Monday, Oct 16, 2017

صفحه نخست » آغاز عملیات نظامی عراق برای باز پس گیری کرکوک از کردستان

Iraq_Army_3.jpgبه گزارش بی بی سی براساس تازه‌ترین گزارشها از کرکوک در شمال عراق نیروهای دولتی این کشور و نیروهای کرد وابسته به اقلیم کردستان در مناطقی از خارج از این شهر با یکدیگر درگیریهایی داشته‌اند.

درهمین رابطه گزارشها به نقل از دولت اقلیم کردستان عراق حاکی از تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دوطرف در جنوب کرکوک است.

مقام‌های کرد می‌گویند که نیروهای عراقی با "کمک شبه نظامیان شیعه" از جنوب به سوی کرکوک روانند.

همزمان تلویزیون دولتی عراق گزارش کرده است که نیروهای دولت موفق شده‌اند که مناطق زیادی از جمله میادین نفتی را به کنترل خود درآورند. اما نیروهای کرد این ادعا را رد کرده‌اند.

پیشتر گزارشها حاکی از آن بود که نیروهای عراقی به سوی مواضع تحت کنترل کردها در کرکوک پیش می‌روند. مقام‌های امنیتی کرد می‌گویند که هدف نیروهای دولتی بازپس‌گیری میدان‌های نفتی و یک پایگاه هوایی است.

علی‌ جوانمردی خبرنگار صدای آمریکا در صفحه فیس بوک خود نوشت، بدنبال اجلاس روز یكشنبه‌ سران دو حزب اصلی اقلیم كردستان و تحویل جزییات آن در نامه‌ ای به‌ دكتر فواد معصوم رییس جمهور كرد برای گفتگو با حیدر عبادی نخست وزیر مبنی بر عدم عقب نشینی نیروی پیشمرگ از كركوك، سردار قاسم سلیمانی فرمانده‌ سپاه قدس ایران با نخست وزیر و فرماندهان حشدالشعبی وارد گفتگو شده‌ است. بدنبال آن بدلیل حساسیت آمریكا، حشدالشعبی از مواضع خود عقب نشینی كرده‌، ولی بقیه‌ نیروهای عراقی از ساعت یازده‌ و چهل و پنج دقیقه‌ شب از سه‌ محور بسوی كركوك براه افتاده‌اند.

خبر فوري ٢:
عمليات كركوك با دستور حيدر عبادي نخست وزير عراق از طوزخرماتو شروع شد. درگيري شديد در تازه خرماتو جريان دارد، نيروهاي عراقي با سلاحهاي سبك و سنگين حمله كرده اند. تلويزيون عراق مدعي شده مناطق وسيعي را به كنترل خود درآورده. ولي فرماندهان پيشمرگ ميگويند اجازه نداده اند نيروهاي عراقي پيشروي بكنند و مقاومت جريان دارد.

همزمان با ادامه جنگ زميني، جنگ رواني هم شروع شده
تيتر تلويزيون عراق وابسته به دولت: القوات الامنية تبسط سيطرتها على مناطق واسعة من كركوك! يعني نيروهاي امنيتي مناطق وسيعي از كركوك را به كنترل خود درآورده اند. نيروهاي پيشمرگ ولي ميگويند اجازه نداده اند نيروهاي عراقي يك متر پيشروي كنند و ٤ خودرو نظامي عراقي را هم در پل تازه خرماتو منهدم كرده اند.

اوضاع رواني شهرهاي اقليم كردستان
چهار روز بود ⁧‫قاسم سليماني‬⁩ فرمانده سپاه قدس ايران در اقليم كردستان بود. همه رسانه ها گزارش دادند كه سليماني علنا به مقامات كرد گفته اگر از موضع خود عقب نشيني نكنيد، جنگ خواهد شد. اكنون با آغاز جنگ متاسفانه نفرت بي سابقه عليه ايران ديده ميشود. احساسات ضدايراني در اقليم كردستان به نحو بي سابقه اي بالا رفته و در همه تلويزيونها مردم عادي عليه ايران صحبت ميكنند. ‏اينجا ميگويند اگر اجازه بدهند هزاران كرد ايراني مسلح و مخالف ج ا ايران جنگ را به داخل ايران منتقل ميكنند! از ديد سياسيون اينجا اين جنگ در صورت ادامه بزودي به غرب ايران سرايت ميكند.

خبر فوري ٣:
آمريكا اجازه نداده جتهاي عراقي براي هدف قرار دادن نيروهاي پيشمرگ به پرواز درآيند. پنتاگن از دو طرف جنگ خواسته آتش بس بكنند. هر دو طرف جنگ تلفات انساني دارند. در ساعت اول جنگ دوازده نيروي بسيج شيعه و سه پيشمرگ كرد كشته شدند.

زلماي خليلزاد سفير پيشين آمريكا در عراق ميگويد سپاه قدس ايران به كركوك حمله كرده و لازمست آمريكا تانكهاي آبراهامز خود را غيرفعال كند تا سپاه قدس نتواند آنها را بكار بگيرد.

خبر فوري ٤:
صدها تن از نيروهاي پيشمرگ تحت فرمان اتحاديه ميهني كردستان با سلاحهاي سبك و سنگين منطقه تلورد در حومه كركوك را بدون درگيري ترك كرده و عقب نشيني كردند. عقب نشيني اين گروه كه با فرمان لاهور طالباني و بافل طالباني و آسو آلماني جناح نزديك به ايران در اتحاديه صورت گرفته، باعث خشم بقيه ي نيروي پيشمرگ اتحاديه ميهني و نيروهاي داوطلب مردمي كرد شده است. اين جناح از خانواده طالباني به بقيه نيروهاي خود هم فرمان عقب نشيني داده اند، ولي اكثر نيروهاي پيشمرگ اتحاديه ميهني نافرماني كرده اند.

آمریکا از «همه طرف‌ها» در عراق خواست از افزایش تنش‌ها دوری کنند

در پی انتشار گزارش‌ها از تبادل آتش میان نیروهای دولتی عراق و پیش‌مرگه‌های اقلیم کردستان در اطراف کرکوک، مقام‌های ایالات متحده از دو طرف خواسته‌اند «از افزایش بیش‌تر تنش‌ها خودداری کنند».

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ۲۴ مهر ماه به وقت تهران، دربیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» در منطقه خواسته‌است بر نبرد با تهدید مشترک موجود، یعنی گروه موسوم به حکومت اسلامی، تمرکز کرده و از افزیش تنش میان شهروندان عراقی خودداری کنند.

پنتاگون افزوده‌است که سیاست واشینگتن همچنان حمایت از «عراق یک‌پارچه» است و از منظر آمریکا گفت‌وگو بهترین گزینه برای کاهش تنش‌ها بین دولت فدرال در بغداد و رهبران اقلیم کردستان آن کشور است.

همزمان تلویزیون دولتی «العراقیه» گفته‌است ارتش، نیروهای ضدتروریستی فدرال و پلیس، بدون رویارویی و درگیری وارد بخشی از منطقه‌های مورد مناقشه در حاشیه شهر کرکوک شده‌اند.

این شبکه تلویزیونی بیانیه‌ای را از حیدر عبادی، نخست‌وزیر آن کشور، منتشر کرده که بر پایه آن به نیروهای فدرال دستور داده شده «در همکاری با شهروندان و نیروهای پیش‌مرگه، امنیت را در شهر برقرار کنند».

شبکه خبری «کردستان ۲۴» به نقل از مقام‌های اقلیم گزارش داده‌است که نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان عمدتا شیعه «بیسج مردمی» (حشد الشعبی) در حال پیش‌روی از جنوب شهر به کرکوک هستند. این شبکه خبری به نقل از «رسانه‌های عراقی» می‌گوید شبه‌نظامیان حامی دولت از «شـش جهت» به پیش‌مرگه‌ها حمله کرده‌اند. مقام‌های رسمی این گزارش را تائید نکرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy