Friday, May 12, 2017

صفحه نخست » کریمی قدوسی مدعی انتشار قریب‌الوقوع "اعترافات تکان‌دهنده" دری اصفهانی شد

A5g2888yl53_small.jpgدویچه وله - یک نماینده مجلس مدعی است که "اعترافات بسیار تکان‌دهنده" یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران "درباره پشت پرده‌های برجام" به زودی منتشر خواهد شد. اصول‌گرایان تندرو دری اصفهانی را به جاسوسی متهم می‌کنند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت/ ۱۱ مه) در گفت‌وگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به نیروهای امنیتی، گفت: «برخی مدعی بودند جاسوسی دُری اصفهانی در موضوع مذاکرات برجام دروغ است، اما وی به اتهام جاسوسی در حال محاکمه است».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم‌زمان مدعی شد که «در حال حاضر چند جلسه از دادگاه دری اصفهانی برگزار شده و اعترافات وی به زودی منتشر خواهد شد».

"اعترافات بسیار تکان‌دهنده"

کریمی قدوسی همچنین افزود: «بنده خواهان این هستم که مردم با طوماری از قوه قضائیه بخواهند تا اعترافات دری اصفهانی منتشر شود».

اما این نماینده مجلس روشن نکرد که در صورت انتشار قریب‌الوقوع "اعترافات" دری اصفهانی، دیگر چه نیازی به تهیه طومار و تقاضای انتشار آن وجود دارد.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: «معتقدم اعترافات دری اصفهانی درباره پشت پرده‌های برجام بسیار تکان‌دهنده خواهد بود».

این اظهارات در سایت شخصی کریمی قدوسی هم منتشر شده است.

روز ۲۶ مرداد ماه سال گذشته (۱۳۹۶) عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از بازداشت یک متهم ایرانی دوتابعیتی در تهران پرده برداشته و گفته بود که این فرد با "سرویس جاسوسی انگلیس" مربوط بوده است.

جواد کریمی قدوسی نیز همان زمان مدعی شد که "جاسوس" مزبور مأمور نفوذی آمریکا در "تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای" بوده است.

او گفته بود: «این جاسوس ده روز پیش در سفر محمد جواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده، اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما در ترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود».

هم‌زمان با این اظهارات، مخالفان توافق هسته‌ای با غرب (موسوم به برجام) و رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان تندرو نام این "جاسوس" را عبدالرسول دری اصفهانی اعلام کرده و از او به عنوان "مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیأت مذاکره‌کننده" و "نماینده یکی از نهادهای مالی" در این تیم یاد کرده بودند.

وزارت خارجه ایران اما سخنان کریمی قدوسی را بلافاصله "بی‌پایه و اساس" خوانده و آن را تکذیب کرده بود.

مدتی بعد اما سخنگوی قوه قضائیه دستگیری یکی از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای ایران به اتهام "عامل نفوذی" را تأیید کرد. غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت، اصل خبر دستگیری این شخص صحت دارد، اما او پس از چند روز با سپردن وثیقه آزاد شده است.

"توهین به دستگاه اطلاعاتی ایران"

در واکنش به این خبرها بود که حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای، در شهریورماه ۱۳۹۵ در صفحه اینستاگرام خود پاسخ مفصلی به موضوع دستگیری و بازجویی از عبدالرسول دری اصفهانی ارائه داد.

بعیدی‌نژاد درباره سوابق این عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی نوشت که دری اصفهانی بیش از دو دهه سابقه حضور در دعاوی بین‌المللی داشته و از جمله سوابق او نمایندگی یکی از نهادهای مسئول بانکی، عضو هیات مدیره بانک سامان و مشاور مالی در زمان مذاکرات اتمی بوده است.

به گفته بعیدی‌نژاد، دری اصفهانی همچنین حدود یک دهه در مذاکرات حقوقی در لاهه در پرونده حساس و مهم دعاوی ایران و آمریکا به عنوان عضو داوری ایران شرکت می‌کرده است. او حدود یک دهه نیز وکیل حقوقی وزارت دفاع ایران در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا بوده است.

بعیدی‌نژاد ضمن تأکید بر اینکه "بنابر اطلاع موثق آقای دری اصلا تبعه کشور انگلیس نیست"، اتهام جاسوسی علیه شخصی با این سوابق را "توهین به دستگاه اطلاعاتی ایران" دانسته بود.

مخالفان برجام اما تلاش می‌کنند با طرح موضوع "نفوذ دشمن" در هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و اتهام جاسوسی علیه برخی چهره‌های پیرامونی آن، توافق هسته‌ای با غرب را زیر سؤال ببرند. نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران و تلاش برای بی‌اعتبار کردن دولت حسن روحانی از طریق نفی برجام نیز بر شدت حملات رقبای اصول‌گرای "دولت اعتدال" می‌افزاید.

متهمانی با "نشان افتخار"

جواد کریمی قدوسی هفته پیش نیز به "افشاگری"های خود ادامه داده و از "فراری" بودن سه "جاسوس هسته‌ای" دیگر خبر داده بود. کریمی قدوسی روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری گفته بود که علاوه بر دری اصفهانی، سه "جاسوس" دیگر هم به نام‌های "مشکور، رمضانی و سیروس ناصری" در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حضور داشته‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به "محرز" بودن جرم دری اصفهانی و در جریان بودن محاکمه او، تأکید کرده بود که «احکام سه نفر دیگر هم صادر شده است، ولی متاسفانه این سه نفر فعلا فراری هستند».

عبدالرسول دری اصفهانی و مشکان مشکور پس از مذاکرات هسته‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نشان افتخار درجه سه دولتی دریافت کرده‌اند.

کریمی قدوسی همچنین متهم بعدی خود "رمضانی" را فردی معرفی کرد بود که "تمام مدیریت فضاسازی رسانه‌ای مذاکرات، چه در داخل و چه در خارج از کشور" به عهده او بوده است.

سیروس ناصری، چهارمین فردی که از سوی کریمی قدوسی به جاسوسی و فراری بودن متهم شده، دیپلمات و عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy