Thursday, Sep 21, 2017

صفحه نخست » دیدار و گفتگوی تیلرسون و ظریف در سازمان ملل

g5425982558kj5_small.jpgبی بی سی - وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای نخستین بار در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرده اند.

این دیدار در حالی انجام شده که گمانه زنی ها در مورد خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای بالا گرفته است.

رکس تیلرسون گفته که دیدارش با محمد جواد ظریف به دور از عصبانیت و بسیار عملگرایانه برگزار شده.

وزیر امور خارجه آمریکا به مزاح گفته که "او و همتای ایرانی اش به طرف هم لنگه کفش پرتاب نکردند و سر هم داد نکشیدند...هرچند اختلافات دو طرف بر سر برجام به قوت خود باقی است..."

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، محمد جواد ظریف هم گفت: "اعضای ۱+۵ البته به غیر از یک کشور بر رعایت کامل برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام تاکید کردند و اینکه همه طرف ها به این دستاورد جامعه بین المللی متعهد بمانند."

او گفت: "جمهوری اسلامی درباره موارد نقضی که از سوی ایالات متحده از ابتدای اجرایی شدن برجام و به خصوص در دوره دولت جدید آمریکا مطرح بوده است، همچون اظهاراتی که مقامات آمریکا کردند که از نظر ما مناسب نبوده و برای مقررات برجام که بعضی موارد آن به عنوان نقض مواد ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام قابل تفسیر است، صحبت کرد."

این دیدار که در یک چارچوب چند جانبه بود تنها دو روز بعد از آن انجام می شود که رییس جمهوری آمریکا حکومت ایران را "یک دیکتاتوری فاسد" خواند و همتای ایرانی اش هم در واکنش از ادبیات به گفته او"جاهلانه، زشت و کینه توزانه" دونالد ترامپ به شدت انتقاد کرد.

تایید پایبندی طرف ها به برجام

پیشتر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی نشست کمیسیون نظارت بر اجرای برجام گفت که موافقت شده که همه طرفین برجام به طور کامل به آن پایبند بوده اند.

او گفت که برجام فقط شامل فعالیت های هسته ای ایران می شود و حل و فصل مسایل دیگر باید در چارچوب دیگری صورت گیرد.

او گفت: "همه می دانند که ایالات متحده در حال بازبینی سیاست خودش در قبال ایران است اما مساله خارج از بحث توافق هسته ای است."

"توافق هسته ای نتیجه بخش بوده و جامعه بین المللی نمی تواند توافق هسته ای که موثر بوده است را برهم بزند."

او گفت: "این توافق به یک کشور تعلق ندارد بلکه در قطعنامه شورای امنیت مندرج است و به جامعه بین المللی تعلق دارد."

"نیازی نیست که درباره قسمت هایی از توافق مذاکره مجدد شود."

گسترش برجام؟

روز چهارشنبه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تلاشی برای رفع نگرانی های آمریکا در مورد برجام خواستار گسترش توافق اتمی میان ایران و قدرت ها شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای مکرون روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "ما باید توافق ۲۰۱۵ را نگه داریم چون توافق خوبی با نظارت قوی بر شرایط جاری بود و باید دو یا سه رکن به آن اضافه کنیم."

آقای مکرون گفت این تدابیر باید شامل "یکی برای کنترل بهتر فعالیت های موشکی و بالستیک ایران باشد" و دیگری تمدید توافق ورای ۲۰۲۵ باشد زمانی که به تدریج از محدودیت های غنی سازی در ایران کاسته می شود.

به گفته او یک رکن سوم می تواند شامل "بحث باز با ایران درباره اوضاع جاری در منطقه باشد."

این درحالی است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حاشیه همین مجمع برجام را "تغییرناپذیر و غیرقابل مذاکره" خوانده است.

آقای روحانی همچنین گفت در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران گزینه‌های مختلفی دارد و تصمیم‌گیری ایران به عکس‌العمل اروپا نیز بستگی دارد.

مواردی که آقای مکرون به آنها اشاره کرده همان نگرانی هایی است که دولت ترامپ مطرح کرده است و می گوید در صورت عدم دستکاری توافق ممکن است از آن خارج شود.

در جریان مذاکرات برای رسیدن به برجام گزارش می شد که دولت وقت فرانسه مواضعی سخت برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران اتخاذ کرده بود اما رهبران کنونی فرانسه بارها از توافق به دست آمده میان ایران و گروه پنج به علاوه یک (فرانسه، آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان) دفاع کرده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy