Saturday, Sep 30, 2017

صفحه نخست » پلیس اسپانیا حوزه‌های رای‌گیری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را پلمپ کرد

093017A_top.jpg

رادیو فرانسه، استقلال طلبان کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا، در آخرین گردهمآئی مبارزاتی خود، جمعه شب، در بارسلون با اشاره به همه پرسی روز یکشنبه از «رویائی که در حال برآورده شدن است» سخن گفتند. جدائی طلبان اطمینان می‌دهند که ۲۳۱۵ دفتر رای گیری در سراسر کاتالونیا و از جمله ۲۰۷ دفتر در بارسلون برای همه پرسی آماده است. با این حال، بگفتۀ پلیس، برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی تا کنون ۱۳۰۰ محل پیش بینی شده به این منظور مهر و موم شده است.

دادگاه عالی اسپانیا این رای گیری را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده و دادگستری کاتالونیا از نیروهای پلیس ملّی و ایالتی خواسته است ورقه ها و صندوق های رای را ضبط کند و به اشغال اماکنی که برای برپائی دفاتر رای گیری برگزیده شده، خاتمه دهند. جدائی طلبان، به بهانه اجرای نمایش و کنسرت و گردهمائی های دیگر، از روز پنجشنبه مدارس و اماکنی را برای برپائی دفاتر رای گیری به اشغال خود درآورده‌اند.

زورآزمائی سیاسی میان مقامات دولت اسپانیا و مسئولان جدائی طلبِ نهادهای ایالتی کاتالونیا از جمعه شب جای خود را به رویاروئی پلیس و هواخواهان استقلال طلب در اماکن پیش بینی شده برای استقرار صندوق های رای داده است.

از یکسو، نیروهای انتظامی، تا ظهر شنبه تعدادی از دفاتر رای گیری را بسته و ۱۰ میلیون ورقۀ و صدها صندوق رای را ضبط کرده اند و از سوی دیگر، دانشجویان و هواداران جدائی کاتالونیا با توزیع اعلامیه و نصب آفیش های تبلیغاتی و اشغال دانشگاه ها و مدارس، مردم را به نافرمانی مدنی از حکومت مرکزی فرا می خوانند. بگزارش یک سندیکای کشاورزان، ۲۱۵۰ تراکتور از سراسر کاتالونیا بسوی شهرهای بزرگ این ایالت درحرکتند تا در برابر دفاتر رای گیری راه را بر نیروهای پلیس ببندند.

این چنین، تنها چند ساعت پیش از زمان پیش بینی شده برای برگزاری همه پرسی، کسی بروشنی نمی داند که آیا فردا یکشنبه امکان شرکت در رای گیری وجود خواهد داشت یا خیر. دولت مرکزی ۶ هزار نیروی انتظامی ملّی را برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی به کاتالونیا اعزام کرده است. پلیس ایالتی کاتالونیا که از ۱۷ هزار تن تشکیل شده و زیر کنترل دستگاه دادگستری قرار دارد، از پیش اعلام کرده که از قانون و تصمیمات دولت مرکزی اطاعت می کند، امّا در به اجرا گذاشتن آنها و جلوگیری از برگزاری رای گیری به نیروی زور متوسل نخواهد شد.

در پاسخ به تظاهرات جمعه شب توسط استقلال طلبان در بارسلون، هزاران تن صبح شنبه در مادرید به دفاع از«وحدت ملّی و در مخالفت با برگزاری همه پرسی استقلال در کاتالونیا» راهپیمائی کردند و حتی خواستار دستگیری «کارل پوئیگدمونت»، رئیس دولت خود مختار کاتالونیا شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy