Friday, Dec 8, 2017

صفحه نخست » هم‌سلولی سابق رضا ضراب او را به تجاوز با خیار متهم کرد

zarrab_12072017.jpgبی بی سی - یک هم‌سلولی سابق رضا ضراب، بازرگان ایرانی-ترکیه‌ای زندانی در آمریکا، با ثبت شکایتی در دادگاهی در نیویورک او را به تجاوز و آزار جنسی متهم کرده است.

به گزارش نیویورک دیلی نیوز هم‌سلولی سابق رضا ضراب ادعا کرده است که آقای ضراب بین نوامبر ۲۰۱۶ و مارس ۲۰۱۷ (آبان تا اسفند سال گذشته) در زندان منتهن، که هر دوی آنها در آن نگهداری می‌شدند، به او تجاوز کرده که یک بار آن با یک خیار بوده.

او همچنین آقای ضراب را انجام به چند مورد آزار جنسی دیگر نیز متهم کرده است.

رضا ضراب با اعتراف به همکاری در دور زدن تحریم‌های ایران، با دادستانان آمریکایی همکاری می‌کند و در روزهای اخیر در این زمینه شهادت داده است.

آقای ضراب علاوه بر اعتراف به پول‌شویی، دور زدن تحریم‌ها و پرداخت رشوه به مقام‌هایی در ترکیه، اعتراف کرده است که در مدت بازداشتش در آمریکا به یک زندانبان آمریکایی ۴۵ هزار دلار رشوه داده تا مشروبات الکلی بگیرد و از موبایل این زندانبان استفاده کند.

در شکایت‌نامه‌ای که درباره اتهام جدید تجاوز ثبت شده آمده است آقای ضراب پس از شکایت هم‌سلولی‌اش به محل دیگری منتقل شده است. شاکی هم هنوز در زندانی در آمریکا به سر می‌برد.

شاکی مردی ۶۲ ساله و اهل ساحل عاج است و در انتظار حکم محکومیتش در پرونده‌ای دیگر است.

شکایت‌نامه او می‌گوید که رضا ضراب ابتدا در زندان با او دوست شده و پس از جلب اعتمادش به او تجاوز کرده و سپس با تهدید باعث شده که او به سرعت موارد تجاوز و آزار ادعایی را به مقام‌های زندان گزارش نکند.

ضراب در دادگاه؛ از تهدید به مرگ تا اتهام تجاوز

ایران وایر - دیروز، پنجشنبه، هفتمین و آخرین روز شهادت رضا ضراب در دادگاه فدرال جنوب نیویورک در منهتن بود؛ و در عین حال پرخبرترین روز این پرونده پرماجرا.

ضراب سال گذشته در میامی فلوریدا دستگیر شد و با اتهام تبانی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران مواجه بود. او پس از چند ماه دست به همکاری با دادستانی زد. این نوع همکاری‌ها در نظام قضایی آمریکا رایج است.

ضراب، اتهام نقض قانون تحریم‌ها و همچنین رشوه دادن به یک نگهبان زندان (برای دریافت مواد غیرقانونی همچون الکل و استفاده از تلفن همراه نگهبان)‌ را پذیرفت و در ازای تخفیف جرم به عنوان شاهد دادستانی در محاکمه محمد هاکان آتیلا، معاون سابق رئیس «بانک خلقِ» ترکیه حاضر شد.

ضراب دیروز در دادگاه گفت یکی از هم‌سلولی‌هایش در بروکلین او را با چاقو تهدید به مرگ کرده. او رو به هیات منصفه گفت: «نزدیک بود جانم را از دست بدهم. او به من گفت شنیده بود که دارم همکاری می‌کنم و برای همین می‌خواهد من را بکشد.»

بخاطر این تهدیدها بود که او را از زندان بروکلین بیرون آوردند و در خانه امنی در مکانی نامشخص قرار دادند که تحت کنترل پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، است.

یکی از جالب‌ترین اسنادی که در دو روز آخر دادگاه رو شد نامه‌ای بود که ضراب به مدیریت حراست بانک مرکزی ایران نوشته بود. او در این نامه، که به فارسی نوشته شده، گفته بود «با عنایت به اهداف و عملکرد پلید امپریالیسم جهانخوار در ایجاد تحریمات بین‌المللی و تبلیغات منفی رسانه‌ای و نیز درایت مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی... حسب وظیفه شرعی و ملی خانواده «ضراب» با نیم قرن سابقه در امور صرافی و تعدیل نرخ آمادگی خود را جهت هرگونه خدمت‌رسانی در جهت مبارزه با تحریمات اقتصادی و تعدیل نرخ ارز در چهارچوب سیاست‌های مدبرانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی... اعلام می‌نماید.»

اما ضراب در دادگاه گفت بلد نیست فارسی بخواند و این نامه را که فرستاده، اصلا نمی‌دانسته «جهاد اقتصادی» چیست و افزود: «من هرگز بخشی از جهاد نبودم.»

پیش از این نامه مفصل تری از ضراب هم منتشر شده که خطاب به محمود احمدی نژاد است و با همین ادبیات درباره جهاد اقتصادی و مبارزه امپریالیسم توضیح داده شده است. در آن نامه آمده بود که ۳میلیارد یورو پول جابجا کردیم، باز هم آمادگی جابجایی پول داریم.

اظهارات آقای ضراب در طول هفت روز گذشته پای عالی‌ترین مقامات ترکیه را وسط کشیده. طبق روایت او یک مقام عالی‌رتبه ترکیه، که به نظر می‌رسد شخص رجب طیب اردوغان باشد، اطلاعات گسترده‌ای از روند دور زدن تحریم‌های علیه ایران داشته است.

اردوغان شخصا به محاکمه واکنش نشان داده و آن‌را «مصنوعی» خوانده و گفته باعث و بانی آن مامورین فتح‌الله گولن هستند، همان روحانی ترک در تبعید در آمریکا که اردوغان او را مسئول کودتای نافرجام ۲۰۱۵ در ترکیه می‌داند.

دولت ترکیه دست به اقدامات گسترده‌ای علیه ضراب زده، از جمله مصادره اموال او و نزدیکانش. به گزارش روزنامه حامی دولتِ «ینی آکیت»، پدر و مادر ضراب و بعضی شرکای او در ماه‌های گذشته به ایران گریخته‌آند.

در دادگاه پای بسیاری نهادهای اقتصادی ایران و عالی‌ترین شخص‌های مملکت همچون آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد هم به میان کشیده شده.

اما دیگر موضوع خبرساز چند روز گذشته این است که یکی از هم‌بندهای آقای ضراب در زندانی در منهتن (که متفاوت از زندان بروکلین است) او را متهم به تجاوز جنسی کرده. هویت این هم‌بند طبق قوانین آمریکا در پرونده‌های تجاوز جنسی محفوظ است اما طبق گزارش رسانه‌ها او بیش از شصت سال دارد و آفریقایی است. او در ماه ژوئیه اتهام یک فقره تبانی برای حمایت مادی از یک سازمان تروریستی را پذیرفته و اکنون در زندان است و منتظر تعیین میزان مجازاتش در دادگاه فدرال.

این هم‌بند گفته آقای ضراب بین ما‌ه‌های نوامبر ۲۰۱۶ و مارس ۲۰۱۷ به او تجاوز کرده. ریچارد جی. آنلو، وکیل آقای ضراب، دیروز این اتهام را رد کرد و گفت «منبع آن به هیچ وجه قابل اعتبار نیست.» هم‌بند ضراب می‌گوید که ضراب با او دوست شده و به خانواده‌اش در آفریقا پول فرستاده و اما سپس دست به آزار و اذیت و در نهایت تجاوز جنسی به او زده.

یک فرد نزدیک به ضراب به «ایران‌وایر» گفت پیش آوردن این اتهام در روزهای حساس شهادت ضراب بخشی از تاکتیک تیم دفاعی آقای آتیلا برای زیر سوال بردن شخصیت ضراب است. او افزود: «همین بود که ماجرای ارتباط او با تن‌فروشان و استفاده‌اش از مواد مخدر در زندان منهتن را مطرح کردند و در دادگاه کش دادند. می‌خواهند ضراب را ترور شخصیت کنند.»

الکسی شات، وکیل هم‌بند قبلی رضا ضراب اما می‌گوید هم‌زمانی به میان آوردن رسمی این اتهام با شهادت ضراب در دادگاه آقای آتیلا اتفاقی بوده است. اما سوال این‌جا است که این هم‌بند چطور توانسته هزینه وکیل مطرحی مثل آقای شات را فراهم کند. آن هم با توجه به این‌که تخصص آقای شات در پرونده‌های جنایی مربوط به پول‌شویی و قتل است.

پرونده شهادت رضا ضراب در دادگاه فعلا تمام شد ولی سوالات بسیاری و تازه ای را سبب شده، سوال هایی که یافتن پاسخ شان می تواند راز و رمزهای جذاب تری از یکی از بزرگ ترین پرونده های پولشویی ایران را فاش کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy