Thursday, Jun 1, 2017

صفحه نخست » رویترز: روحانی برای بهبود وضع حقوق بشر در ایران تحت فشار است

yuy5cf22py12k-small.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رویترز در گزارشی تحت عنوان «روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر تحت فشار قرار دارد» نوشت: حسن روحانی در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری با شعارها و لحنی انتقادی از سپاه پاسداران و قوه قضائیه انتقاد کرد که شنیدن آنها از زبان مقام ها در طول حیات جمهوری اسلامی، حداقل در مجامع علنی بی سابقه بود.

در این گزارش که روز سه شنبه نهم خرداد منتشر شده، آمده است: اکنون از منظر حامیان آقای روحانی، زمان اجرای این وعده ها فرا رسیده است. میلیون ها تن از حامیان رئیس جمهوری جدید ایران می خواهند او در زمینه بهبود وضع حقوق بشر اقدامات جدی انجام دهد.

هادی قائمی، از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در نیویورک می گوید:«اکثریت ایرانیان ثابت کرده اند که خواهان بهبود وضع حقوق بشر هستند و انتظارات شان در این زمینه بسیار بالاست.»

به نوشته رویترز، در اجتماع طرفداران آقای روحانی پس از پیروزی او در انتخابات می شد تاکید مردم بر این موضوع را دید. شعار «یا حسین - میرحسین» بارها و بارها تکرار شد که اشاره ای به حصر میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 88 است.

به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، در جریان سرکوب معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸،‌ دهها تن از تظاهرکنندگان کشته شده و صدها تن بازداشت شدند.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی، روحانی اصلاح طلب، از آن زمان در حصر خانگی هستند. اما صاحب نظران معتقدند اگر حسن روحانی بخواهد برای آزادی آنها فشار بیاورد با مقاومت و کارشکنی های شدید جناح های تندرو برای تخریب دور دوم ریاست جمهوری اش مواجه خواهد شد.

به گفته مرکز حقوق بشر ایران، پیش از انتخابات ریاست جمهوری،‌ تعدادی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شدند و سرنوشت این افراد توسط طرفداران حسن روحانی بار دیگر برجسته شده است.

به گفته گروه های مدافع حقوق بشر، بسیاری از زندانیان سیاسی در سلول های انفرادی نگهداری می شوند و مدت های طولانی نیز حق ملاقات با خانواده خود را ندارند.

ایران از جمله کشورهایی است که مجازات مرگ را به میزان بالایی صادر و اجرا می کند. طبق گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۶ حداقل ۵۳۰ مورد اعدام در ایران اجرا شده است.

حامیان روحانی از او توقع دارند برای تامین حقوق اساسی و اولیه شهروندی که بر زندگی روزمره آنها تاثیر می گذارد تلاش کند. از جمله جلوگیری از اذیت زنان از سوی نیروهای انتظامی به خاطر موضوع حجاب و یا لغو کنسرت ها توسط قوه قضائیه.

خبرگزاری رویترز نوشت: حسن روحانی در دور اول ریاست جمهوری خود دستیابی به توافق هسته ای را که پس از امضای برجام به لغو بخش عمده تحریم ها علیه ایران منجر شد در اولویت قرار داده بود. به این دلیل،‌ مسایل حقوق بشری عملا به حاشیه رانده شد. اما اکنون که توافق هسته ای به اجرا درآمده است طرفداران آقای روحانی منتظر تحولی در این مورد هستند.

پیروزی قاطع او در انتخابات ممکن است برای او این فرصت را فراهم کند تا بالاخره به مسایل حقوق بشری نیز بپردازد. اما از شواهد چنین برمی آید که جناح تندرو نیز خود را برای نبرد آماده کرده است.

رییس قوه قضائیه روز دوشنبه هشتم خرداد به دلیل طرح موضوع حصر خانگی از سوی حسن روحانی به شدت به او حمله کرد. به نوشته خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه، آیت الله صادق آملی لاریجانی گفت:‌ «شما چکاره اید که بخواهید حصر را بشکنید.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy