Monday, Jul 3, 2017

صفحه نخست » واکنش‌ها به بوسه مشاور روحانی بر دست آیت‌الله جنتی

al5213232312_small.jpgفرارو- در حاشیه مراسم یادبود همسر امام جمعه مشهد که دیروز برگزار شد اتفاقی رخ داد که با انتشار عکس های یکی از خبرگزاری ها، رسانه ای شد. در این مراسم حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور اقدام به دست بوسی رئیس شورای نگهبان کرده بود و همین مسئله با واکنش های بسیاری مواجه شد.
به گزارش فرارو، حسام الدین آشنا از دسته افرادی به شمار می رود که در دوران حضورش در عالم سیاست یا زمانی که در وزارت اطلاعات فعالیت می‌کرد، بارها و بارها خبرساز بوده است. چه آن زمان که لباس روحانیت را کنار گذاشت و چه حالا که در قامت مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک، بر دستان رئیس شورای نگهبان بوسه زده است.
اقدامات آشنا که موجب شده حتی برخی از حامیان دولت هم اعلام عدم رضایت و عصبانیت کنند به این ماه‌های اخیر خلاصه نمی‌شود. اولین باری که اظهارات وی دولت را با مشکل مواجه کرد به سال 92 و پیش از رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی حسن روحانی بر می گردد. وی اظهاراتی را مطرح کرد که به عقیده برخی، بهانه ای برای رای عدم اعتماد نمایندگان به نیلی شد.

واکنش‌ها به بوسه مشاور روحانی بر دست آیت‌الله جنتی:

آشنا در صفحه شخصی فیس بوک خود با اشاره به جلسه ای که قرار بود برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برگزار شود، نوشت: «نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند: میان رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج خواهان یکی را انتخاب کنند. آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی تجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاستمداران.»
حتی او یک بار هم این شائبه را ایجاد کرد که دولت با رسانه های منتقد به صورت قهری برخورد می کند و اگر انتقاد کنند آنها را از طریق یارانه تنبیه می‌کند. او درباره شرکت نکردن رسانه های منتقد دولت در نمایشگاه مطبوعات سال 94 گفت: هر چه که میزان انتقاد به سیاست های دولت بیشتر باشد یارانه آن رسانه کاهش می یابد البته این رابطه ممکن است که به صورت بر عکس هم اتفاق بیافتد یعنی ممکن است هر چقدر که یارانه کمتر شود انتقاد بیشتر شود.

در همین خصوص داریوش قنبری فعال سیاسی در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: دولت و آقای روحانی بیشتر از آنچه که بسیاری تصور می کنند، با مشکلات و چالش های مختلف دست و پنجه نرم می کنند. لذا لزومی ندارد افرادی مانند آقای آشنا با اظهار نظرهای عجولانه خود باعث ایجاد هزینه برای دولت شوند.
وی ادامه داد: حاشیه سازی های آقای آشنا تنها به ماه‌های اخیر برنمی گردد و اگر نگاهی به فعالیت های ایشان در چهار سال اخیر بیاندازیم متوجه می شوید که در فاصله های زمانی نامشخص باعث شده است که دولت و شخص رئیس جمهور زیر سوال برود. زیرا به هرحال ایشان به عنوان مشاور آقای روحانی شناخته می شوند و هر آنچه مطرح می کنند بیانگر مواضع دولت است. در حالی که بسیاری از اقدامات و نظرات ایشان با اصول و چارچوب دولت همخوانی ندارد و حتی در برخی موارد در تضاد است.
در میان جنجال های گاه و بی گاه آشنا فعالیت‌های خود در شبکه های اجتماعی را به سمت توییتر برد، هرچند پیش تر در آنجا فعال بود اما این روند را افزایش داد. البته شرایط فعالیت در توییتر که فضای سیاسی‌تری نسبت به فیسبوک دارد و در آن تاکید زیادی بر کوتاه نویسی شده است، تا حدود زیادی برای آشنا دردسر ساز شد که عمده این اتفاقات در ایام انتخابات اتفاق افتاد.
دقیقا همان زمانی که حسن روحانی نیازمند به همکاری و هماهنگی میان تمام اعضای دولت به ویژه مشاوران بود، آشنا گاه و بی‌گاه با اظهار نظرهای خاص فضا را متشنج می کرد و مجبور بود اظهار نظر خود را یا پس بگیرد یا توضیح بیشتری دهد یا حتی بعضا معذرت خواهی کند.
قنبری در این باره گفت: جایگاه آقای آشنا در دولت بسیار حائز اهمیت است و هیچ کس بهتر از آقای روحانی نمی تواند فعالیت ایشان را ارزیابی کنند اما به عقیده من طی چهار سال گذشته آقای آشنا هیچ عملکرد چشمگیری نداشته و حتی به نظر من می تواند در میان همان افرادی قرار بگیرد که مدتی قبل رئیس جمهور از آنها به دلیل عدم دفاع از دولت گلایه کرد. زیرا او حتی در یکی از توییت های خود هم به این مسئله اشاره کرده و نوشت: «هر متنی را نمی توان سرسری خواند. یک باردیگر بخوانید شاید نظرتان کمی تغییر کرد والا مجبور می شوم برای توضیح بیشتر برای بارسوم به دادسرا بروم.» این بعد از آن بود که در یکی از اظهار نظرهای عجیب، بسیاری از اصلاح طلبان را عصبانی کرد. او نوشت: «فتنه ها تکرار نمی شود. اگرچه دبیرشورای نگهبان آیت الله جنتی است؛ اما نه حسن روحانی،محمود احمدی نژاد و نه سید ابراهیم رئیسی میر حسین موسوی است.»
این مسئله موجب شد موج جدیدی علیه وی در توییتر به راه بیافتد و هرچند او توضیح داد که آنچه برداشت شده صحیح نیست و موضوع را شفاف کرد اما این از عصبانیت کاربران تویتری کم نکرد. بی شک اوج اشتباهات آشنا به مسئله مناظره ها برمی گردد که حتی باعث شد فردی مانند هاشمی طبا بگوید که آشنا حرف اضافه زده است و اصلا ارزش پاسخ هم ندارد. ماجرا از این قرار بود که در گیر و دار برگزاری مناظره های زنده یا ضبط شده انتخابات ریاست جمهوری او در جمعی به عنوان انتقاد از صدا و سیما گفت: چرا صداوسیما نباید مجری‌ای داشته باشد که کاندیداها مثل سگ از او بترسند. البته بعد از تذکر یکی از حاضران در اطراف آشنا، او می‌گوید: نگفتم که سگ چه کسی است!
این موضوع در همان روزهای انتخابات برای تیم دولت دردسر ساز شد و رقبا با استفاده از آن بارها و بارها بر روحانی و دولت انتقاد کردند. هرچند او بابت این اظهار نظر عذر خواهی کرد اما باز هم مانند و موارد مشابه، آب ریخته ای بود که قابل جمع کردن نبود. اما این روند بعد از انتخابات هم ادامه داشت. او حتی با اصلاح طلبان و حامیان دولت هم وارد مجادله شد. هنوز زمان زیادی از انتخابات نگذشته بود که نوشت: «کاسبان اصلاح طلبی که باج خواهی رسانه ای وسیاسی از رئیس جمهور را آغاز کرده اند، بدانند روحانی خاتمی نیست؛ نه تعارف می کند نه ماخوذ به حیا می شود.»
داریوش قنبری ضمن رد این مسئله به فرارو گفت: این صحبت نه در شان آقای آشنا است و نه در شان مشاور رئیس جمهورو اصلاح طلبان اگر از آقای روحانی حمایت کردند به دلیل مواضع ایشان بود وگرنه هیچ باج خواهی نکردند. شاید بهتر باشد آقای آشنا درباره این قبیل اظهار نظرهای خود شفاف سازی کند که هدف از طرح این مسائل در شرایط فعلی چیست؟ آیا قرار است آب در آسیاب دشمن بریزند یا به وظیفه شان که حمایت از رئیس جمهور است، می پردازند؟ زیرا به وضوح برخی از اظهار نظرهای ایشان تفرقه افکن است و میان دولت و حامیانشان شکاف ایجاد می کند.
نکته جالب توجه این است که مسئله آب در آسیاب دشمن ریختن توسط آشنا بارها و بارها از سوی کارباران شبکه های اجتماعی مطرح شده است. به عنوان مثال مدتی قبل یکی از کاربران خطاب به آشنا نوشت: متعهدانه تر و عاقلانه تر و سنجیده تر و کمتر توییت کنید، چون تفکیک شخصیت حقیقی و حقوقی چندان امکان‌پذیر نیست. همچنین کاربر دیگری به آشنا پیشنهاد کرد: جناب آشنا بهتره کمی از جوانتر ها فعالیت در این فضا را یاد بگیرید تا یکی به دشمن نزنید و ده تا به خودی!
البته این قبیل اظهار نظرهای وی محدود به توییتر نبود و آنقدر در شبکه های اجتماعی دیگر هم حاشیه سازی کرده بود که بعد از مدتی مدعی شد که مسئولیت صفحه شخصیش در اینستاگرام برعهده فرد دیگری بوده و نوشت: مراقب باشیم صفحه اینستاگراممان را به کسانی نسپاریم که در برابر هزینه هایی که برای ما ایجاد می کنند مسئولیتی نمی پذیرند.
واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به آشنا
اما همانطور که اشاره شد حاشیه سازی های وی محدود به یک یا دو شبکه اجتماعی نبود و گاه و بی‌گاه باعث می‌شد موجی علیه او و حتی دولت به دلیل اظهار نظرهایش به راه بیافتد. به همین دلیل هم بعد از مدتی در توییتر خود نوشت: در این شبکه اجتماعی شخص حسام الدین آشنا است که می نویسد نه مشاور رئیس جمهور و نه سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری.
البته این هم برای مخاطبان و کاربران قانع کننده نبود و حتی بسیاری در بخش نظرات تاکید کردند وی هیچ شخصیت مستقلی از دولت ندارد و اگر سمت او به عنوان مشاور رئیس جمهور نبود هیچ گاه مخاطب نظراتش نمی شدند. در اینباره یکی از کاربران نوشت: اگر آشنا هستین به واسطه بودن در دولت هستش و الا از غریبه هم غریبه ترین. یا کاربر دیگر که در بخش نظرات خطاب به آشنا نوشت: مردم به واسطه مشاور رئیس جمهوربودن باشما آشنا شده‌اند وگرنه شما صرفا حسام‌الدین بودید! راستی! حسام‌الدین آشنا، اینقدراطلاعات ذی‌قیمت ندارد!
به هرحال بعد از همه این حواشی حالا بار دیگر او خبرساز شده است دست بوسی آیت الله جنتی موضوعی است که امروز در صدر اخبار قرار گرفت و کاربران شبکه های اجتماعی به آن واکنش‌ نشان دادند به طوری که او در توضیح این بوسه نقل قولي از اظهارات حسن روحاني در ايام انتخابات در تبريز را نقل کرد و نوشت: ما همه مي توانيم با وحدت و اتحاد و همبستگي و آرامش، با کمک از رهبر عزيز و فرهيخته اي که من حاضرم براي برخي امور ده ها بار دست ايشان را ببوسم، مشکلات را حل کنيم.
بخش جالب ماجرا آنجایی است که پیش از توضیحات آشنا بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی پیش بینی کرده بودند که با چنین توضیحی از سوی مشاور رئیس جمهور مواجه خواهند شد. مثلا یکی از کاربران نوشت: منتظر توییت مبهم آشنا در تبیین تاثیرات دستبوسی جنتی بر حل بحران خاورمیانه، پایان جنگ دارفور، رفع پارازیت جِم و پیدا شدن قاتل بروسلی باشید.
همچنین بهروز که با هشتگ آشنا توییت کرده بود: واقعا براتون متاسفم که اینقدر زود راجع‌به آدمها قضاوت میکنید، این عکس اصلیه که جشن تولد حسام الدین #آشنا ست که داره شمع روی کیک روفوت میکنه. یا کاربر دیگر که نوشته بود: الان آشنا می آد می گه نه این دست آن دست است. نه این جنتی آن جنتی.
با این حال به عقیده داریوش قنبری دست بوسی از روی چاپلوسی هیچ گاه از سوی اصلاح طلبان مورد قبول نبود. او گفت: ممکن است گاهی به دلیل احترام این اقدام انجام شود و این به هیچ عنوان ناپسند نیست. زیرا به هرحال دست بوسی در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی وجود دارد اما این اقدام آنجایی ناشایست می شود که فردی برای چاپلوسی اقدام به دست بوسی کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy