهروند ایرانی- آمریکایی، که گالری‌دار آثار هنری است نیز همراه با همسر ایرانی‌اش در بازداشت است. عبدالرسول دری اصفهانی، شهروند ایرانی- کانادایی، که گفته می‌شود عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران بوده، نیز در بازداشت است.

یک آمریکایی هم به نام رابرت لوینسون از سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy