Tuesday, Aug 15, 2017

صفحه نخست » گویا ولیعهد عربستان می‌خواهد جنگ یمن تمام شود

Mohammad_Bin_Salman.jpgزمانه ـ ولیعهد عربستان، بن سلمان، به دو مقام سایق آمریکایی گفته که می‌خواهد از جنگ دو ساله یمن خارج شود. بزاساس ایمیل‌های فاش شده که در سایت "میدل ایست آی" منتشر شده، او مخالف روابط آمریکا با ایران نیست.

این ایمیل‌ها ظاهرا گوشه‌هایی از افکار محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد ۳۱ ساله عربستان را نشان می‌دهد. اآنها حاوی مذاکرات او با مارتین ایندیک، سفیر سابق آمریکا در اسراییل و استیون هادلی مشاور امنیت ملی جورج دبیلو بوش هستند. ایمیل‌ها یک ماه پیش از آنکه عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کنند ارسال شده‌اند.

جزئیات دیدار محمد بن سلمان و مقامات آمریکایی در ایمیل‌های رد و بدل شده میان ایندیک و یوسف القطیبه، سفیر امارات در واشنگتن فاش شده است.

این ایمیل‌ها را گروه گلوبال لیکس، به دست آورده است.

تردیدهای بن سلمان درباره موقعیت رییس جمهوری در تبعید یمن عبدالمنصور هادی که عربستان به نام او علیه حوثی‌ها و متحدان‌شان می‌جنگد، در این ایمیل‌ها مشخص شده است.

در یکی از این ایمیل‌ها عطیبه و ایندیک در حال مذاکره درباره تفاوت‌های موجود میان ولیعهد جوان فعلی و رهبر سابق «پیر» عربستان سعودی است که عطیبه او را به عنوان یک رهبر عملگرا توصیف می‌کند.

این ایمیل‌ها همچنین نشان می‌دهد که عطیبه و رهبر امارات چه نظری درباره آینده عربستان سعودی دارند. ایمیل‌ها همچنین گفت‌وگوهای میان عطیبه و الیوت آبرامز از مقامات سابق دولت بوش و حامی اسرایل را فاش کرده و هدف امارات را برای ایجاد یک هژمونی جدید و ایجاد امپریالیسم اماراتی نشان می‌دهد.

بحران یمن، از ماه مارس ۲۰۱۵ با شروع عملیات نظامی عربستان علیه حوثی‌های تحت حمایت ایران به اوج خود رسیده است. از آعاز این بحران، بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. شبوع وبا در یمن که تخمین زده می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار نفر را دچار کرده، انتقادات از عربستان را بیشتر کرده است.

در ایمیل‌های انتشار یافته از ایندیک نقل شده که به قطیبه گفته بن سلمان برای او روشن کرده که برای عربستان مساله‌ای نیست که آمریکا با ایران روابط داشته باشد، مادامی که همه چیز از پیش هماهنگ شده باشد و اهداف مشخص باشد.

میدل ایست آی، با ایندیک تماس گرفته و از او درباره محتوای ایمیل‌های رد و بدل شده پرسیده اما او از پاسخ دادن خودداری کرده است.

قطیبه هم به درخواست میدل ایست آی برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

هادلی اما گفته: «من می‌توانم درباره مکالمات خصوصی اظهارنظر کنم.»

این ایمیل‌ها یک روز پس از آن فاش شده که قاسم العراجی، وزیر کشور عراق اعلام کرده که هم پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و هم محمد بن سلمان، از بغداد خواسته‌اند که به عنوان واسطه عمل کند و به حل مخاصمات میان ایران و عربستان کمک کند.

روز ۳۰ ژوییه محمد بن سلمان، با مقتدی صدر در جریان دیدار این رهبر شیعه از عربستان ملاقات کرد.

جدا از این، مقتدی صدر، روز یکشنبه به امارات رقت و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان دیدار کرد.

صدر که یک چهره ضد آمریکایی است، در میان حاشیه نشینان فقیر بعداد و شهرهای جنوبی عراق هواداران زیادی دارد. از جمله گروه سرایا اهل الشام از هواداران اوست،

او اکنون به عنوان یک چهره ملی‌گرا شناخته می‌شود که با فساد دولت در عراق مخالفت می‌کند و هوادارانش در بغداد تظاهرات‌های بزرگی برای اصلاحات انتخاباتی راه انداخته‌اند.

سعد جواد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه علوم اقتصادی لندن، تحولات سیاسی میان عربستان و عراق را «عجیب» خوانده و پرسیده است: «اگر عربستان با قطر بر سر رابطه با ایران در منازعه است، چطور از مقامات عراقی می‌خواهد که به عنوان واسطه بین ایران و عربستان عمل کنند؟»

او گفته: «سعودی‌ها خیلی خوب می‌دانند که عراق در روابط خود با ایرانی‌ها، تحت تاثیر ایران هستند.»

به گفته این استاد علوم سیاسی، در این زمینه عربستان سعودی می‌توانسته از کویت یا عمان که هر دو روابط خوبی با ایران دارند کمک بخواهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy