Wednesday, Feb 28, 2018

صفحه نخست » صیغه کودکان: یک میلیون کودک‌همسر در ایران

childMarriage_022818.jpgاستان‌وایر- در ایران نزدیک به یک‌میلیون کودک‌همسر وجود دارد که ۳۷ هزار نفر از آنها زیر ۱۵ سال و ۱۸۰ هزار نفر هم زیر ۱۸ سال هستند.

این آمار از سوی فرشید یزدانی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در سمینار «بررسی عوامل تسهیل‌کننده ازدواج زودهنگام کودکان با محوریت صیغه محرمیت» که در تهران برگزار شد٬ اعلام شده است.

آقای یزدانی سن بیش از ۲۱۰ هزار کودک متاهل را زیر ۱۵ و ۱۸ سال اعلام کرده٬ اما به سن مابقی کودک‌همسران که براساس گفته‌های وی حدود ۸۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند٬ هیج اشاره‌ای نکرده است.

آقای یزدانی گفته «در سال ۹۳ حدود ۱۵ هزار کودک مطلقه» وجود داشته که سن «۱۳ هزار کودک ۱۵ تا ۱۸ سال و بقیه زیر ۱۵ سال» بوده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته وی «متاسفانه نهادهای مرتبط سعی در پنهان‌کردن آمارها دارد و در ثبت‌احوال آمار پسران ازدواج‌کرده زیر ۲۰ سال و دختران زیر ۱۰ سال به تفکیک لحاظ نشده است.»

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس هم در این نشست گفته «تلاش‌های بسیار برای افزایش سن ازدواج به ۱۵ سال برای دختران و ۱۸ سال برای پسران» می‌شود٬ اما «مخالفت‌های بسیاری وجود دارد که اجازه نمی‌دهد سن ازدواج کودکان را افزایش دهیم.»

در این نشست همچنین کامیل احمدی، مردم‌شناس، پژوهشگر گفته که «صیغه محرمیت به ازدواج زودهنگام کودکان مشروعیت می‌دهد.»

به گفته احمدی صیغه «کودکان را وارد قرارداد شرعی می‌کند که روابط دیگری مانند رابطه جنسی از آن بیرون می‌آید که در بسیاری از موارد به باردارشدن و سقط‌جنین و در نهایت فشار برای ازدواج منجر می‌شود..

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy