Friday, Oct 27, 2017

صفحه نخست » اختلاس شش‌میلیارد تومانی در مسکن مهر آستارا

B4427D6F-F505-4DF5-ADD2-1B7B28CE5D98.jpegیونس رنجکش، فرماندار آستارا از اختلاس شش میلیاردتومانی در پروژه مسکن مهراین شهرستان خبر داد.

فرماندار آستارا به خبرنگار ایلنا گفته است که تمامی متهمان و کلاهبرداران اختلاس مستقیم شش میلیارد تومانی در مسکن مهر شهرستان آستارا دستگیر وتحویل مقامات قضایی شده اند.

رنجکش معقتد است که سوء استفاده های کلانی از مسکن مهر شده است. او از اینکه چه کسانی در این اختلاس نقش داشته و سهیم بودند هیچ توضیحی نداد. فقط به این نکته اشاره کرد: "تمامی حقوق مردمی که در این پرونده اختلاس به آنان آسیب مالی وارد شده است را به صورت جدی پیگیری می کنیم، و در تلاش هستیم تا فازهای اول و دوم پروژه مسکن مهر و ۴۲۰ واحد آن را در آینده نزدیک واگذار کنیم.

نارضایتی از شرایط مسکن مهر و وجود پرونده های قضایی مربوط به این پروژه تنها مختص به این شهرستان نیست. چندی پیش حسین بقایی نائب رئیس اتاق تعاون استان یزد نیز در نشستی خبری از مشکلات بوجود آمده در ساخت مسکن مهر خبر داد و اعلام کرد: "اغلب اعضای تعاونی مسکن مهر از پیمانکاران ناراضی هستند. به گفته بقایی، پرونده‌هایی که تاکنون در اتاق تعاون استان یزد مورد بررسی قرار گرفته، مربوط به مسکن مهر بوده و در اغلب موارد نیز این پرونده‌ها مربوط به اختلاف مالک با پیمانکار بوده است.

در دیگر استان ها و شهرهای کشور نیز وضع به همین منوال است. بسیاری از تعاونی هایی که مسؤولیت ساخت این پروژه را داشتند اعلام کردند که توان ادامه این طرح را ندارند چرا که کفگیرشان به ته دیگ خورده است. برخی دیگر هم که کار را ادامه دادند، تصمیم گرفتند از مصالح ساختمانی ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده کنند.

محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مقاوم بودن ساختمان های مسکن مهر در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: "قراردادهای آن زمان برای ساخت و ساز مسکن مهر جزو تعهدات دستگاه‌های پیمانکار بود که مقررات ملی ساختمان رعایت شود، اما اینکه در عمل، میزان رعایت مقررات ملی ساختمان در پروژه‌های مسکن مهر تا چه حد رعایت شده است، باید گفت که خیلی کم‌رنگ بوده است، چرا که وقتی محدودیت قیمت و مشخص نبودن عدد واقعی، باعث می‌شود که پیمانکاران به دنبال حاشیه سود بروند و کیفیت را فراموش کنند.»

طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد درست زمانی که محمود احمدی نژاد بعنوان رییس قوه مجریه مشغول به خدمت بود. براساس این طرح دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، وامی که نتوانست آن را بپردازد و همین امر منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد.

آقای احمدی نژاد وعده داده بود که بیشتر از چهار میلیون مسکن مهر در کشور ساخته خواهد شد اما آمار نشان می‌دهد که در مجموع ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد این طرح شروع شده است.

کارشناسان ایرادات زیادی بر این طرح وارد کردند چرا که اغلب خانه‌های ساخته شده در این طرح در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز و تلفن و همچنین خدمات بهداشتی و آموزشی آنها نشده بود.

طرح مسکن مهر در زمان احمدی نژاد به پایان نرسید و ادامه پروژه به دولت روحانی واگذار شد. دولتی که از همان ابتدای کار، این طرح را غیرحرفه ای و نادرست خواند و گفت تنها کاری که می توانیم انجام بدهیم، اتمام پروژه‌های شروع شده خواهد بود ولی، طرح را ادامه نخواهیم داد.

با گذشت ده سال از عمر پروژه مسکن مهر، اما این طرح همچنان در بلاتکلیفی قرار داشته و به پایان نرسیده است.

حاتم شاکرمی مدیر کل تعاون استان تهران وعده داده است که تا قبل از پایان سال ۱۳۹۶ پرونده همه تعاونی‌های مسکن مهر بو تمامی کسانی را که نزدیک به ۱۰ سال درانتظار خانه دار شدن ثانیه شماری می کنند را صاحب خانه کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy