Saturday, Jun 10, 2017

صفحه نخست » مشکل بانوان برای اقامت در هتل‌ها همچنان ادامه دارد

3cc87e17ea9ee148f6e7361c4baa3dfad3f790e1.JPGدر حالی که هیچ منع قانونی برای اقامت بانوان مجرد در هتل‌ها وجود ندارد، هنوز مهمانسراها و هتل‌هایی هستند که از پذیرش بانوان بدون نامه کتبی اداره اماکن خودداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بیش از دو دهه از ابطال بخشنامه‌ای که مانع اقامت بانوان در هتل‌ها می شد می‌گذرد ولی هنوز برخی مهمانسراها، مهمان‌پذیرها و هتل‌های کم‌ستاره‌ همچنان از پذیرش بانوان تنها ابا می کنند.

در گزارش ایسنا با مهدی نریمانی رییس اتحادیه هتلداران اصفهان گفت‌وگو شده و او تأکید می‌کند اقامت زنان تنها و مجرد در هتل‌ها و مهمانسراها هیچ منع قانونی ندارد.

او تأکید می‌کند اخیراً این موضوع به همه هتل‌های اصفهان ابلاغ شده که اگر مسافر خانم، مدارک هویتی عکس‌دار و معتبر داشت، ممانعتی برای اسکان او ایجاد نکنند.

ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری هم یک سال پیش در زمان ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی «ذخیره و ابطال اتاق در واحدهای اقامتی ایران» تاکید کرده بود: سال‌هاست بخشنامه نیروی انتظامی در این باره باطل شده است و این برخوردهای سلیقه‌ای در برخی اماکن اقامتی از "عدم آگاهی" ناشی می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفته بود: هم اداره اماکن و هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری در این‌باره هیچ محدودیتی ندارند و زنان تنها و مجرد مانند تمام شهروندان می‌توانند از حقوق کامل خود برای اقامت بهره‌مند شوند.

مشخص نیست چرا با وجود تاکید مراجع ذیصلاح بر بی مشکل بودن پذیرش بانوان تنها در اقامتگاه‌ها باز این مراکز بر بخشنامه‌ای باطل شده پافشاری می‌کنند!

ایسنا می‌نویسد با وجود ابلاغ بخشنامه‌های مکرر دراین‌باره، اما برخی اقامتگاه‌ها در بعضی شهرها از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مناطق شمالی کشور و البته شهرهای کوچک‌تر همچنان با اعمال سلیقه‌ای این دستور روبرو هستند. برخی از واحدهای اقامتی نیز بخشنامه‌های مکتوبی را در اختیار دارند که همچنان از آن‌ها خواسته شده حضور مسافران زن که تنها مراجعه کرده‌اند را به اداره اماکن اطلاع دهند.

در سال ۹۳ وقتی یک دختر دانشجو به خاطر بازماندن از ساعت مراجعه به خوابگاه، به تعدادی از مراکز اقامتی تهران سر زد، بار دیگر با این حکم باطل شده مواجه شد و سرانجام مانده از همه جا مجبور شد شب را بدون سرپناه در پایانه ی اتوبوسرانی بگذراند، بار دیگر این پرسش مطرح شد که چه عاملی باعث شده که با وجود سیستم های ثبت مسافر که اطلاعات آن به اماکن متصل است، باز هم برخی از مراکز اقامتی برای اجرای دستور اصلی تردید داشته باشند؟

پس از داستان تکان دهنده آن دختر دانشجو، جمشید حمزه زاده - رییس جامعه ی هتلداران ایران -به ایسنا گفت: تا آن‌جا که وی اطلاع دارد، بخشنامه قبلی اداره اماکن، سال‌هاست باطل شده و بخشنامه جدید هم سال‌هاست ابلاغ شده و حتما به دست تمام مراکز اقامتی رسیده است و آن ممنوعیت قبلی برای پذیرش زنان در این مراکز باید برداشته شده باشد.

او تأکید کرد: مراکز اقامتی طبق آخرین بخشنامه ی اداره ی اماکن، باید مسافر را حتی اگر مدارک شناسایی نداشته باشد، پذیرش کنند.

اما برای بسیاری از اقامتگاه‌ها همچنان در بر یک پاشنه می‌چرخد و با وجود عدم منع قانونی، یک زن تنها ممکن است نتواند از داشتن سرپناهی برای گذراندن شب برخوردار شود. این در حالی‌ست که عدم امنیت در بسیاری از مناطق و شهرها خطر به سر بردن شب در پارک‌ها، پایانه‌های اتوبوسرانی و مکان‌هایی از این قبیل را برای بانوان دوچندان می‌کند و معلوم نیست چه حوادثی در انتظار آنان باشد هنگامی‌که مجبور ‌شوند ساعات طولانی شب را گاه در سرمای زمستان در خیابان به‌سر برند در حالی که هیچ منع قانونی برای حضورشان در یک اقامتگاه وجود ندارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy