Friday, Aug 4, 2017

صفحه نخست » عفو بین‌الملل: موگرینی در سفر به ایران فعالان حقوق بشر را از یاد نبرد

mogherini-iran.jpgرادیو زمانه: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به ایران می‌رود و با شماری از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کند. عفو بین‌الملل یک روز قبل از سفر موگرینی به تهران، با انتشار بیانیه‌ای از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته است از مقامات جمهوری اسلامی بخواهد کلیه فعالان حقوق بشر را آزاد کنند.

نسیم پایپانی، گزارشگر عفو بین‌الملل در امور ایران نیز از فدریکا موگرینی خواسته است از مقامات ایرانی بخواهد به او اجازه دیدار با فعالان حقوق بشر را بدهند. اما پیش از آن مطمئن شود که این درخواست برای فعالان حقوق بشر پیامد زیانباری نداشته باشد.

اتحادیه اروپا بر اجرای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نظارت می‌کند. تهران امید دارد با تکیه بر اتحادیه اروپا بتواند در سایه برجام زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند و از مزایای برجام بهره‌مند شود.

فیلیپ لوتر، مدیر عفو بین‌الملل در امور آفریقا و خاورمیانه با اشاره به توافق هسته‌ای گفته است:

«طنز تلخ ماجرای سرکوب فعالان حقوق بشر در ایران در اینجاست که مقامات ایرانی می‌خواهند با اتحادیه اروپا و سازمان ملل همکاری تنگاتنگ‌تری داشته باشند. اما هرگاه فعالان حقوق بشر با این نهادها در تماس قرار بگیرند، آن‌ها را به اتهامات امنیتی سرکوب و زندانی می‌کنند.»

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ جداگانه‌ای که چهارشنبه ۲ اوت منتشر کرده بود از جمهوری اسلامی خواسته بود به جای آنکه به فعالان حقوق بشر به چشم یک تهدید نگاه کند، به آن‌ها به عنوان کسانی که زندگیشان را وقف عدالت و رفع تبعیض کرده‌اند احترام بگذارد.

عفو بین‌الملل گزارشی از وضع ۴۵ فعال زندانی، از جمله آرش صادقی، گلرخ ایرایی راحله رحیم‌پور، اسماعیل عبدی، داود رضوی، علیرضا فرشی و نرگس محمدی به اتحادیه اروپا ارائه داده است.

نسیم پایپانی، گزارشگر عفو بین‌الملل در امور ایران از فدریکا موگرینی خواسته در سفرش به ایران به دیدار نرگس محمدی برود.

نرگس محمدی به آمبولی ریوی و فلج عضلانی مبتلاست. پزشکانی که او را درمان کرده‌اند، بارها به مسئولان یادآوری کرده‌اند که شرایط زندان و فشارهای روحی و جسمانی بیماری این روزنامه‌نگار زندانی را تشدید می‌کند و حتی ممکن است جان او را به خطر بیندازد.

در پی زندانی شدن نرگس محمدی، او از فرزندان دوقلوی‌اش جدا افتاده و آن‌ها به پدرشان، تقی رحمانی، فعال سیاسی پیوسته‌اند.

نرگس محمدی تیر سال گذشته برای برخورداری از امکان تماس با فرزندانش اعتصاب غذا کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy