Friday, Dec 1, 2017

صفحه نخست » «جلوگیری» از حضور محمد خاتمی در نشستی با وزیران سابق

Mohammad_Khatami.jpgرادیو فردا: سخنگوی دولت محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، و یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب خبر دادند که روز پنج‌شنبه، ۹ آذر، و برای دومین بار در ماه‌های گذشته، از حضور آقای خاتمی در نشست با وزرای سابق دولتش ممانعت شده‌است.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت سابق محمد خاتمی، در توئیتر خود نوشت: «پس از اتمام دولت دوم جناب آقای خاتمی، اعضای دولت از سال ۸۴ تا کنون ماهی یک بار با هم شام جمع می‌شویم. ماه گذشته مانع حضور آقای خاتمی شدند. امشب هم».

این توئیت آقای رمضان‌زاده پس از ساعتی حدف شد اما فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز در توئیتر خود به این موضوع اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، در روزهای گذشته نوشت که «به دلیل ضعف‌ها جرات پاسخ کسی که صدر و ذیل را به سخره می‌گیرد ندارند» اما «رئیس جمهور اسبق حق نشستن و شام خوردن با وزیرانش را ندارد».

روز چهارشنبه ۲۶ مهر نیز تعدادی از وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که مأموران امنیتی با حضور در مقابل خانه محمد خاتمی «مانع از خروج وی» و حضورش در نشست مدیران دولتش شده‌اند.

براساس این گزارش، بنا بود آقای خاتمی در نشست بنیاد باران، بنیادی که از مدیران دولت او و نمایندگان اصلاح‌طلب مجالس قبل تشکیل شده‌است، شرکت کند اما مأموران امنیتی با حضور در مقابل خانه آقای خاتمی «برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر مانع از خروج وی» شدند.

پیش از این وب‌سایت کلمه روز ۱۳ مهرماه در گزارشی خبر داده بود که دادگاه ویژه روحانیت با ارسال نامه‌ای به منزل محمد خاتمی، که امضای ابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت، پای آن بوده، به وی ابلاغ کرده که به مدت سه ماه نباید در هیچ مراسم سیاسی و تبلیغی شرکت کند».

طبق این نامه «از این به بعد هرگونه حضور خاتمی در جلسات، سالن‌ها، همایش‌ها، مراسم هنری، از قبیل تئاتر، کنسرت، و همین‌طور حضور در محافل مختلف غیرخانوادگی حتی در جلسات خصوصی ممنوع شده‌است».

این خبر را وکلای آقای خاتمی نیز تأیید کردند اما مقامات قوه قضائیه و حسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، اعلام کردند که این محدودیت‌ها «جدید نیست» و «اقدامات پیشگیرانه‌ای» است که «بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» انجام شده‌است.

حسن روحانی و مقامات دولتش اما پیش از این چندین بار اعلام کرده‌اند که شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن مصوبه‌ای در این‌باره نداشته‌اند.

حسن روحانی روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در سخنرانی انتخاباتی خود در تهران خبر داده بود که دربارهٔ ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی به قوه قضائیه نامه نوشته اما این نهاد به او پاسخ نداده‌است.

رئیس‌جمهور ایران همچنین روز شنبه، ۱۵ مهر، نیز از «تنبیه» آقای خاتمی به دلیل دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات انتقاد کرده بود.

آقای روحانی همچنین به کنایه گفته بود: «اما به هر حال بعضی دستگاه‌ها بیکارند، باید یک شغلی داشته باشند و ناچارند هر ساعت یک عده را احضار کنند».

دو روز بعد رئیس قوه قضائیه سخنان آقای روحانی را «کم‌لطفی» خواند و گفت که «قوه قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند...[بلکه] حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند».

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد، و آن زمان گزارش‌ها حاکی از این بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رئیس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده‌است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy