Wednesday, Nov 8, 2017

صفحه نخست » افشاگری محمود احمدی‌نژاد از پشت پرده حمله به سفارت انگلیس و اعلام اتهام علیه لاریجانی، روحانی

محمود احمدی‌نژاد از پشت پرده‌های حمله به سفارت انگلیس می‌گوید:

ادعای احمدی‌نژاد درباره «دیدار یک نماینده مجلس با افسر اطلاعاتی بریتانیا»

رادیو فردا - محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، ضمن طرح ادعای «ارتباط یکی از نمایندگان مجلس هشتم با یک افسر اطلاعاتی بریتانیا» خواستار برخورد قوه قضائیه با مقام‌هایی شد که آنها را «مسببان داخلی تحریم‌ها» خواند.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه ای تصویری که روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، در وب‌سایت «دولت بهار» منتشر شد، گفت که یک هفته قبل از حمله به سفارت بریتانیا در تهران، نماینده این کشور دراتحادیه اروپا، طرح تحریم های این اتحادیه علیه ایران را مطرح کرده و با رای منفی دیگر کشورها مواجه شده بود.

وی مدعی شد که نماینده بریتانیا پس از آن گفته بود که «هفته بعد در تهران اتفاقی می افتد که ورق به نفع آمریکا و انگلیس برمی گردد».

رئیس‌جمهوری سابق ایران مدعی شد که مقام‌های بریتانیایی از طرح حمله به سفارت این کشور در تهران اطلاع داشتند و با هدف جلب نظر دیگر کشورهایی اروپایی برای تحریم ایران، از این حمله استقبال کردند.

آقای احمدی‌نژاد همچنین بدون ذکر نام گفت که یک نماینده مجلس ایران با یک «افسر اطلاعاتی» بریتانیا در سال‌های ۹۰ و ۹۱ چند بار «ملاقات محرمانه» داشته است که یکی از این ملاقات‌ها در مونیخ «بدون حضور سفیر، بدون حضور کارشناس وزارت خارجه و بدون حضور مترجم رسمی» بوده است.

وی مدعی شد که این «افسر اطلاعاتی» بریتانیا در دیدار با این نماینده مجلس ایران در سال ۹۰ اعلام کرد «ما می‌دانیم شما ۱۸ ماه بیشتر برای زدن دولت فرصت ندارید، باید بجنبید».

آقای احمدی‌نژاد هیچ مدرک و سندی برای اثبات ادعاهایش ارائه نکرد.

کلیپ کامل گفتگوی با احمدی نژاد درباره مسببین داخلی تحریم ها، اعلام اتهام علیه لاریجانی، روحانی و دولت خاتمی:

رئیس‌جمهوری سابق ایران همچنین اعلام کرد که درباره این موضوع «گزارش رسمی» وجود دارد و قوه قضائیه نیز از این موضوع اطلاع داشت اما برخورد نکرد.

سال ۹۰ همزمان با فعالیت مجلس هشتم با اکثریت نمایندگان اصولگرا بود و علی لاریجانی رئیس قوه مقننه بود.

در ۸ آذر ۹۰ گروهی از نیروهای بسیجی که رسانه‌های جمهوری اسلامی آنها را «دانشجو» معرفی کردند به سفارت بریتانیا در تهران هجوم بردند و این محل را همراه با باغ قلهک برای ساعت‌ها به اشغال خود درآوردند.

آن حمله واکنش‌های شدید بین‌المللی در پی داشت و به تعطیلی سفارت ایران در لندن انجامید. سفارت‌خانه‌های دو کشور درسال ۹۴ فعالیت خود را از سر گرفتند.

محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه علی لاریجانی، رئیس مجلس، و برخی نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، از جمله رادیو و تلویزیون دولتی ایران و قوه قضائیه را متهم کرد که «با هدف تاثیرگذاری تحریم‌های غرب علیه ایران» به دنبال «زمین زدن» دولت او بوده‌اند.

او در این مصاحبه مدعی شد که دلیل تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی علیه ایران نه اقدامات دولت او در توسعه برنامه اتمی ایران بلکه ابهامات مربوط به پرونده ابعاد احتمالی نظامی پرونده اتمی، موسوم به پی.ام.دی بود که در دولت قبل رخ داده بود.

سخنان محمد احمدی‌نژاد درحالی عنوان شد که در دوران هشت ساله رياست جمهوری او، پرونده برنامه اتمی ايران از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل واگذار شد.

طی اين مدت، شورای امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرد و اتحاديه اروپا و آمريکا نيز تحريم‌های يک‌جانبه ای را عليه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند.

رئیس‌جمهوری سابق ایران همچنین مدعی شد که تحریم های سازمان ملل علیه ایران را یک حرکت «ایذایی» می دانسته اما هشدار داده بود که تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا و آمریکا «خطرناک است».

وی گفت که در جلساتی با رهبر جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، تاثیر تحریم‌های غرب را توضیح داده و اعلام کرده است که «تحریم بانک مرکزی و تحریم نفت دیگر شوخی نیست و باید متحد جلویش بایستیم».

امکان توافق با غرب درباره انتقال سوخت «بدون پذیرش پروتکل الحاقی»

رئیس‌جمهوری سابق ایران همچنین گفت که بنا بود ایران با روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بدون پذیرش پروتکل الحاقی» درباره انتقال سوخت سه و نیم درصد تولید ایران و تحویل سوخت ۲۰ درصد به ایران توافق کنند.

وی بدون اشاره به نام خاصی گفت که «عده ای نگذاشتند آن توافق انجام شود».

محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کتاب خاطرات خود اعلام کرده که آقای احمدی‌نژاد به توصیه علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، طرح مبادله سوخت را پذیرفته بود اما نتوانست سایر مقام‌های این کشور را به قبول این طرح راضی کند.

پیشنهاد اولیه مبادله سوخت اتمی، از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد که آمریکا هم از آن حمایت کرد. طبق آن پیشنهاد قرار بود ایران اورانیوم کمتر غنی شده خود را به روسیه بفرستد که پس از غنی‌سازی بیشتر، به فرانسه ارسال شود و به میله سوختی تبدیل شده و به ایران بازگردانده شود.

ایران در مرحله اولیه با این پیشنهاد روی خوش نشان داد ولی بعد با آن مخالفت کرد. تهران توافق مشابهی برای تبادل سوخت اتمی با ترکیه و برزیل امضا کرد که طی آن اورانیوم کمتر غنی شده خود را به ترکیه بفرستد.

مبادله سوخت اتمی ایران با ترکیه و برزیل از سوی گروه پنج به علاوه یک، رد شد و تحریم های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت تصویب شد.

حمله به دولت با هدف «تاثیرگذاری» تحریم‌ها

رئیس جمهوری سابق ایران اعلام کرد که دولت او «پنج شش» طرح را برای خنثی کردن تحریم های غرب آماده کرده بود اما رئیس مجلس و چهره‌های سیاسی اصولگرای مخالفش مانع اجرای این طرح‌ها شدند.

محمود احمدی‌نژاد اضافه کرد: «آن سیاسیون مسخره می کردند که نخیر آقا اینها می‌خواهند به رهبری جام زهر بدهند».

وی در عین حال اعلام کرد: «سال‌های ۹۱-۹۰ اگر رهبری از دولت حمایت نمی‌کردند اینها در داخل دولت را تکه پاره می‌کردند».

سخنان آقای احمدی‌نژاد در حالی بیان شده است که وی در دوره ریاست جمهوری خود بارها تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی را «کاغذپاره» خوانده بود.

رئیس‌جمهوری سابق ایران در این مصاحبه تصویری با اشاره به حملات « تریبون‌های رسمی»، رادیو و تلویزیون، مجلس و قوه قضائیه به دولت او درسال‌های ۹۰ و ۹۱ گفت که این حملات با هدف «زمین زدن دولت» انجام شد.

وی مدعی شد که این حملات، برنامه اسرائیل و آمریکا برای «تاثیرگذاری» تحریم‌های غرب علیه ایران بوده است.

سخنان آقای احمدی‌نژاد درحالی بیان شده است که رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظرش تا زمان موضوع برکناری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، همواره از او و دولتش حمایت می‌کردند.

پس از موضوع برکناری وزیر اطلاعات و ماجرای مشهور به «خانه نشینی ۱۱ روزه» آقای احمدی نژاد، برخی از نزدیکان آیت‌الله خامنه ای به محمود احمدی‌نژاد حمله کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy