Tuesday, Aug 15, 2017

صفحه نخست » روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی چه گفت؟

Rouhani_Majles_2.jpgتسنیم ـ رئیس‌جمهور در سخنانی ضمن معرفی کابینه دوازدهم به سوابق وزرای پیشنهادی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی در بخش دوم سخنان خود به سوابق وزرای پیشنهادی خود برای کابینه دوازدهم اشاره کرد و سوابقی از این وزرا را بیان کرد.

مشروح سخنان رئیس جمهور در این بخش به شرح ذیل است:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی! من برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکرد و در نظر داشتن ملاک‌های کارآمدی و هماهنگی در مسیر اعتدال ۱۷ نفر از وزرای خود را با توجه به جمیع جهات و محرومیت‌های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس معرفی کردم. من به همه آنها اعتماد داریم و مطمئن هستم توانمندی‌های خود را برای توسعه کشور و خدمت به مردم و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی به کار خواهند گرفت.

نکته‌ای که این روزها بسیار در فضای حقیقی و فضای مجازی شایع هست، عرض کنم که رئیس جمهور در معرفی ۱۷ وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده که کسی بگوید این وزیر یا آن وزیر را معرفی کند، همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها پیشنهاداتی به صورت شفاهی و کتبی داشتند اما هیچ فشاری بر رئیس جمهور در این زمینه نبوده است، شایعاتی که نسبت به اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده است، شایعه درستی نبوده است.

آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عینا در دولت یازدهم و چهار سال گذشته عمل کردم، رهبری معظم انقلاب به عنوان رهبر و بزرگ ما و به عنوان کسی که من ۵۰ سال با او رفاقت دارم و به او ارادت می‌ورزم، معمولا همه مسائل مهم را با ایشان شور و مشورت می‌کنم و ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است تذکر می‌دهند؛ بنابراین معرفی وزار کاملا در چارچوب قانون اساسی است، امروز رئیس جمهور ۱۷ وزیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند و انشاءالله در فرصت آینده وزیر باقیمانده مربوط به علوم و خیلی دلم می‌خواست او را هم معرفی کنم به دلایلی به تعویق افتاد. از جمله اینکه با فرد جدیدی صحبت کرده بودیم و قرار بود این مسئولیت را بگیرد در ساعت آخریه که لیست آماده تقدیم به مجلس بود انصراف دا دو در فرصت نبود که با فرد جدیدی صحبت کنیم به هرحال بعد از انتخاب وزرا سرپرست نصب خواهم کرد و در فرصت قانونی وزیر علوم را معرفی خواهم کرد.

وزارت آموزش و پرورش

از دکتر فانی و دکتر دانش آشتیانی که زحمات زیادی در دولت یازدهم در زمینه آموزش و پرورش کشیدند سپاسگذاری وتشکر کنم در هر موقعیتی که هستند و هر مسئولیتی که برعهده می‌گیرند آرزوی موفقیت کنم.

برای این وزارتخانه آقای سیدمحمد بطحایی درنظر گرفتم که ایشان سابقه بسیار طولانی در آموزش و پرورش دارند، در سمت‌های مختلف این وزارتخانه خدمت کرده‌اند، رشد سازمانی ایشان در همین وزارتخانه بوده است، از رده مربی و دبیر بودن تا همه مرحل به زیروبم این وزارتخانه به طور کامل آشنا هستند، در سند تحول بنیادین زحمات زیادی کشیدند، نظام مدیریت مدرسه محور جزو تلاش‌های ایشان بود در سمت معاونت توسعه مدیریت در آموزش و پرورش خدمت می‌کردند و اخیرا رئیس مرکز نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه بودند.

واقعیت این است مهمترین و بزرگترین وزارتخانه ما وزارت آموزش و پرورش است، هرچه در اینجا کار و تلاش کنیم، سرمایه گذاری و حمایت کنیم انشاءالله نتیجه بهتری برای کشورما و فرزندان ما خواهد بود، همانطور که انتظار دارم همه این ۱۷ وزیر رأی بالا از شما نمایندگان محترم کسب کند و مورد اعتماد شما باشند، برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم برای اینکه دلم می‌خواهد با حمایت شما در این کار سخت و بسیار پیچیده بار این مسئولیت را بردوش بگیرد.

به طور مفصل با وزیر پیشنهاد صحبت کردم و برنامه‌های که مدنظر دارم به برخی اشاره می‌کنم:

تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی، دین مداری و تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان جزو سفارشات اولیه است، تربیت انسانهای خلاق و سازگارتر با نیازمندی‌های جامعه، توانمندسازی دانش‌آموزان از لحاظ ذهنی و جسمی، ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و همچنین وضع معیشتی آنها ومتناسب سازی آموزش و پرورش با نیازمندی‌های کمی، کیفی و چابک سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری و در یک کلمه به ایشان گفتم که می‌خواهم خروجی آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال با گذشته متفاوت باشد ضمن سپاس از همه معلمین و همه کسانی که در این مدت خدمت کردند ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند به دانش‌آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند بتوانند در آن فعالیت کنند از هویت و فرهنگ خودشان به خوبی دفاع کنند و اینکه محفوظات تحویل آنها ندهیم که بعد از خدمت نظام نیمی از‌ آنها بپرد، همه علم و دانش را به گونه‌ای یاد بگیرند که در زندگی به کار بگیرند. این جزو توصیه‌های موکد من بود که انشاالله انجام خواهد شد.

وزارت ارتباطات و فناوری

از دکترمحمود واعظی تشکر می‌کنم، زحمات بسیار زیادی کشیدند، کار بزرگی در زمینه دولت الکترونیک، کار بسیار عظیم در خصوص زیرساخت‌ها و شبکه ملی اطلاعات اقدامات موثری انجام شده است و فضای کسب و کار و علم و دانش و ارتباطات مناسب را در کشور آماده کردند، کار بسیار بزرگی بوده که یکی از افتخارات دولت یازدهم مسئله ارتباطات، فضای جدید و اشتغالی که در این زمینه بوجود آورده است و ان‌شاءالله شبکه ملی اطلاعات به طور کامل فعال خواهد شد.

در این وزارتخانه برای اولین بار جوانگرایی را تجربه می‌کنم، به همه وزرا توصیه کردم و کتبا به آنها در دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد، تمام وزرای دولت دوازدهم باید در سمت‌های بالا تعدادی جوان و از زنان استفاده کنند، اینکه ما دولت ما تمام می‌شود بازمی‌گردیم باید دنبال ۵۰ سال و ۵۲ سال برویم، معلوم ما زمینه را آماده نکردیم، بعد از ۴۰ سال بعد از انقلاب یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالا از وزرا ومعاونین و رده‌های بعد مدیرکل‌ها، فرمانداران و استانداران باید جوانهای نخبه با انگیزه و زنان را درسمت‌های بالا بیاورند که به راحتی بتوانیم در سمت‌های ارشد، مدیریت‌های ارشد استفاده کنیم، چه فرقی می‌کند زنان ما با مردان، دارای همان قابلیت‌ها لیاقت‌ها و زمینه را برای رشد آنها آماده نکردیم البته یک گیرهای کوچک فرهنگی داریم خود به خود حل خواهد شد. زنها که همان صورت رشد می‌کنند مشکلات قابل حل هست و من دلم می‌خواست که در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، افرادش را در نظر گرفته بودم به هرحال نشد در دوره‌های بعد در فرصت‌های بعد این مسئله جبران می‌شود اولین جبران این است که خانم‌ها در سمتهای معاون وزیر، مدیرکل، دستیار مشاور عالی در سطح همه وزارتخانه‌ها فعال شوند.

آقای جهرمی برای اولین بار از افرادی معرفی کردیم که پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است، هم متولد بعد از انقلاب است و در این فضا رشد کرده است، آشنایی بنده با ایشان در شورای عالی فضای مجازی بود ایشان شرکت می‌کرد حرف می‌زد و بحث می‌کرد و هم تسلط او بر مسئله ارتباطات و فضای مجازی کاملا آگاه شدم در جلسه متنوعی شرکت می‌کرد و هم اینکه فکرش نسبت به فضای مجازی بهتر است.

برخی نظرشان این است که اگر یک اتوبان بزرگ تهران شمال یک روز تصادفی شد و کسی زیر ماشین رفت و خانواده شکایت کرد قاضی محترم می‌تواند آن اتوبان را برای همیشه ببندد، ما می‌گوییم نمی‌شود اینکار را انجام داد، مردم خرج کردند اتوبان درست کردند، ما باید کاری کنیم تصادف نشود نه اتوبان ببندیم، اگر این اتفاق بیفتد می‌روند و کوره هراه راه را پیدا می‌کنند تصادفات واویلا می‌شود بگذارید ما از فضا به خوبی استفاده کنیم.

به وزیر دادگستری، وزیر ارتباطات آینده، وزیر اطلاعات و کشور خطاب می‌کنم فضای مجازی را نمی‌شود قفل زد این قفل را روحانی باز نکرده است، این قفل را مردم باز کردند، قفلی که مردم با اراده باز می‌کنند دیگر نمی‌شود بست. یک قفلی رئیس جمهور باز کرده ممکن است فرد دیگری باید و قفل دیگری بزند و دردسر درست کند، بنابراین ما باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم البته اگر حواسمان جمع نباشد و دقت‌های لازم را انجام ندهیم، اگر اصول و قانون را مراعات نکنیم، البته می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد همین فضای مجازی برای علم دانش شغل و غیره کار کند درست دقت نکنیم و حواسمان جمع نباشد خطر آفرین هم باشد با هماهنگی همه قوا این امر مهم را پیش می‌بریم. آقای جهرمی این استعداد دارد که این کار را انجام دهد و مخصوصا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را می‌خواهم و اینکه ظرفیت‌های سایبری را با عرصه تولید، ثروت و ایجاد اشتغال پیوند دهیم.

اولین درخواستم از شما اشتغال است. پارسال آقای واعظی می‌گفت ۱۰۰ هزار شغل در این زمینه فناوری ارتباطات درست شده است از آقای جهرمی خواستیم که سالانه حدود ۳۰۰ هزار شغل را برنامه ریزی کند که این کار مهمی است که باید انجام دهیم. آنچه من به عنوان جوانترین وزیر بعد از انقلاب است. کسی که در فضای انقلاب بزرگ شده، متولد بعد از انقلاب است، ایشان است. امیدوارم حضور ایشان و فعالیتشان راهگشا برای جوانهای ما باشد، وزرای ما بعد از دو سه سال جوان‌های لایق پیدا کرده و جایگزین کنند. توسعه فرهنگ و استفاده قانونمند از این ظرفیت فناوری اطلاعات، مسئله استفاده برای تولید اشتغال و خلق ثروت، شبکه ملی اطلاعات و کیفیت ارائه دسترسی مردم به آنها و همچنین ورود بخش خصوصی، رعایت حقوق شهروندی و زمینه برای ایمن سای فضای مجازی است.

وزارت اطلاعات

آقای علوی رفاقت ما با ایشان به ادوار مجلس شورای اسلامی در خدمت ایشان بودیم، زمانی که قانون وزارت اطلاعات می‌نوشتیم ایشان عضو کمیسیون بود. در این چهار سال مسئولیت را برعهده گرفت، کار وزارت اطلاعات کار سنگینی است، هر کسی این وظیفه را برعهده بگیرد. می‌خواهیم امنیت حفظ کنیم این موضوع ضرورت و لازم است، از آن طرف آرامش برای مردم ایجاد کنیم نحوه ایجاد امنیت گاهی اگر دقیق نباشد به آرامش لطمه می‌زند. برای آرامش نیاز به امنیت داریم و برای امنیت نیاز به آرامش داریم.

وزارت اطلاعات می‌تواند با رعایت کامل حقوق اساسی که حقوق شهروند و احترام به مردم و برخوردهای ضروری و حداقلی، چرا با یک احتمال دنبال کسی برویم و بعد از مدتی معلوم شود جرمی چنانی نداشته و آزاد کنیم، این موضوع برای دستگاه قضایی و اطلاعاتی ما خوب نیست، همه باید تلاش کنیم با مهربانی و رأفت با مردم رفتار کنیم، اما در عین حال مردم یک امنیت کامل می‌خواهند، در برابر تروریسم وزارت اطلاعات بسیار خوب عمل کرده است و در نحوه اخلاق و رفتار در جرایمی که هست و مجرمین دستگیر می‌کنند به نسبت گذشته بهتر است. هنوز هم از رفتار مأمورین با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم، گزارشهایی به من رسیده، برخی از موارد مواردی نیست که مطلوب ما باشد و در این دوره دکتر علوی باید این مشکلات را حل کند و اییشان به عنوان رئیس شورای هماهنگی اطلاعات این وظیفه را محکم در دست بگیرد و با کمال قدرت پشت فرمان شورای هماهنگی بیاید و اگر دستگاه اطلاعات دیگری داریم باید خودشان را هماهنگ با وزارت اطلاعات کنند، جزو قوانین است که باید اجرا شود و نه اینکه یک دستگاه دیگر با خواهش بین این دستگاه‌ها هماهنگی ایجاد کند.

از آقای علوی می‌خواهم رعایت حقوق شهروند، اجرای مر قانون، برخورد جدی تر با گروه‌های تروریستی، نقش آفرینی در ایجاد امنیت اقتصادی، مقابله با فساد، تضمین حقوق گروه‌های قومی مذهبی دینی و اجتماعی در ایران و مقابله قاطع با جاسوسی و نفوذ بیگانگان، همه مسائل امنیتی برای توسعه گردشگری در کنار نیروی انتظامی و وزارت کشور فراهم کند، در فضای سایبری اشراف اطلاعاتی را بالا ببریم چون از این فضا سوءاستفاده می‌شود، توان کارشناسی وزارت را بالا ببرید و تحلیل راهبردی را بیشتر در اختیار مسئولان بالا قرار دهید و نقش آفرینی مثبت برای تقویت مشارکت سیاسی و ساماندهی کشور داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی

از آقای دکتر طیب نیا تشکر جدی کنم، ایشان وزیر بسیار فعال و پرتلاش بود، در دولت یازدهم ۲۰۰ جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور برگزار کردیم. این مهم است که رئیس جمهور به این مسئله اهمیت می‌داده و اعضا به جد شرکت می‌کردند، تقریبا تصمیمات اساسی و مهم در همین جلسات اتخاذ شده است. ایشان یکی از افراد فعال در این جلسه بود. از ایشان سپاسگذارم و امیدوارم از وجود ایشان در جای دیگری دولت دوازدهم استفاده کند.

آقای دکتر مسعود کرباسیان سابقه بسیار طولانی در مدیریت دارد و در دولت‌های مختلف بودند، در وزارتخانه‌های مختلف، بازرگانی، صنایع و شهرداری بوده است، در وزارت در زمینه علم و دانش و ترجمه کتاب موفق و فعال بوده است، رشته تحصیلی برنامه ریزی در مسائل اقتصادی و مدیریت است. آقای کرباسیان موفقیت‌های زیادی داشتند یکی از موفقیت‌های خوبی که باعث شد اعتمادی بیشتر از گذشته به ایشان پیدا کنم، ساماندهی گمرک بود، گمرک ما خیلی مسائل و مشکلات داشت، سامانه الکترونیکی فعال شد، گمرک در مقطعی که واردات کم شده بود اما در عین حال درآمد ما افزایش پیدا کرده بود، به این دلیل که جلوی فساد گرفته شد، از نیروی تحصیل کرده و جوان استفاده کرد. اولین خواست من از ایشان مبارزه قاطع با پولشویی است و فسادهای سازمان یافته در مسائل مالی پولی بانکی نیازمند هستیم، همه مقررات و آیین نامه‌هایی که در زمینه پولشویی و مسائل مالی تروریسم هست به دقت به عنوان اولویت این وزارتخانه اجرایی و عملیاتی شود. نباید به گونه‌ای باشی که کشور دیگری به ما برای مبارزه با پولشویی سفارش کند، ما باید پیشگام باشیم. کسی نباید به ما سفارش کند که با تروریسم مبارزه کنیم، قربانی تروریسم هستم، احکام اسلامی به ما می‌گوید اجرا وعملیاتی کنیم. مسئله دوم، مسائل بانکی ما باید اصلاح شود نیاز به تحول اصلاحات داریم در نظام بانکی و بانک باید به کار خودش برگردد از یک مسیری منحرف شده و به مسیر دیگری رفته و نمی‌تواند انجام بدهد، وظیفه بانک بنگاه داری نیست بانک باید کار خودش را انجام دهد ایراداتی که سیستم بانکی دارد اگر در کشور تولید می‌خواهیم با بانک است، اشتغال، صادرات غیرنفتی، سرمایه گذاری از خارج با بانک است، بانک ما باید با جهان بتواند ارتباط درست برقرار کند و یکی از وظایف مهمی است که باید انجام شود، مقررات زائد و نامناسب در فضای کسب و کار زیاد داریم بخش زیادی حل شده و بخش دیگر را شما باید حل کنید، انضباط مالی در اقتصاد ایران برای ما بسیار مهم است. نظام مالیاتی بسیار مهم است نظام مالیاتی ما به قرنهای قبل برمی‌گردد. باید معلوم و شفاف شود چقدر درآمد دارم و چقدر مالیات بدهم مبدا و منتهای آن کجاست، از کجا می‌آورم و به کجا می‌فرستم، همه اینها شدنی است فشار مالیاتی به مردم نیاوریم از‌آنهایی که مالیات ندادند بگیریم و عدالت مالیات را اجرایی کنیم.

دولت الکترونیک یکی از وظایف مهم این دولت است و این وزارتخانه باید کمک کند، صنعت بیمه و افزایش سهم بیمه برای ما مهم است، سالم سازی مسیر خصوصی سازی که یکی از کارهایش شما است برای ما مهم است، و مسئله مهم جلب سرمایه خارجی است یکی از مهمترین مسائل ما است.

وزارت امور خارجه

همه شما دکتر ظریف می‌شناسید به تقوا، پاکدامنی، به کارشناس بودنش در مسائل سیاست خارجی، به پرکار بودن، به صبر و حوصله بسیار زیادی که دارد این مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب صبر ایوب می‌خواست کار بسیار بزرگی برای کشور کردند از طرف ملت از ایشان تشکر می‌کنم، کار بسیار عظیمی را انجام دادند، یک توطئه بزرگ را خنثی کرده بودند. یک حربه‌ای را بالای سر مردم گرفته بودند البته نمی‌توانستند استفاده کنند مردم سپر مدافع خود را داشتند هر وقت به آسمان نگاه می‌کردند می‌دیدند که چماق بزرگ به حرکت در می‌آید ما باید دست را قطع می‌کردیم، این چماق فصل هفتم منشور ملل متحد و قطعنامه علیه ایران و مصوبات شورای حکام بود، شما بگویید یک فردی با چماق بالای سرشما بایستد حواس شما را پرت می‌کنید این چماق را از بین بردیم، این دست را قطع کردیم، برخی فکر می‌کنند که برجام مسائل اقتصادی است، برجام اول مسئله امنیت ملی است، مسئله بهم زدن توطئه‌های رذیلانه آمریکا است حقوق هسته‌ای ما تثبیت شد ما کار هسته‌ای می‌کردیم می‌گفتند خلاف قانون انجام می‌دهیم امروز دنیا به ما کمک می‌کند ما این حقمان را تثبیت کردیم معاملات نظامی منعش را برداشتیم خرید و فروش نظامی ممنوع بود ما این را محدود کردیم ۵ ساله کردیم که الان سه سال آن گذشته است. از نفت یادشان رفته است که الان وضع نفت چه چیزی شده است، از بحث سرمایه گذاری یادشان رفته سوئیفت هم معرکه بود الان حل شده است.

روابط بانکی درست شده است، می‌گویند چرا فلان بانک بزرگ نمی‌آید سرمایه گذاری کند می‌پرسیم بانک بزرگ چه کسی هست می‌دانم ۶۰ درصد سرمایه‌اش برای آمریکایی‌هاست، از اول تکلیف را روشن کنید شما می‌خواهید همه تحریم‌ها با جهان را حل کنیم به ما اجازه دهید با کمال جدیت و قدرت می‌رویم و موفق خواهیم شد. البته مصالح کشور را مدنظر بگیریم و ما هم متولی کل مسائل نیستیم و با توجه به همه مسائل راه را ادامه دهیم.

من از دکتر ظریف تشکر می‌کنم و تلاشهای ایشان منحصر به بحث برجام نبوده و در منطقه تلاش‌های زیادی کردند، امروز حج که زائران ما رفتند و ان‌شاءالله به سلامت بروند و به سلامت برگردند، حجشان مقبول درگاه خداوند باشد، زحمات بسیار زیادی کشیدند در اینکه منطقه ما شعله جنگ فروکش کند البته هنوز تمام نشده است، زحمات بسیار زیادی کشیدند سرمایه گذاری خارجی کار بسیار زیادی انجام دادند کارهای وزارت خارجه زیاد بوده است سفرای محترم ما اقدامات خوبی کردند انشاالله امیدواریم با فرصت بهتر اقدامات بهتری انجام دهیم باید حفظ کند عده‌ای با ذات برجام مشکل دارند بحث آمریکا و ترامپ و سنا و کنگره نیست آنها کار غلطی انجام دادند که باید بایستیم، اما برخی مشکلشان نه ترامپ و نه سنا و نه کنگره است چرا از این نوجوان و برجام خوششان نمی‌آید. باید برجام را حفاظت و حراست کنیم و از این فرصت برای ملت بهره برداری کنیم، از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی و بحث اقتصاد مقاومتی و صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه و فناوری استفاده کنیم، امنیت منطقه ما اولویت ما است. کاهش همه مشکلات منطقه و تصویر درست از ملت ایران در فضای عمومی جامعه و کسب جایگاه شایسته‌تر ایران در مسائل بین المللی و همچنین مسئله حمایت و محیط زیست که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های وزارت خارجه می‌شود.

هنوز چند وزیر باقی مانده است. در آن زمان که برنامه می‌خواندیم همهمه بود و وقتی به وزارتخانه‌ها رسیدیم ساکت شد اما هنوز این همهمه هست. کار شما آغاز شده است شما در این هفته مشغول بودید زحمات زیادی کشیدید با وزرا صحبت کردید و برنامه‌هایشان را خواندید و من وظیفه دارم وزرا را معرفی کنم. امیدواریم پایان بسیار مبارکی باشد و ما همین ۱۷ وزیر را رأی اعتماد می‌خواهیم اگر رأی اعتماد بدهید ما از خدمت شما مرخص می‌شویم. البته شما وظایفی دارید از نظر قانونی و طبق وظیفه عمل می‌کنید دلسوزی برای آینده کشور اتس رأی شما هرچه باشد مورد احترام ما است و بر همان مبنا قدم‌های بعدی دولت برداشته می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

قاضی زاده هاشمی زحمات بسیار زیادی برای طرح تحول سلامت کشیدند، کار بسیار سخت و بزرگ بود، انجام این کار با توجه به مشکلاتی که در بودجه داشتیم و داریم به سختی این کار را پیش بردند و به سختی پیش می‌برند گاهی وقتها اوقاتشان تلخ می‌شود گاهی اوقات از خزانه و بودجه تلخ می‌شود ایشان خیلی صبر و تحمل کردند کار بسیار سنگینی بود مردم ما راضی هستند بعد از رضای خدا رضای مردم است و بتوانیم خدمات لازم را اراده کنیم و انشاالله همه دولت در طرح تحول سلامت به کمک بیاید و کار ارزشمندی است درچهار سال گذشته تلاش وافر و پیگیر داشتند، تحرک ایشان و سفرها و اقدامات ایشان با نشاط بیشتر انجام شود. در چهارسال پیش رو فعال خواهند بود و ثمرات بیشتری شاهد خواهیم بود خود ایشان معتقد است که مقداری باید بتوانیم با حفظ کیفیت خدمات هزینه‌ها را کم کنیم کار سخت و مشکلی است اما شدنی است و باید دنبال کنیم.

مسئله سطح بندی خدمات خیلی مهم است و برخی خدمات انجام می‌شود که برخی مواقع مستحب است و برخی مواقع مباح است که آثار جانبی دارد که مکروه می‌شود برخی کارهای پزشکی که ضرورت ندارد به مکروه و حرام می‌افتد در زمینه تشخیص مسئله مهم است و نظام ما باید نظام ساماندهی باشد پروند طرح سلامت بسیار مهم است و خرید راهبردی خدمات سلامت مهم است. باید انجام بدهیم. حذف هم پوشانی‌هایی که در بیمه داریم باید انجام دهیم. مسئله توسعه توریسم سلامت برای ما مهم است. انشاالله در زمینه این کار وزیر بعدی که می‌خوانم کمک شایست‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دکتر ربیعی در آن دوره این مسئولیت را برعهده داشتند و تلاش‌های خوبی داشتند به طور مفصل برای این دوره صحبت کردیم و در بخش صندوق‌ها چه کاری انجام دهند، بحث شستا و رابطه با وزارت بهداشت، درمان و بحث بیمه‌ها چگونه باشد در بحث کار چگونه باشد خدمات بسیار خوبی کردند در زمینه سیستم رفاه اجتماعی برنامه خوبی داشتند با همین برنامه پیش رفتند و ادامه می‌دهند. زندگی شخصی ایشان و تخصصی ایشان در همان زمینه کار و اشتغال و مسائل رفاه می‌خورد و مضیقه زندگی را چشیده است و در دوره‌های مضیقه را نکشیدند حس نمی‌کنند شاید یکی از فلسفه‌های ماه رمضان همین باشد که خدا به ما نشان دهد مضیقه‌ها چطور است گشنگی و تشنگی یعنی چه.

ایشان طرح‌های خوبی دارد که به صورت پایلوت در بعضی استان‌ها انجام شده است. همان بحث کاروزی که بحث شده و در شورای عالی اشتغال صحبت شده که انشا لله ادامه دهد. مسئله اشتغال مسئله اول ما با ایشان است. صندوق‌ها مسئله دوم است و همکاری خوب درحوزه بهداشت و درمان است که اگر همین سه کار را انجام دهم امیداریم کار به خوبی پیش رود.

وزارت دادگستری

وزیر دادگستری در دولت یازدهم برادر خوبمان حجت الاسلام پورمحمدی بودند که هم در قوه قضائیه و هم بخشهای دیگر خدماتی داشتند در دولت یازدهم هم به عنوان وزیر بسیار فعالی بود ایشان هم در بحث‌های دولت به صورت بسیار خوبی فعالیت می‌کرد و نظر می‌داد و هم در زمینه رابطه قوه مجریه و قضائیه تلاش می‌کرد. البته سختی‌هایی نیز بود ببینید اگر آقای پورمحمدیان کار نمی‌کرد چه می‌شد و بین قوه مجریه و قضائیه چه می‌شد. این همه کار آقای پورمحمدیان کرد باز هم مشکلاتی داشتیم که باید حل و فصل می‌شد.

همان طور که می‌دانید انتخاب وزیر دادگستری توافقی بین رئیس محترم قوه قضائیه و رئیس‌جمهور نیاز دارد. رئیس محترم قوه قضائیه افرادی را معرفی می‌کند و رئیس جمهور از بین این افراد فردی را انتخاب می‌کند اما درباره وزیر دادگستری دولت دوازدهم کار به اینجا هم نرسید ما حضوری با رئیس قوه قضائیه صحبت و بحث کردیم افراد مختلفی مطرح شدند و بر روی آقای آقایی توافق کردیم. رئیس محترم قوه قضائیه نیز در نامه‌ای که به بنده نوشتند بر مبنای همین آقای آقایی و توافق حضوریمان بود.

آقای آقایی به عنوان یک شخصیت شناخته شده در بحث قضا محسوب می‌شوند. مسئولیت ایشان در دوران انقلاب از دادگستری‌ها شروع شده و در آخرین سمت‌های ایشان جایگاه رئیس دادگستری تهران بر عهده داشتند. هر چه ما از ایشان در همه دوره‌ها شنیده‌ایم حالت اعتدال ایشان بوده است، روزهای سختی به هر حال در کشور ما گذشت و وقتی آقای آقایی به ما چیزی می‌گفت برای همه ما اطمینان‌آور بود می‌گفتیم آقای آقایی فرد معتدلی است و حساب‌شده روی این مسئله فکر کرده است این مسئله برای ما بسیار مهم است که وزیر دادگستری ما فردی باشد که صاحب‌نظر در امور قضا و وظایفی که در این وزارتخانه برعهده دارد را به خوبی انجام دهد.

ارتباط ما را با قوه قضائیه که البته اگر چشم نزنیم الان رابطه ما رابطه خوبی هست این رابطه را بهتر کند ممکن است به هر حال قوه قضائیه مسائل مختلفی داشته باشد و یا در اجرا مجریان مسائلی را داشته باشند که خود یکی از وظایف اصلی این وزیر ارتباط موثر این دو قوه با یکدیگر است البته به یک معنا با سه قوه چون ایشان با مجلس هم در ارتباط است.

برای ما در این حوزه حقوق بشر و حقوق شهروندی بسیار اهمیت دارد و تلاش‌هایی که ایشان باید در این بخش و مبارزه با فساد مهم است. سازمان تعزیرات را باید بهبود ببخشند. این سازمان، سازمان لازمی است که اگر خدایی نکرده دچار مشکلاتی شود مسائلی را به دنبال می‌آورد. پیگیری مسائل حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور با هماهنگی وزارت اطلاعات از سوی این وزارتخانه برای ما بسیار مهم است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

در وزارت دفاع در دولت یازدهم برادر بسیار خوبمان سردار دهقان مسئولیت را برعهده داشتند آشنایی من با آقای دهقان به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. همواره با ایشان ارتباط داشتم و بسیار وزیر خوب و فعالی در دوره‌ی قبل بود. انصافاً در بخش‌های راهبردی تسلیحات اقدامات بسیار خوبی انجام داد و شرایط ما بسیار با گذشته متفاوت بود آنچه که به صورت جدید در فناوری‌ها در این بخش حرکت شد بسیار متفاوت شد.

در این دور بنای ما در این قرار گرفت که از یکی از عزیزان ارتشی برای این مسئولیت استفاده کنیم البته ارتش و سپاه ندارد تفاوت آنها در نام‌گذاری و رنگ لباسشان است. همه آنها برای امنیت کشور تلاش می‌کنند ما به همه نیروهای مسلح‌مان به سپاه به بسیج به ارتش به نیروی انتظامی‌مان احترام می‌گذاریم و از آنها برای امنیت کشور سپاسگذاریم.

امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده‌های مختلف ارتش فعالیت داشته و در صف و ستاد این مجموعه فعالیت کرده است. مدت‌ها در ارتش، ستاد کل نیروهای مسلح فعال بوده است. مدت زیادی با سردار باقری که امروز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هستند همکار بوده‌اند و از این به بعد هم ان‌شاءاله در کنار هم در مسئولیت‌های مختلفی فعالیت کنند. ایشان کاملاً به وزارت دفاع مسلّط هستند و زمانی مسئولیت جانشینی این وزارتخانه را برعهده داشتند. همه طرح‌هایی که در وزارت دفاع پیش رفته باید ادامه پیدا کند، برنامه‌های مدنظر باید دنبال شود.

امیر حاتمی فرد بسیار مسلطی در این مسئولیت هستند و خدمات ارزنده‌ای در این بخش داشتند ایشان به عنوان فردی مورد اعتماد خانواده‌ی بزرگ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و برای خدمت به تمام نیروهای مسلح آمده است نه تنها ارتش که امیدواریم در این مسیر موفق باشند. برای ما فرقی نمی‌کند که ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی، مهم وظیفه امنیتی و دفاعی از کشور است. وزارت دفاع مسئولیت پشتیبانی از همه نیروهای مسلح را برعهده دارند و ایشان این وظیفه را به خوبی انجام خواهند داد. سفارش اکید من به ایشان این است که در برخی از سلاح‌ها و مخصوصاً توان موشکی به دلیل اهمیت آن فعالیت بیشتری داشته باشند، فعالیت در بخش دیپلماسی دفاعی نیز مورد انتظار است تلاش برای مباحث اقتصادی شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع، ساماندهی و شفاف‌سازی صندوق‌های نیروهای مسلح که باید از جایی شروع شود، ارتقاء سطح و منزلت کارکنان و بازنشستگان وزارت دفاع و اقتصادی کردن تولیدات و تجهیزات دفاعی و نظامی و همچنین واگذاری بسیاری از اموری که قابل واگذاری است به بخش‌هایی که قابلیت دارد و غیرنظامی است از انتظارات ماست.

وزارت راه و شهرسازی

آقای آخوندی در دولت یازدهم نیز مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشتند. آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند البته در بخش مسکن ما نتوانستیم به توافق نهایی با یکدیگر برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان به جد خواهم خواست مسئله مسکن است. به اعتقاد بنده مسکن از طریق خاصی و با کمک بخش خصوصی قابل حل است، مهمترین میدان حل مسکن بافت‌های فرسوده است. در بافت فرسوده باید کار کنیم اینکه می‌رویم در بیابانی نه آب و نه برق است مسکن ایجاد می‌کنیم مشکلاتی ایجاد می‌شود در حالی که در بافت فرسوده هم مدرسه هم آیت‌اله هم آب هم مسجد و هم برق وجود دارد. چند ساختمان کهنه است که می‌سازیم هم ساکنین قبل از آن استفاده می‌کنند و هم اینکه افرادی که مسکن می‌خواهند از آن استفاده می‌کنند. بنده از اولین روز دولت یازدهم به ایشان تأکیداً گفتم که نظر من این است که مسکن از طریق بافت فرسوده حل خواهد شد. ایشان نظرات دیگری داشت که دنبال هم کرد اما آنچه که من از ایشان می‌خواهم مسئله مسکن است.

البته بنده اول گله‌ها را مطرح کردم تا به تعریف برسم. ان‌شاءاله در بحث مسکن شاهد یک حرکت بسیار خوب خواهیم بود. در تهران هم با شرایط جدید شورای شهر و شهردار جدید که کار خود را آغاز خواهد کرد هماهنگی‌هایی که باید باشد بهتر خواهد بود. یکی از مشکلاتی که ایشان ناهماهنگی با شهرداری تهران بود هر روز می‌آمد و در دولت می‌گفت فلان جا را برخلاف قانون ساختند، فلان برج را برخلاف قانون ساختند، فلان محله را برخلاف قانون از بین بردند و محل هم نمی‌گذارند. امیداوریم در این دوره شاهد این مشکلات نباشیم.

در دوره فعالیت ایشان در زمینه راه و شهرسازی، راه‌آهن، بنادر و هواپیمایی به جد کارهای مهمی صورت گرفت. هم پرتلاش و هم دارای برنامه خوب در این بخش بودند. ما امروز در چابهار شاهد یک نشاط اقتصادی جدید هستیم. در اینچه‌برون شاهد اتصال راه‌آهن با مناطق شمالی هستیم و امیدواریم شاهد راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان و خراسان باشیم. پنج استان ما یا به راه‌آهن در این دوره وصل شد و یا در ماه‌های بعد وصل خواهد شد. اقدامات خوبی انجام شد. در جاده‌های روستایی و آزادشهرها اقدامات خوبی انجام شد. در شمال کشور سه جاده داشتیم که هر سه دارای مشکلاتی بودند که بخشی رو به اتمام و بخشی هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.

در زمینه هواپیمایی بعد از چهل سال این تابو شکسته شد و توانستیم با یک شرکت هواپیماساز قرارداد خوبی ببندیم. چطور می‌شود که ما خوشحال باشیم از خرید هواپیمایی که ۱۰ سال در یک کشور هواپیمایی کار می‌کرده است و با منت آن هواپیما را بخریم و بیاوریم به کشور اما وقتی هواپیمای نو بیاوریم یک عده عصبانی بشوند. ما وارد شدیم به بخشی که برای ما ارزشمند از لحاظ عزت ملی بود و هست. این که هواپیمای قراضه و استفاده شده را از جهان سوم بخریم آن هم با التماس و سه برابر قیمت منت نیست. ما هواپیما می‌خریم بدون اینکه بودجه‌ی اضافه‌ای تحمیل شود البته در این زمینه آقای ظریف و دکتر آخوندی کار بزرگی کردند. دکتر سیف نیز در بسیاری از زمینه‌ها اقداماتی کردند و این کار انجام گرفت.

امیدواریم این اقدامات در این دوره نیز ادامه پیدا کند و این نشاط در زمینه‌های مختلف ادامه پیدا کند و ایشان و مردم از مسکن مهر هم خلاص شوند تا بتوانیم مسکن را در مسیر درستی قرار دهیم. پیشرفت مسکن ساختمان هدایت سرمایه‌گذاری بخش مسکن نیز از اقداماتی است که از ایشان انتظار داریم. پیشرفت صنعت ساختمان، هدایت سرمایه‌گذاری بخش مسکن به سمت مسکن مناسب برای طبقات متوسط و ضعیف، مسئله حاشیه نشینی، توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای، تسریع بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر کشور و بخش مشارکت خصوصی در این زمینی و ارتقای ایمنی در شهرسازی و ملاحظات دقیق محیط زیستی است.

یک نکته اضافه می‌کنم در ماده ۲۰۶ آیین نامه در تبصره ۳می‌گوید چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد، رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل چه کاری کند. از لحن این ماده برمی‌آید به هر دلیل وزیر نباشد ضرروتی ندارد که در آغاز کابینه‌ای که معرفی می‌شود ۱۰۰ درصد نمایندگان معرفی شوند. در دور اول که در مجلس شورای اسلامی بودیم وضعی بود هر چند روز دو وزیر معرفی می‌شدند و رأی می‌دادید، چند وزیر معرفی می‌شد شرایط اینطور بود. مشکلاتی هم پیش نمی‌آمد. فکر می‌کنم اگر ایرادی بود قاعدتا هیئت رئیسه امروز موضوع را در دستور قرار نمی‌داد و به ما تذکر می‌دادند. ما هم مشکلی نمی‌دیدیم اگر اخطار قانونی بود و همچنین چون استنباطی نه از قانون اساسی و نه از آیین نامه دارم در عین حال اگر نظری بود تدخیر می‌انداختید و ما وقت داشتیم برای وزیر جدید تعیین می‌کردیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

ابتدا باید از مهندس نعمت زاده سپاسگذاری کنم که شاید این جمله‌ای که راجع ایشان برخی می‌گویند پدر علم صنعت در ایران هستند خیلی حرف نادرست نیست واقعا شخصیتی هستند که در زمینه صنعت بسیار فعال بوده و با اینکه ایشان در دولت یازدهم شیخ الوزرای ما بود اما در عین حال همیشه فعال بود در شهرستان‌ها تلاش کرده است فردی بود که برای صنعت کشور و همچنین معادن خدمات زیادی را انجام داد. همین مسئله ساخت خودرو با مشارکت خارجی و با سرمایه خارجی که در کشورمان بی‌نظیر بود. خودرویی می‌سازیم با مشارکت خارجی سرمایه گذاری می‌کنند و فناوری روز هستیم.

یک خودرو فناوری را می‌خریدیم آن سال خودرو بود ۵ سال بعد از فناوری‌های دنیا عقب می‌افتاد و از بین می‌رفت ۱۰ سال بعد به درد نمی‌خورد الان ما به روز هستیم یعنی همان خودرویی تولید می‌کنیم که همزمان در فرانسه تولید می‌شود و همزمان در اروپا در خیابان‌ها می‌آید. بنابراین کار بزرگی شده است هم در سرمایه گذاری و هم در فناوری است. ۳۰ درصد اینگونه محصولات ما به خارج صادر می‌شود یعنی خودروی تولید تهران و ایران در خیابان‌های اروپایی هم حرکت خواهد کرد و کار مهمی در بخش‌های مختلف انجام داده است.

امروز آقای محمد شریعتمداری مسئولیت را برعهده می‌گیرند ایشان جزو مدیران ارشد این کشور هستند و در دولت‌های قبلی و سمت‌های مختلف بودند در سمت بازرگانی، در دولت یازدهم و در جایگاه معاونت اجرایی همیشه به عنوان عنصری مخلص و فداکار بدون تکلف در امور فعالیت می‌کردند. این وزارتخانه وزارتخانه مهمی است که امیدواریم ایشان با سه معاون بسیار قوی در بخش تجارت، صنعت و معادن بتوانیم شاهد تحرکات جدی و خوب در این وزارتخانه باشیم.

بهبود فضای کسب و کار و شاخص کار مفید جزو مسائل اولیه ما است، سازگار کردن سیاست‌های تجاری و صنعتی با مزیت‌های تجاری و افزایش صادرات از مسائل مهم ما است. مبارزه جدی با فساد، نقش آفرینی جدی وزارت سمت در تولید و اشتغال، فناوری و حرکت در مسیر و کسب جایگاه‌های مهم در کریدورهای بین المللی، دنبال کردن سیاست‌های صنعتی، حمایت از تولید محصولات معدنی از اقداماتی است که از این وزارتخانه انتظار داریم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی من باید از دو وزیر گذشته تشکر کنم، از آقای جنتی وزیر اول که تلاش‌های بسیار مجدانه‌ای انجام داد و بعد آقای صالحی امیری که همان راه را ادامه داد، امروز هم آقای سیدعباس صالحی این مسئولیت را برعهده می‌گیرند. در این ۴ سال ما در این وزراتخانه در خدمت جناب صالحی بودیم، ایشان هم تحصیل کرده حوزه است و هم تحصیلکرده دانشگاه. اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه، شرایط حوزه و دانشگاه دارد.

مسئله وزارت ارشاد از نظر فرهنگی برای ما بسیار مهم است، مهمترین حرف همان بود که من در سیاست‌های دولت به ان اشاره کردم‌، بناید بگذاریم، سلیقه در کشور ما حاکم شود، یک آقایی در جاییی سلیقه‌ای دارد، برای خودش محترم است، ما باید قانون را اجرا کنیم. اگر هم وزارت ارشاد وظیفه‌ای بر عهده ندارد، این وظیفه مجلس است که آن وظیفه را از ارشاد بگیرد و به شخص دیگری واگذار کند‌، آن وقت معلوم باشد که ما وظیفه نداریم.

اما زمانی که این وظیفه وزارت ارشاد و دولت است، ‌ دولت نظارت برکتاب و فیلم نظارت می‌کند‌، دولت بر اجرای مسائل هنری در کشور نظات می‌کند، ‌ جای دیگر حق نظارت ندارد و اگر هم اینجور مداخلات باشد، بهتر است مجلس این کارها را به همان مداخله‌‌گران واگذار کند و مشخص شود ما وظیفه‌ای بر دوش نداریم.

هویت و سبک زندگی اسلامی ایران برای ما مهم است و باید توسط وزارت ارشاد دنبال شود. پاسداشت از تنوع و تکثر فرهنگی و قومی در ایران، افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی، رفع موانع قانونی، اجرایی و سلیقه‌ای در تولید آثار و محصولات، افزایش حضور کشور در رویدادهای فرهنگی، ‌ دینی، منطقه‌ای وجهانی، افزایش سهم ایران از بازار محصولات، حمایت از تولید و ترویج آثار و محصولات فرهنگی کشور، افزایش سهم زنان و جوانان در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، حمایت از حقوق همه اقلیت‌ها در فعالیت‌های فرهنگی به ویژه برادران اهل تسنن و تمرکززدایی از نظام فرهنگی در کشور برای ما مهم است و باید پیگیری شود.

وزارت جهاد کشاورزی

آقای حجتی در دولت یازدهم مسئولیت این وزارتخانه را برعهده داشتند. در این دولت هم ایشان این مسئولیت را قبول کردند به حق وزیر شایسته‌ای هستند و کاملا بر حوزه خود مسلط است. وزارت کشاورزی را به خوبی می‌شناسد، مسئله زارعت، کشاورزی و دامداری را به خوبی مسلط است و تحولات خوبی در این بخش ایجاد کرد.

از سال ۹۲ سکان دار هدایت این وزارتخانه بود. بعد از سالها دومرتبه ما را در گندم خودکفا کرد، در حوزه شکر تحولات خوبی ایجاد کرد. در دانه‌های روغنی حرکت خوبی انجام داد، در ماهی‌های در قفس کار بزرگی انجام داد. در مزارع مدرن اقدامات بسیار خوبی انجام داد. در مسئله صرفه‌جویی در آب اقدامات خوبی انجام داد و باید این راه را ادامه دهد. وظیفه وزیر کشاورزی این است که محصولات کشاورزی ما را در حد خودکفایی ببرد و مصرف آب را کم کند.

بهره وری آب و کاهش مصرف آن در تولید محصولات کشاورزی از وظایف ایشان برای مسئله آب است. مسئله سموم و کود شیمیایی، مشکلات زیادی برای ما درست کرده است که کنترل آنها مورد انتظار ماست. اقتصاد کشاورزی را با ملاحظه توجیه اقتصادی و سرمایه‌های پایدار باید به سرانجام برسانیم، مسئله آبخیزداری و کمک به مدیریت منابع آب کشور نکته بسیار مهمی است. تولید محصولات کشاورزی بیشتر با آب کمتر از جمله انتظاراتی است که از ایشان می‌رود. هدفمند کردن یارانه بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی از دیگر انتظاراتی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وزارت کشور

آقای رحمانی فضلی در دولت قبل مسئولیت این وزارتخانه را برعهده داشتند زمان آشنایی بنده با ایشان به مجلس برمی‌گردد. ایشان سمت‌های مختلفی را در صداوسیما، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دیوان محاسبات برعهده داشتند و همه جا فرد موفق و پرکاری بود. در مجلس چهارم نیز یک نماینده فعال به شمار می‌رفت. اداره وزارت کشور کار سختی است. بنده خود سخت بودن کار این بخش را احساس می‌کنم، توقعاتی رئیس جمهور دارد اینکه استاندار و فرماندار چگونه باشد، دولت توقعات دیگری از او دارد، نمایندگان مجلس، امام جمعه‌های استانها، افراد صاحب نفوذ، هنرمندان، ورزشکاران که در شهرهای مختلف هستند از ایشان توقعاتی دارند.

ساماندهی این مسائل کار بسیار مشکل و سختی است. اما در عین حال مسئولین رده بالای ما باید برمبنای خواست و نظر مردم و پیام ۲۹ اردیبهشت ماه اجرایی شود و امیدواریم ایشان در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهند تا مردم را راضی کنند. به ایشان گفته‌ام گاهی در استانهایی می‌روم که نشاط و رضایت آنها از استاندار را می‌شود از چهره مردم متوجه شد. امیدواریم ایشان از پس مسئولیت سنگین خود بربیایند انتخابات خوبی در سه مقطع از سوی وزارت کشور انجام شد که انتخابات آرام، خوب و بدون مشکلی بود.

آقای رحمانی فضلی با صبر و حوصله و سعه صدر با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مانند شورای نگهبان همکاری داشتند و مسائل را با حلم و بردباری حل می‌کردند. از ایشان می‌خواهم برای تقویت انسجام ملی در سطح کشور از زنان استفاده شود، مسئولیت‌های مختلفی به آنها داده شود، بخشدار، استاندار یا فرماندار و از اهل سنت در بخشهای مختلف استفاده شود که قبلا هم استفاده شده است. برای ما شیعه و سنی، کرد و ترک و بلوچ فرقی ندارد.

حقوق شهروندی ظرفیت شورای اجتماعی که ایشان دبیر این شورا است نقش اقوام و مذاهب، نقش زنان در مدیریت، مسئله توسعه مناطق مرزی، مبارزه جدی با قاچاق کالا، توسعه پایدار با رویکرد اقتصادی و مبارزه با خشونت افراطی از انتظارات ما است.

وزارت نفت

گزینه دولت مهندس زنگنه است که کار بسیار بزرگی در حوزه نفت انجام دادند. در آغاز دولت یازدهم در مجلس عرض کردم که به چه دلیل اصرار دارم آقای زنگنه وزیر نفت باشند و از توانمندی ایشان مطلع بودم. از تخصص و ظرفیت ایشان در این بخش اطلاع داشتم. انصافا کار بزرگی انجام داد، قبل و بعد از برجام اقداماتی را انجام داد کاری که در میادین مشترک در خودکفایی انجام دادیم در این دوره بی‌نظیر بود. در بخش گازوئیل و انشاءالله در حوزه نفت نیز به همین شکل خواهیم بود. در بخش گاز به خودکفایی رسیدیم و امسال دیدید برای اولین بار گاز از خارج قطع شد اما مشکلی برای کشور ایجاد نشد.

اقداماتی که در زمینه روستاها انجام داد باعث شد تقریبا گاز به همه کشور و روستاها برود. آقای زنگنه یک قولی به ما داده‌اند که در‌آن دولت نشده و باید در این دولت اجرایی شود و آن اتصال لوله نفت به جزیره جاسک است. باید صادرات نفت ما منحصر به خلیج فارس نباشد این از تصمیمات استراتژیک ما است. ساحل مکران باید آباد شود و یکی از راه‌های آبادانی آن انجام این اقدامات است. مسئله فلرهایی که وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز نسبت به این موضوع حساس هستند.

سرمایه گذاری کنیم و این فلرها را جمع کنیم، این موضوع هم برای محیط زیست مهم است و هم برای موضوعات دیگر مهم است.

از ایشان می‌خواهم همچنان به مناطق نفت و گاز مناطق مشترک و بازیافتها که برای ما مهم است حفظ سهم بازار ایران در اوپک، میدان گازی پارس جنوبی، که امیدواریم در این دولت نهایی شده و به اتمام برسد. نوسازی بخش‌های فرسوده صنعت نفت، صنایع پتروشیمی که برای کشور بسیار مهم است و هدررفت گاز در صنعت ال ان جی، انتقال فناوری و همکاری با وزارت نیرو که دیگر آقای بی‌طرف هستند و انشاالله شاهد همکاری بیشتری بین این وزارتخانه‌ها باشیم. توجه به ساکنان بومی از مطالباتی است که از ایشان داریم.

وزارت نیرو

از آقای مهندس چیت چیان بسیار تشکر می‌کنیم. جزو وزرای بسیار خوب و فعال ما در دوره قبل بودند کار بسیار بزرگی در حوزه آب و برق انجام دادند، در طرح‌های استراتژیک در مناطق غربی کارهای عظیمی انجام داد که تقریبا رو به اتمام است. ۳۷ سد را در دوره وزارتخانه خود افتتاح کرد. مرد بسیار شریف، با اخلاق، مصمم و دلسوز و جزو وزرای فعال ما بود که حتما از وجود ایشان در بخش‌های دیگر دولت دوازدهم استفاده خواهیم کرد.

در این بخش آقای بیطرف معرفی شده‌اند که سالها اقدامات خوبی در این بخش انجام دادند و مهارتهای خوبی در این بخش دارند و در این زمینه کاملا کارکشته هستند. در زمینه آب و برق کارهای بسیار مهمی داریم که امیدواریم حل شود. در زمینه آب هم برای آب آشامیدنی و هم صنعت و کشاورزی و محیط زیست مشکلاتی داریم یکی از کارهای جدی که از طرف آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست من بگویم این است که مسئله حق آبه‌ای است که دریاچه‌ها، تالاب‌ها دارند و نباید آن را فراموش کنیم.

تدوین گزارش ملی آب، توسعه بستر قانونی و اصلاح مقررات و تدوین قانون جامع آب، لحاظ حوزه‌های آبریز، تأمین بخشی از آب صنایع و محصولات کشاورزی غیر از خورکی از طریق بازچرخانی آب که مورد نظر ماست. همکاری علمی با نهادهای بین المللی و توجه به آبهای زیرزمینی به عنوان وظایف دیگر آقای بی طرف مدنظر است.

وزارت ورزش و جوانان

باید از آقای گودرزی و زحمات و تلاشهایی که کشیدند تشکر کنیم و هم از آقای سلطانی‌فر که مدتی در میراث فرهنگی بودند و بعد در ورزش و جوانان مشغول شدند. ایشان ۳۵ سال در سمت‌های مختلف فعالیت کرده است و دغدغه جوانان را می‌شناسد به تلاششان ادامه دهند تا روزی که انشاالله مجلس شورای اسلامی استقلال سازمان ملی جوانان را تصویب کند و شرایط دیگری خواهیم داشت.

از ایشان انتظار داریم سرانه ورزشی را افزایش دهند. عدالت را در برخورداری از امکانات، کاهش هزینه‌های سلامت، و افزایش سهم جوانان و بانوان، افزایش انضباط مالی و شفافیت در اقتصاد ورزش اماده سازی برای میزبانی مسابقات ورزشی و اهتمام به ورزشهای بومی و باستانی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و زمینه سازی برای به کارگیری مدیران جوان در دولت و جانشین پروری را مدنظر قرار دهند.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدوارم دولت دوازدهم و رئیس جمهور که توانسته با مشورت این عزیزان را با برنامه‌هایشان معرفی کرده است شاهد این باشیم که مجلس هم بررسی‌های خود را به خوبی انجام دهد و در نهایت خیلی امیدواریم که همه ۱۷ وزیر از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد و اجازه شروع به کار را از نمایندگان محترم ملت دریافت کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy