Saturday, Aug 12, 2017

صفحه نخست » «در» معروف یهودیهای ایران کشف شد

iranian_jews.JPGبه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فریدون الله‌یاری از کشف در سنگی تاریخی به‌سرقت‌رفته مقبره آستراخاتون در شهر تاریخی پیربکران خبر داد.

وی گفت: در سنگی زیارتگاه "سارح بت آشر" در مجموعه تاریخی آستراخاتون شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان که دارای کتیبه‌ای نفیس به خط عبری است، در زمستان سال 1394 متاسفانه به‌دست سارقان میراث‌فرهنگی، به‌سرقت رفت.

او تأکید کرد: پس از این اقدام با توجه به اینکه این مجموعه در اختیار انجمن کلیمیان استان اصفهان است، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای را در سطح ملی و بین‌المللی در راستای جلوگیری از نقل و انتقال این اثر منحصر‌به‌فرد تاریخی از استان و کشور به‌عمل آوردند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با فرماندهی انتظامی استان و با هوشیاری و درایت کارآگاهان نیروی انتظامی، در یک عملیات پایش و مراقبت که به‌مدت یک ماه صورت پذیرفت، سارقان شناسایی شدند و پس از کشف محل نگهداری این در تاریخی، در یک عملیات پلیسی با تلاش‌های ارزشمند نیروی انتظامی، سارقان دستگیر شدند و در ارزشمند تاریخی بازپس گرفته شد و پس از طی تشریفات قانونی تحویل اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مجموعه تاریخی آستراخاتون و گورستان تاریخی آن متعلق به هم‌وطنان کلیمی بوده و در اختیار انجمن کلیمیان اصفهان است، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ثبت ملی این اثر تاریخی انجام شده و این مجموعه تاریخی هم‌اکنون در انتظار دریافت شماره ثبت ملی است.

استراخاتونویرایش

استراخاتون یا سارا خاتون یا ستاره خاتون یا سارا بت آشتر بنایی مذهبی متعلق به قوم یهود است. نام مقبره استراخاتون یا ستاره خاتون و طبق مستندات تاریخی به مقبره سوشاندخت یا دخت یزدگرد نیز معروف است طبق شواهد تاریخی گویا به هزار و چهارصد و اندی سال قبل بازمی‌گردد. سنگ قبر یافته شده از این بنا که به زبان عبری نوشته شده است، صراحتاً تاریخ 1200 سال قبل را نمایش می‌دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy