Sunday, Jul 30, 2017

صفحه نخست » عربستان: درخواست جدید قطر یک اعلان جنگ است

073017_top.jpgبی بی سی - عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، درخواست قطر برای بین‌المللی کردن مکان‌های مقدس در عربستان را اعلان جنگ علیه حکومت این کشور دانست.

وزیر خارجه عربستان به شبکه العربیه گفت: "درخواست‌های قطر برای بین‌المللی کردن مکان‌های مقدس نوعی دشمنی و اعلان جنگ علیه عربستان است."

آقای جبیر افزود: "ما حق پاسخگویی به کسانی را که خواستار بین المللی کردن اماکن مقدس هستند، برای خود محفوظ می‌داریم."

مقام‌های قطری هنوز به طور رسمی درباره این گفته‌ها واکنش نشان نداده‌اند. دیروز قطر به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی مذاهب اعتراض و عربستان را متهم کرد که از حج "استفاده سیاسی" می‌کند.

قطر می‌گوید عربستان با ایجاد مانع در راه اعزام حجاج قطر به دنبال مقاصد سیاسی خود است.

بحران سیاسی و دیپلماتیک میان قطر و کشورهای عربی خلیج فارس هنوز فروکش نکرده است.

وزرای خارجه کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین که امروز یکشنبه ۳۰ ژوئیه در منامه جمع شدند، گفته‌اند در صورتی که قطر به درخواست‌های این کشورها پاسخ مثبت دهد، آماده هستند تا برای رفع تنش‌ گفتگو کنند.

در اوایل ماه گذشته میلادی (ژوئن)، این چهار کشور عرب با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و دنبال کردن یک سیاست خارجی "مغایر منافع کشورهای عرب" روابط سیاسی خود با این امیرنشین را قطع کردند و یک رشته تحریم اقتصادی را علیه این امیرنشین به اجرا گذاشتند.

چند کشور دیگر عرب نیز روابط خود را با قطر قطع کردند یا سطح آن را کاهش دادند.

روز ٢٢ ژوئن، این چهار کشور سیزده شرط را برای از سرگیری رابطه با قطر مطرح کردند از جمله قطع ارسال کمک مالی به برخی گروه‌های منطقه، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، کاهش روابط با ایران، توقف اعطای شهروندی به اتباع این چهار کشور و تعطیلی یک پایگاه نظامی ترکیه. آنها ۱۰ روز به قطر فرصت دادند تا این خواسته‌ها را اجرا کند اما قطر نپذیرفت.

پس از آن در ۱۹ ژوئیه دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در یک نشست خبری در دفتر نمایندگی دائم امارات در سازمان ملل متحد گفتند که دیگر بر "اجرای دقیق" خواسته‌های سیزده گانه خود از سوی قطر برای پایان دادن به تحریم سیاسی و اقتصادی آن کشور اصرار نمی‌کنند و ضرب الاجل تعیین شده قبلی نیز دیگر مورد نظر آنان نیست.

اما امروز یکشنبه ۳۰ ژوئیه وزرای خارجه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر در پایان نشستی که در منامه برگزار شد با صدور بیانیه‌ای برخلاف آن چه که در یازده روز گذشته اعلام کردند بار دیگر بر ضرورت عمل کردن قطر به خواسته های سیزده گانه تاکید کرده و گفتند که تنها در این صورت حاضر به انجام گفتگو با قطر هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy