Tuesday, Aug 1, 2017

صفحه نخست » ثبت ۱۰۰ اعدام در ایران، در ماه میلادی گذشته

edam.jpgسازمان حقوق بشر ایران، ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۶: نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران توانست ۱۰۰ اعدام را در طی ماه جولای به ثبت برساند که از این میان تنها ۸ مورد آن در رسانه‌های رسمی اعلان شده بود.

بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، پس از یک توقف یک ماهه اعدام‌ها به دلیل ماه رمضان، از ابتدای ماه جولای مسئولان قضائی اعدام زندانیان را از سر گرفتند. در طی این ماه نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران توانست ۱۰۰ اعدام را در زندان‌های مختلف ایران به ثبت برساند. از این میان رسانه‌های رسمی و روابط عمومی‌های قوه قضائیه تنها اجرای ۸ اعدام را برعهده گرفتند.

طی ماه جولای با آنکه کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در مجلس به تایید رسید، این طرح به علت برخی کار شکنی‌ها مجددا به کمیسیون قضائی مجلس ارسال شد. این ارسال درست پیش از تعطیلات دوهفته‌ای مجلس صورت گرفت و به همین دلیل تصویب نهایی این طرح در صحن علنی تا گشایش مجدد مجلس به تعویق افتاد. با این وجود قوه قضائیه همچنان به اجرای حکم زندانیانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند ادامه داد تا جایی که ۶۱ اعدام مرتبط با مواد مخدر در این ماه به ثبت رسید.

۳۴ مورد اعدام به اتهام قتل عمد، ۲ مورد سرقت مسلحانه، ۲ مورد تجاوز به عنف و یک مورد با اتهام نا‌معلوم، باقی اعدام شدگان این ماه را تشکیل می‌دادند.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر خواستار توقف همه اعدام‌ها در ایران شد و از مسئولان خواست کشتن محکومان را یکبار برای همیشه از قوانین ایران حذف کنند.

محمود امیری مقدم سخنگوی این سازمان گفت: بسیاری از کسانی که به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام می‌شوند در صورت تصویب لایحه جدید حکمشان به حبس تبدیل می‌شود. قابل درک نیست که چرا مسئولان قضایی با وجود اینکه بار‌ها به عدم تاثیر پیشگیرانه اعدام‌ها اعتراف کرده‌اند، حاضر نیستند فقط چند ماه از اجرای آن صرف نظر کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy