Friday, Jan 26, 2018

صفحه نخست » کتابی جدید از ترور ۶ دانشمند ایرانی توسط موساد اسرائیل پرده برمی‌دارد

terrorBook_012618.jpgالعربیه - رور به کار برده فاش می‌کند. این روش‌ها با استفاده از خمیردندان مسموم و کشنده آغاز و تا هواپیماهای بدون سرنشی، تلفن‌های همراه انفجاری و لاستیک‌های منفجرشونده خودرو از راه دور ادامه می‌یابد.

به گزارش روزنامه بلومبرگ (+لینک) کتاب Rise and Kill First نشان داد اسرائیل در ترور تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ایران نقش داشته و تعدادی قطعه یدکی خراب به تاسیسات اتمی ایران فروخته است. این کتاب مدعی است، برخی روسای جمهوری آمریکا از جمله باراک اوباما نیز از روش‌های اسرائیل برای ترور مخالفان استفاده کرده‌اند.

در کتاب Rise and Kill First توسط رونین برگمان نوشته شده، آمده که اسرائیل در هفتاد سال گذشته حدود 2700 ترور انجام داده که برخی از آنها به نتیجه نرسیده‌اند.

رونین برگمان که خبرنگار روزنامه یدعوت احرنوت اسرائیل است، توانست برخی داستان‌های ترور را از کارمندان موساد، شین‌بت و همچنین ارتش اسرائیل به دست آورد. او نام برخی از آنها را در کتاب آورده و از آوردن نام برخی دیگر خودداری کرده است.

در این کتاب 600 صفحه‌ای حدود دو هزار مصاحبه آمده و برخی تاکتیک‌های ترور که اسرائیل از آنها برای ترور 6 دانشمند هسته‌ای ایران، به جای برافروختن جنگ با این کشور، استفاده کرده، پرده برداشت.

کی از منابعی که رونین برگمان در نوشتن این کتاب به آنها استناد کرده، میر داگان است که 8 سال ریاست موساد را بر عهده داشت و در سال 2016 درگذشت. داگان در اواخر دوران مسئولیت خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره موضوع حمله نظامی به ایران دچار اختلاف شد. نتانیاهو باور داشت روش‌های مورد استفاده موساد، از جمله فروش قطعات یدکی خراب به تاسیسات هسته‌ای ایران کافی نیست. به گفته برگمان، داگان اعتقاد داشت تاکتیک‌های اطلاعاتی و به ویژه ترورها نقش خود را [به خوبی] ایفا می‌کنند. او می‌گفت: «برخی مواقع بهتر است راننده را بکشید، بهتر از آنکه قطعات یدکی خراب به خودروی او بدهید.»

مسموم کردن یاسر عرفات

در این کتاب به وضوح آمده است که اسرائیل از روش مسموم‌سازی از طریق اشعه برای از بین بردن یاسر عرفات در سال 2004 استفاده کرد. این موضوع از سوی اسرائیل رد شد ولی برگمان گفت که نظارت ارتش اسرائیل مانع از آن است که او جزئیاتی که درباره مرگ عرفات می‌داند، را شرح دهد.

برگمان که پیش از این نیز کتاب‌های متعددی تالیف کرده، اعتراف کرد که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل کوشیده‌اند، مانع دیدار و گفتگوهای او با کارمندان موساد شوند ولی او در ده‌ها بار با کارمندان موساد دیدار و گفتگو کرده و توانسته با ایهود باراک و ایهود اولمرت دو نخست وزیر سابق اسرائیل نیز دیدار کند.

استفاده روسای آمریکا از شگردهای اسرائیل

نویسنده کتاب Rise and Kill First گفت که ایالات متحده آمریکا محدودیت‌هایی بیش از اسرائیل بر کارمندان خود می‌گذارد، اما جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و به ویژه پس از حملات 11 سپتامبر 2001، از روش‌های اطلاعاتی اسرائیل استفاده کرد. باراک اوباما نیز از روش‌های اسرائیل برای انجام صدها مورد ترور سازمان‌یافته استفاده کرد. به گفته برگمان بسیاری از روش‌ها و ابزارهای ترور در اسرائیل ساخته و توسعه یافته‌اند.

برخی از جزئیات عملیات ترور انجام شده به وسیله اسرائیل نیز در این کتاب آمده است. برای نمونه در دهه هفتاد میلادی مدیر عملیات موساد چندین شرکت تجاری تاسیس کرد. یکی از این شرکت‌ها، شرکت حمل و نقل در خاورمیانه بود و از آن برای انجام اقدامات موساد در آینده استفاده شد. این شرکت پوششی برای نیروهای موساد در سواحل یمن بود.

برگمان در کتابش همچنین نوشت که در طی سال‌ها برخی از عملیات اسرائیل با شکست مواجه شده و برخی از آنها که با موفقیت به پایان رسید، به ضرر اسرائیل تمام شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy