Saturday, Sep 16, 2017

صفحه نخست » فایننشال تایمز: دستگیری ۱۰ عضو سپاه به جرم فساد مالی، با دستور روحانی

s2585225_small.jpgشبکه رسانه ای بیان - در حالیکه اقتصاد ایران همچنان در موقعیتی نابسامان قرار دارد و ارزش پول ملی روز بروز بیشتر کاهش می یابد، دولت حجه الاسلام حسن روحانی در دوره دوم زمامداری خود برای بهبود اوضاع ، نهادی را هدف گرفته که سال هاست بخش اعظم اقتصاد کشور را در انحصار خود دارد.

روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای در این زمینه می نویسد به سپاه گفته شده که باید امپراتوری بازرگانی خود را کوچک کند و درراستای اقدامات روحانی برای کاهش نقش سپاه در اقتصاد، عده ای از اعضای ارشد آن بازداشت شده اند.

فایننشال تایمز که منبع گزارش خود را یکی از نزدیکان ولی فقیه و یک مقام دولتی معرفی کرده است می نویسد سپاه که در بخش های مختلف از نفت و گاز گرفته تا مخابرات و ساختمان سازی منافع دارد، مجبور شده است که در ساختار بعضی از این شرکت های بزرگ که دارنده سهام شرکت های دیگر هستند تغییراتی بوجود آورد و مالکیت برخی از شرکت های دیگر را به دولت واگذار کند.

در ماه های اخیر ده ها عضو سپاه و بازرگانان وابسته به آن دستگیر شده اند و عده ای دیگر که از راه معاملات مشکوک صاحب ثروت هنگفتی شده اند مجبور گشته اند دارایی های خود را پس بدهند. این روزنامه به نقل از یک بازرگان که با سپاه کار کرده است می نویسد بطور نمونه مدیر یک شرکت بزرگ وابسته به سپاه چند ماه پیش دستگیر شد و میلیونها دلار پول نقد از خانه وی را ضبط کردند.به گفته یکی از محارم نظام ، یک سردار سپاه با درجه سرتیپی که از وی بعنوان مغز اقتصادی سپاه یاد می شود نیز در سال جاری دستگیر شد اما به قید ضمانت آزاد گردید.

سرکوب فعالیت های بازرگانی سپاه که یکی از نیرومندترین نهادهای جمهوری اسلامی است از سال پیش آغاز شد و برای اجتناب از تزلزل وجهه سپاه بی سرو صدا انجام می شود. به نوشته فایننشال تایمز این تلاش پس از آن شروع شد که حجه الاسلام روحانی از منتقدان نقش سپاه در اقتصاد، آیت الله خامنه ای را از ثروت عظیم برخی از افراد وابسته به این نیروی ۱۲۰ هزار نفره امنیتی آگاه ساخت. به گفته یکی از محارم نظام که از خویشاوندان خامنه ای است روحانی به ولی فقیه گفته است که بخاطر فساد گسترده در بالاترین سطوح و کنترل دامنه دار سپاه بر فعالیت های بازرگانی ،‌اقتصاد ایران با بن بست روبرو شده است . به گفته این شخص فارغ از نگرانی های اقتصادی، خامنه ای احساس می کند که باید سپاه را (از فساد) نجات دهد و طبیعتا حمایت خود را ازآن روحانی و اقداماتش برای مهار اقتصادی سپاه کرده است.

222555556666zxc.jpg

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy