Tuesday, Sep 5, 2017

صفحه نخست » درخواست عفو بین‌الملل برای توقف فوری تخریب گور جمعی اعدام‌شدگان ۶۷ در اهواز

koshtar67_NEW.jpgرادیو فردا ـ عفو بین الملل روز دوشنبه از مقام‌های ایران خواسته است تا فورا تخریب یک گور دستجمعی در اهواز، مرکز استان خوزستان، را متوقف کنند.

عفو بین الملل می‌گوید، ده‌ها نفراز قربانیان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در اهواز در این محل دفن شده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید، عملیات ساخت و ساز در اطراف این گور دست جمعی از اوایل سال جاری شروع شده است.

طبق این گزارش کمپینی برای جلوگیری از تخریب این گور دست‌جمعی به راه افتاده و تصاویری ویدئویی نیز در این زمینه منتشر شده است.

عفو بین الملل نگران است با تخریب این گور دستجمعی، بخشی از شواهد کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در اهواز از بین برود.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل، در این زمینه گفته است: با تخریب این گور دست‌جمعی در اهواز شواهد و آثار مهمی را در خصوص اعدام‌های سال ۱۳۶۷ از بین خواهد رفت، شواهدی که می‌تواند علیه عاملان این اعدام‌ها استفاده شود.

وی اضافه کرده است: با تخریب این گور دست‌جمعی خانواده‌های این قربانیان از حقوق خود برای کشف حقیقت وعدالت و از جمله برگزاری خاکسپاری در‌شان عزیزانشان محروم می‌شوند.

فیلیپ لوتر در ادامه تصریح کرده است: مقام‌های ایران به جای بی احترامی به این قربانیان و پوشاندن این گورها با زباله و زجر دادن خانواده هایی که برای حفاظت از یاد عزیزانشان سرکوب شده‌اند، به وظایف خود برای حفاظت از این گورهای دست‌جمعی عمل کرده تا زمینه تحقیقات درباره اعدام‌های فراقضایی در سال ۱۳۶۷ فراهم شود.

طبق این گزارش، این گور جمعی در سه کیلومتری شرق قبرستان بهشت آباد اهواز واقع شده است.

عفو بین الملل می‌گوید، همان زمان در سال ۱۳۶۷ پس از اعدام‌ها، روی این گور دستجمعی با بتن و سیمان پوشانده شده بود و به نظر هدف این بوده که مانع حفر این گور دستجمعی توسط خانواده‌های قربانیان بشوند.

عفو بین الملل پیشتر ماه ژوئن سال جاری از تلاش برای تخریب یک گور دستجمعی در مشهد که در حدود ۱۷۰ زندانیان سیاسی در آن مدفون شده‌اند، خبر داده بود.

بنابر برخی از گزارش‌ها، در اعدام‌های سال ۶۷ بیش از چهار هزار نفر از زندانیان سیاسی که اغلب دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند یا به پایان رسانده بودند در مدت ۲ ماه اعدام شدند.

مخالفان جمهوری اسلامی تعداد اعدام‌های سال ۱۳۶۷ را بسیار بیشتر از چهار هزار نفر می‌دانند.

سال گذشته یک فایل صوتی متعلق به آیت الله حسینعلی منتظری، قائم‌مقام برکنارشده آیت‌الله خمینی، مربوط به ۲۴ مرداد سال ۱۳۶۷ منتشر شد که در این فایل صوتی آیت الله منتظری در دیدار با اعضای هیات مرگ، از اعدام‌های سال ۶۷ در ایران به عنوان «بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی» یاد می‌کند.

آیت‌الله منتظری، مقام‌های قضایی حاضر در جلسه را مسئول این اعدام‌ها و «جنایتکار» می‌خواند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy