Friday, Jul 14, 2017

صفحه نخست » ترامپ در فرانسه: حکومت ایران یاغی است

Trump-Macron01.jpgرادیو زمانه: فرانسه به سنت هر سال با یک رژه نظامی بزرگ در شانزلیزه روز ملی‌اش را جشن می‌‌گیرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور دارد. در رژه شانزلیزه، یادمان صدمین سالگرد ورود آمریکا به جنگ جهانی اولی در کنار فرانسه هم گرامی داشته می‌شود. همزمان با این رویدادها، سالگرد حمله تروریستی به شهر نیس در کوت‌آزور هم برگزار می‌شود. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خاطره ۸۰ نفر را که در این حادثه جان باختند گرامی می‌دارد.

نشست خبری مشترک شامگاه گذشته رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در کاخ الیزه هم در پرتو مبارزه با تروریسم برگزار شد. مکرون و ترامپ به تأکید اعلام کردند که با جدیت مبارزه با تروریسم را پیگیری می‌کنند و هم‌زمان در پی راهکارهای دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه‌اند. مکرون اعلام کرد که برکناری بشار اسد دیگر جزو اولویت‌های فرانسه نیست. او اما اعلام کرد که استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی همچنان خط قرمز فرانسه است.

دونالد ترامپ در فرازی از سخنانش که به مشکلات جهان اختصاص داشت، با اشاره به ایران، از جمهوری اسلامی به عنوان یک «حکومت یاغی» نام برد:

«امروزه ما با تهدیدهای جدیدی از سوی رژیم‌های یاغی نظیر کره شمالی، ایران و سوریه و حکومت‌هایی روبرو هستیم که آنها را از نظر مالی تأمین می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند.»

ترامپ اعلام کرد که برای خنثی کردن تهیدات تروریستی برنامه‌هایی در نظر گرفته:

«ما عزم راسخ‌مان برای متحد بودن در برابر این دشمنان بشریت را تجدید می‌کنیم و آنها را از سرزمین، منابع مالی، شبکه‌های‌شان و حمایت ایدئولوژیکی محروم می‌کنیم.»

نشست خبری مشترک مکرون و ترامپ در آستانه سومین سالگرد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برگزار شد. وزارت خارجه آمریکا می‌بایست هر ۹۰ روز یک بار میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به مجلس نمایندگان آمریکا گزارش دهد. این احتمال وجود دارد که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید کند. آیا سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی توتال در میدان گاز مشترک بین ایران و قطر به خطر می‌افتد؟ منافع مشترک اقتصادی ایران و فرانسه این احتمال را کاهش می دهد.

توافق اقلیمی پاریس هم به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های فسیلی بی‌ربط نیست. گروه پیرا که در زمینه سیاست‌های انرژی تحقیق می‌کند اعلام کرده که ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۰ جزو ۱۰ کشور صادرکننده نفت در جهان خواهد شد. اجرای توافق اقلیمی پاریس ممکن است این چشم‌انداز را تیره کند.

رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری الیزه گفت با رئیس جمهور آمریکا بر سر توافق اقلیمی پاریس اختلاف نظر دارد و به همین جهت می‌بایست با هم دراین‌باره بیشتر گفت‌وگو کنند. ترامپ تلویحاً اعلام کرد که ممکن است نظرش درباره توافق اقلیمی تغییر کند: «اگر این اتفاق بیفتد، عالی‌ست. اگر هم نیفتد، آن هم خوب است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy