Wednesday, Sep 20, 2017

صفحه نخست » سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

حسن روحانی در آغاز سخنرانی خود تاکید کرد که «حقوق بشر و حقوق شهروندی، در کنار اسلامخواهی و عدالتجویی، از مهم ترین خواسته های مردم ایران بوده است.»

بی بی سی - حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نطق خود امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایران هیچ تهدیدی را نمی‌پذیرد.

او گفت: "نه صلح برای یک ملت و جنگ برای ملتی دیگر. سلاح های مرگبار صادراتی زیبا نیست صلح زیباست. ما ظلم را نمی پسندیم و از مظلوم دفاع می کنیم. ما تهدید نمی کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی پذیریم. ما زبان تهدید را بر نمی تابیم. ما حامی مذاکره ایم از موضع برابر و متقابل."

رئیس جمهوری ایران به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی هم اشاره کرد و گفت: "برجام سندی بین‌المللی است."

او گفت است: "برجام حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجة آن، مورد حمایت شورای امنیت ملل متحد، و جامعه جهانی قرار گرفت و به صورت بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در آمد. برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست، برجام سند شورای امنیت، و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است."

در بخش دیگری از سخنانش آقای روحانی گفت: "به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض ­کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. اگر این توافق به دست نااهلان عرصه سیاست از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد."

آقای روحانی به سخنان تند دونالد ترامپ در این مجمع هم اشاره کرد و این اظهارات را "دور از شان" سازمان ملل دانست.

درست یک روز قبل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل امضای توافق هسته‌ای با ایران را مایه "شرمساری" آمریکا خوانده بود.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر - ۲۸ شهریور) در حضور رهبران بسیاری از کشورهای جهان گفت: "نمی‌تواند اجازه دهد این "رژیم جنایتکار" به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه ادامه دهد و بر توان موشکی خود بیفزاید"."

حسن روحانی در سخنرانی خود گفت: "دولت آمریکا باید برای مردم خود توضیح دهد که چرا با صرف صدها میلیارد دلار از دارایی‌های ملت خود و ملت‌های منطقه به جای آن‌که به ثبات و امنیت کمک کند موجب قتل و فقر و ویرانی و رشد تروریسم و افراطی‌گری شده است."

رئیس جمهور ایران همچنین گفت: "نقض برجام از سوی دیگران نخواهد توانست جمهوری اسلامی را از مسیر پیشرفت بازدارد. دولت جدید آمریکا با پیمان شکنی اعتبار خود را می شکند و اعتماد ملت ها را از دست می دهد."

آقای روحانی گفت است: " آنها می خواستند سلاح نداشته (اتمی) را از یران سلب کنند. نمی توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی ملت های صلح طلب را نصیحت کند."

رئیس جمهور ایران با انتقاد از اسرائیل گفت: "نمی توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته ای اش منطقه و جهان را تهدید می کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین‌المللی نیست، ملت های صلح طلب را نصیحت کند."

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیروز از همین تریبون در مجمع عمومی سازمان ملل گفت برخلاف نظر امضاء کنندگان توافق هسته‌ای با ایران، برجام سرانجام ایران را همچون کره‌شمالی به ساخت بمب اتمی تبدیل می‌کند.

آقای نتانیاهو که روز سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر - ۲۸ شهریور) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد خطاب به آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، که او را "دیکتاتور" خواند گفت: "بدانید، روشنایی اسرائیل هیچ گاه فروکش نخواهد کرد... تا زمانی که ایران اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند اسرائیل خشمگین ترین دشمن ایران خواهد ماند."

او در ادامه انتقاداتش از برجام خواستار اصلاح یا لغو آن شد و گفت مهلت ۱۰ ساله‌ای که برجام برای تهران فراهم کرده، به این کشور اجازه می دهد که پس از پایان این مهلت، خیلی سریع اهدافش را در پی بگیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy