Monday, Jun 5, 2017

صفحه نخست » نخست وزیر بریتانیا: دیگر تحمل نمی‌کنیم

59825552225k-small.jpgدویچه وله - ترزا می می‌گوید صبر بریتانیا به سر آمده و پس از حملات لندن، این کشور با تمام توان به مصاف تروریسم و "ایدئولوژی شرورانه"‌ مهاجمان خواهد رفت.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا حملات تروریستی لندن را با شدیدترین لحن محکوم کرد. او پس از نشست کابینه بحران دولت بریتانیا، موسوم به "کمیته کبرا"، یک "ایدئولوژی شیطانی" را به تهاجم‌های اخیر نسبت داد. او گفت کشورش نسبت به افراط‌گرایان بیش از حد مدارا و تساهل نشان داده و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

پس از حملات شامگاه شنبه در "لاندن بریج" و "بارومارکت"، کابینه بریتانیا در صبح یک‌شنبه ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) نشستی اضطراری تشکیل داد. ترزا می پس از این جلسه، زیر گرفتن مردم و چاقوکشی علیه مردم بی‌گناه را وحشیانه توصیف کرد. هر سه مظنون این حملات، برای وحشت‌‌آفرینی هر چه بیشتر، جلیقه‌های ظاهرا انتحاری پوشیده بودند.

به عقیده ترزا می، سه حمله اخیر در بریتانیا به طور مستقیم با هم مرتبط نبوده‌اند اما گرایش تازه‌ای را آشکار می‌سازند: این که هر ترور، الگویی برای ترورهای دیگر می‌شود. او بر همین اساس تاکید کرد که نباید بیش از این فرصتی به تروریست‌‌ها داد.

نخست‌وزیر بریتانیا افزود که خطرات و تهدیدهای افراط‌گرایی، صرفا با عملیات ضد تروریسم از بین نمی‌روند بلکه لازم است مردم به مزیت ارزش‌های غربی واقف شوند.

ترزا می خواستار نظارت هر چه بیشتر بر مبادلات اینترنتی و سرویس‌های خدمات آنلاین شد. او گفت "فضای سایبر"، مامنی برای دسیسه‌‌های افراط‌گرایان شده و تحمل چنین امری دیگر میسر نیست. او بر ضرورت یک توافق بین‌المللی برای مقابله با افراطـگرایی تاکید کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا لزوم ادامه کمپین انتخاباتی کشورش را نیز یادآور شد و گفت انتخابات در هشتم ژوئن طبق برنامه قبلی برگزار می‌شود. روز یکشنبه به خاطر حملات شامگاه شنبه در لندن، تبلیغات و سخنرانی‌های مربوط به انتخابات سراسری بریتانیا منتفی شدند.

حملات لندن هفت کشته و دستکم ۴۸ مجروح به جای گذاشته‌اند.

59825mn225k-small.jpgطرح ۴ ماده‌ای‌ ترزا می و دستگیری ۱۲ مظنون

ننخست‌وزیر بریتانیا برای پیکار هر چه موثرتر با تروریسم طرحی ارائه داد. مبارزه ایدئولوژیک با افراطیون و راندن آنها از حوزه‌های عمومی از جمله پیشنهادهای او هستند. ۱۲ مظنون شامل ۴ زن در پیوند با حملات لندن دستگیر شدند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا پس از نشست بحران کابینه در روز یکشنبه (چهارم ژوئن/۱۴ خرداد)، زیرگرفتن مردم و حمله به آنها با چاقو را ددمنشانه خواند و طرحی چهار مرحله‌ای برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم ارائه کرد.

پلیس بریتانیا نیز با انتشار یک بیانیه از دستگیری ۱۲ مظنون در ارتباط با حملات لندن در شامگاه شنبه خبر داد. این دستگیری‌ها طی یورش ماموران به شرق لندن صورت گرفته و تعدادی از خانه‌های محله بارکینگ نیز تجسس شده‌اند. خبرگزاری‌ها می‌نویسند در میان دستگیرشدگان چهار زن نیز وجود دارند.

طرح چهار ماده‌ای نخست‌وزیر بریتانیا

طرح ترزا می برای پیکار با افراطیون به این شرح است:

● باید به ایدئولوژی اسلام‌گرایانه غلبه کرد. "ایدئولوژی شیطانی اسلام‌گرایان افراطی منادی نفرت، مبشر اختلاف و مروج فرقه‌گرایی است." این ایدئولوژی بر آن است تا ارزش‌های غربی همانند صلح و دمکراسی با اسلام در پیوند قرار نگیرند. ترزا می ایدئولوژی افراطیون را انحراف از اسلام و انحراف از حقیقت خواند.

● فضای مجازی و محیط اینترنت نباید برای افراط‌گرایان محلی امن و بستر فعالیت باشد. این فضا باید بهینه‌تر کنترل شود و مقرراتی داشته باشد که مانع تحرکات و ارتباط‌های تروریست‌ها شود.

● فضاهای امن که تروریست‌ها بدان دست یافته‌اند باید پس گرفته شوند. باید با اقدامات نظامی شبه‌نظامیان داعش در سوریه و عراق را عقب راند اما بریتانیا نیز جداگانه به یک راه مقابله نیاز دارد.

ترزا می گفت در بریتانیا بیش از حد نسبت به افراط‌گرایان مدارا به خرج داده شده و کار دشواری در پیش است تا آنها از جامعه و خدمات عمومی بیرون رانده شوند. احتمالا منظور ترزا می از خدمات عمومی، مدارس این کشور است.

● استراتژی "ضد ترور" در بریتانیا باید بازنگری شود تا پلیس و نیروهای مسلح همه ابزارهای ضرور برای رویارویی با افراطیون را در دست داشته باشند. طولانی‌تر شدن مدت حبس افراد مظنون به عملیات تروریستی یکی از این راهکارهاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy