Wednesday, Nov 22, 2017

صفحه نخست » سقوط آزاد لیر ترکیه

turkishLyra_drops_112217.jpgدویچه وله - تنش میان آمریکا و ترکیه بر سر محاکمه رضا ضراب، بازار‌های بورس را ناآرام کرد. روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر، ارزش برابری لیر در مقابل دلار کاهشی جدی یافت. هر دلار آمریکا معادل ۳/۹۸۱۵ لیر ترکیه شد.

نوسان شدید در ارزش برابری دلار آمریکا و لیر ترکیه در پی محاکمه رضا ضراب ایجاد شد. تدابیر ویژه بانک مرکزی ترکیه در راستای ممنوعیت استقراض یک شبه در بازار پولی بین بانکی در روز سه‌شنبه ۲۱ نوامبر نیز تغییری در این وضع ایجاد نکرد.

کارشناسان مالی می‌گویند ظاهرا بانک مرکزی ترکیه در صدد خرید زمان برآمده تا مجبور نشود نشستی اضطراری برگزار کند. جلسه مشورتی معمول این بانک در ۱۴ دسامبر برگزار خواهد شد.

فعالان عرصه بورس می‌گویند تنها با افزایش بهره می‌توان جلوی سقوط آزاد لیر را گرفت.

دلیل تنش بین آنکارا و واشنگتن، محاکمه رضا ضراب، تاجر طلاست که در آمریکا بازداشت شده‌ است. ایالات متحده، این شهروند ایرانی/ترک و هم‌چنین مهمت هاکان آتیلا، معاون مدیرعامل هالک بانک ترکیه را به نقض تحریم‌های وضع شده علیه تهران متهم می‌کند.

دولت ترکیه این اتهام را "دسیسه‌‌ای آشکار" علیه این کشور می‌نامد.

رضا ضراب قرار است ۲۷ نوامبر به اتهام "پولشویی و کلاهبرداری" و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران محاکمه شود. این دادگاه در نیویورک برگزار خواهد شد.

ضراب متهم است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ از طریق قاچاق طلا از ایران به ترکیه، در نقل و انتقال صدها میلیون دلار پول و کمک به مقامات جمهوری اسلامی نقش داشته است.

محاکمه ضراب و هاکان موضوعی جنجال‌برانگیز است، چون این ظن وجود دارد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از معاملات ضراب باخبر بوده باشد. افزون بر این، در ترکیه به اردوغان و چند تن دیگر از اعضای دولت او اتهام زده شده که از این معاملات سود برده‌اند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیش‌تر گفته است که دادستانی آمریکا پرونده را بر اساس مدارکی تنظیم کرده که از سوی طرفداران فتح‌الله گولن، واعظ ترک، ارائه شده‌اند.

محمت سیمک، معاون نخست‌وزیر ترکیه در تازه‌ترین واکنش، تنش کنونی بین آنکارا و واشنگتن را امری زودگذر خوانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy