Tuesday, Sep 26, 2017

صفحه نخست » نوبل آلترناتیو ۲۰۱۷ به سه فعال حقوق بشر و روزنامه‌‌نگار رسید

Nobel_Alternative_2017.jpgرادیو زمانه ـ کالین گونسالوِس، وکیل هندی به‌خاطر مبارزه‌اش علیه بردگی مدرن و دفاع از حق دسترسی همگان به مواد غذایی، خدیجه اسماعیل‌اُوا، روزنامه‌نگار آذربایجانی، افشاگر اختلاس‌های مالی، و یتنبرش نیگوسی اتیوپیایی مدافع حقوق افراد معلول، جایزه نوبل آلترناتیو ۲۰۱۷ را به‌طور مشترک به‌دست آوردند.

کالین کونسالوِس به‌عنوان یک وکیل در حمایت از حقوق بشر، قانون کار و حقوق عمومی در هند مبارزه کرده است.

جایزه «احیای حق» که معمولاً از آن با نام جایزه «نوبل آلترناتیو» یاد می‌کنند توسط بنیادی به همین نام در استکهلم اهدا می‌شود.

دیگر برندگان نوبل آلترناتیو امسال خدیجه اسماعیل‌اُوا، روزنامه‌نگار پژوهشی آذربایجانی و یتنبرش نیگوسی اتیوپیایی که برای حقوق افراد معلول تلاش می‌کند، هستند.

خدیجه اسماعیل‌اُوا که مدتی در رادیو اروپای آزاد نیز فعالیت داشت به‌دلیل افشاگری‌هایش درباره اختلاس و فساد مالی رهبران جمهوری آذربایجان مورد تعقیب قرار گرفت و دادگاه کیفری باکو او را به تحمل هفت سال و نیم حبس محکوم کرد. بازداشت اسماعیل‌اُوا با اعتراضات گسترده‌ای در کشورهای مختلف مواجه شد و سرانجام این اعتراضات منجر به آزادی او در تاریخ ۲۶ ماه مه ۲۰۱۶ شد.

یتنبرش نیگوسی، برنده دیگر جایزه نوبل آلترناتیو، در پنج سالگی بینایی خود را از دست داده است. او در دانشگاه آدیس آبابا به تحصیل در رشته حقوق پرداخته و با انجمن‌های زنان مختلف نیز فعالیت کرده است.

جایزه افتخاری امسال نیز به رابرت بیولت، فعال محیط زیست آمریکایی رسید. بیولت علیه آلودگی آب آشامیدنی فعالیت کرده است.

جایزه نوبل آلترناتیو از سال ۱۹۸۰ هر سال در انتقاد از جایزه نوبل سنتی به مبارزان حقوق بشر، محیط زیست و صلح اهدا می‌شود.

برندگان جایزه نوبل آلترناتیو مبلغ سه میلیون کرون سوئد (حدود ۳۱۵ هزار یورو) را بین خود تقسیم می‌کنند.

سال گذشته جایزه نوبل آلترناتیو به‌صورت مشترک به گروه کلاه سفیدهای سوریه، مزن حسن، فعال حقوق زنان از مصر، روزنامه جمهوریت از ترکیه و اسوتلانا گانوشکینا، فعال حقوق بشر از روسیه تقدیم شد.

در سال ۲۰۱۵ این جایزه به کاشا ژاکلین ناباگسارا، کنشگر حقوق دگرباشان جنسی در اوگاندا، شیلا وات کلاتیر، فعال محیط زیست و حقوق بومی‌های اینوئیت‌ کانادا و جینو استرادا، پزشک و جراح ایتالیایی برای ارائه کمک‌های پزشکی به قربانیان جنگ رسید.

پیش از آن نیز این جایزه به‌خاطر شهامت ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در افشای دخالت‌های این آژانس در حریم خصوصی شهروندان که ناقض بنیادی‌ترین اصول دموکراسی و قوانین شهروندی است، به او اهدا شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy