Friday, Oct 6, 2017

صفحه نخست » جایزه صلح نوبل به کارزار بین‌المللی محو سلاح‌های هسته‌ای تعلق گرفت

ican-nobel01.jpgرادیو فردا: کارزار بین‌المللی محو سلاح‌های هسته‌ای موسوم به آیکن، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۷ میلادی شد.

این جایزه به دلیل یک دهه فعالیت این سازمان غیردولتی در زمینه رهایی جهان از سلاح‌های هسته‌ای، در سایه بحران بر سر برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و ایران تعلق گرفته است.

بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته نوبل در جریان اعلام این جایزه گفت که «این سازمان به دلیل تلاش‌هایش برای جلب توجه به پیامدهای فاجعه‌بار استفاده از هر گونه تسلیحات هسته‌ای، و پیشگامی در تلاش‌ها برای دستیابی به معاهده‌ای برای ممنوعیت چنین سلاح‌هایی، این جایزه را دریافت می‌کند».

او افزود که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بیش از هر زمان دیگر است.

بئاتریس فین مدیر اجرایی کارزار بین‌المللی محو سلاح‌های هسته‌ای در سوئیس پیشتر درباره فعالیت و هدف این نهاد به رادیو فردا گفته بود: «فکر می‌کنم در میان‌مدت نمی‌توان شاهد یک پیشرفت قابل ملاحظه در این زمینه بود، اما اگر به تاریخ نگاه کنیم، جامعه بشری گرد هم آمده و کارهای بزرگی انجام داده است. ما در تاریخ پایان تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی را داریم. ما شاهد اتحاد برای دادن حق رای به زنان یا پایان دادن به بردگی بودیم. ما استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک یا مین و بمب‌های خوشه‌ای را ممنوع کرده‌ایم. در نتیجه می‌توانیم به عنوان انسان بهتر عمل کنیم. وقتی در میانه یک روند هستیم، تصور آینده سخت است، اما روندی در جریان است که در حال پیشرفت است. روندی که در آن اینگونه سلاح‌ها و استفاده از آن غیرانسانی و تبعیض‌آمیز قلمداد می‌شود.»

کارزار بین‌المللی محو سلاح‌های هسته‌ای، که مقرش دز سوئیس است، خود را به عنوان ائتلافی از گروه‌های غبردولتی و مردم‌نهاد در بیش از ۱۰۰ کشور جهان معرفی می‌کند.

این نهاد فعالیت خود را از استرالیا آغاز کرده اما از سال ۲۰۰۷ رسماً در وین اعلام موجودیت کرده است.

امسال طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، سیاستمداران دخیل در توافق هسته‌ای ایران، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا بخت زیادی برای دریافت جایزه صلح نوبل داشتند.

تاکنون جایزه صلح نوبل به ۲۷ سازمان و ۱۰۴ فرد اعطا شده است.

شیرین عبادی،وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر، تنها ایرانی است که این جایزه را دریافت کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy