Monday, Sep 4, 2017

صفحه نخست » رئیس حفاظت محیط زیست: خطر آب، نه کشور که تاریخ هفت هزار ساله‌ی ایران را تهدید می‌کند

U11arold2d3_small.jpgکلانتری: اگر مصرف آب کم نشود، کشور نابود خواهد شد

ایران اینترنشنال - عیسی کلانتری، رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست، روز دوشنبه ۱۳شهریور، در نخستین نشست خبری خود پس از تصدی این مسئوولیت، با اصحاب رسانه، هشدارداد که اگر مصرف آب کم نشود، کشور نابود خواهد شد.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مشکل کشور آب است، گفت: «خطر آب، نه کشور که تاریخ هفت هزار ساله‌ی آن را تهدید می‌کند» او گفت: «وقتی که در سازمان محیط زیست بخش هوا و نیروی انسانی ۲۰ برابر آب بودجه دارد یا بخش فنی دیگری توان و قدرتش ده‌ها برابر مساله آب است، یعنی آب در این سازمان جایگاهی ندارد.»


به گفته‌ی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۱۰ درصد آب تجدیدپذیرمان را استفاده می‌کنیم و حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه هم بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده نمی‌کند.» وی افزود: «براساس برآوردها باید ۳۵/۵ میلیارد متر مکعب در سال آب مصرف شود ولی ۹۷ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. بنابراین اولویت اول کشور در حوزه محیط زیست آب است.»
مقام‌های مسئول در ایران پیشتر اعلام کرده بودند که کشور برای تأمین آب آشامیدنی و صنعتی دچار مشکل‌ است. آن‌ها سرانه مصرف آب در ایران را ۴۷ درصد از متوسط جهانی بیشتر عنوان کرده‌اند.

عیسی کلانتری در این نشست خبری به «سدسازی» در ایران و مباحث مربوطه به آن نیز اشاره کرد و گفت: «از نظر من سدسازی در برخی جاها خوب و در برخی جاها بد است. من سد نازلو و سد سیمینه‌رود را علی‌رغم پیشرفت کاری بالا و صرف هزینه‌های بسیار بالا متوقف کردم بنابراین سدسازی در همه‌جا خوب و یا در همه جا بد نیست، بلکه لازم است ارزیابی زیست محیطی برای احداث سد صورت گیرد.» وی افزود: «در دریاچه ارومیه، جلوی سد نازلو را با ۶۷ درصد پیشرفت گرفتم. با نماینده هم درگیر شدیم. سد سیمینه رود را با بیش از ۸۰ میلیارد سرمایه‌گذاری جلوگیری کردم، اما در شمال کشور با سدسازی موافقم.»

عیسی کلانتری به بحران انقراض یوزپلنگ ایرانی هم اشاره کرد اما بحران آب را اولویت اول کشور خواند: «اگر چه هم مساله بحران آب و هم مقابله با انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی اهمیت دارند، اما در حال حاضر موضوع نخست کشور باید آب و کمبود آن باشد.»
بحران خشکسالی نزدیک به دودهه است که ایران را فرا گرفته است. بحرانی که به گفته‌ی کارشناسان سیاست‌های حکومت در زمینه‌ی محیطزیست در دو دهه گذشته، در ایجاد آن موثر بوده است.

افزون بر کمی بارش، برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و توسعه کشاورزی، براساس الگوی اقتصاد متکی خودکفایی، سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بحران آب شده است. طی این مدت تعدادی از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران مانند هامون و ارومیه خشک شدند، هرچند که گفته می‌شود وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر « تثبیت» شده است.

دهم تیرماه ۹۶ علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از آنچه بی‌توجهی به کمبود آب در کشور خواند، انتقاد کرده و هشدار داد بحران آب در ایران وارد مقوله امنیتی شده است. او خبر داد که به همین خاطر کمیته امنیت آب تشکیل شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی نگرانند که بحران آب به یک درگیری تمام عیار در کشور تبدیل شود. تاکنون چندین درگیری‌ در مناطق مختلف ایران بر سر مساله آب در گرفته است. از جمله ۲۷ تیرماه‌ سال‌جاری در پی درگیری در عملیات حفر چاه آب شرب در اراضی روستای شهرستانک جغتای یک نفر جان باخت و ۱۲ نفر نیز مجروح شدند.

علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در پاییز ۹۵ گفته بود: «رفع مشکلات موجود در چهار محور آب شرب شهرهای پرجمعیت، آب شرب تهران، آب‌های مرزی و آب‌های زیرزمینی در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy