Monday, Mar 12, 2018

صفحه نخست » اتحاد آخوندها و کمونیست‌ها در عراق

shiit_communists_031018.jpgرادیو فرانسه، برای اولین بار در تاریخ عراق، روحانیون عمامه سیاهی که مدعی‌اند نسبشان به پیامبر اسلام می‌رسد، قصد دارند با کمونیست‌ها متحد شوند تا در انتخابات پارلمانی ماه مه به پیروزی برسند.

مقتدا صدر، یکی از رهبران شیعه عراق و از خاندان مذهبی صدر، تصمیم گرفته تا با کسانی که تاکنون آنان را به دلیل بی‌دینی و تلاش برای تشکیل دولت لائیک سرزنش می‌کرد، متحد شود.

ابراهیم الجابری، یکی از نزدیکان مقتدا صدر به خبرگزاری فرانسه گفت که "این ائتلاف برای اولین بار است که در عراق روی می‌دهد و یک انقلاب از سوی عراقی‌ها، چه لائیک‌هایی مثل کمونیست‌ها و چه مذهبی‌های میانه‌رو، برای اصلاح کشورشان است."

در حالی که طرفداران مقتدی صدر هر جمعه در میدان تحریر بغداد در اعتراض به دولت عراق دست به تظاهرات می‌زنند، الجابری گفت: "ما از این ائتلاف شگفت‌زده نیستیم، زیرا در دو سال گذشته هر دو با هم در سراسر عراق علیه نظام فرقه‌گرایی مبارزه می‌کردیم."

جنبش اعتراضی مقتدا صدر که در ژوئیه سال 2015 تشکیل شده، خواهان اصلاح نظام سیاسی عراق و مبارزه علیه فساد و بهبود خدمات عمومی است.

رائد فهمی، دبیرکل حزب کمونیست عراق نیز اعلام کرده که "مطالبات هیچ مشخصه مذهبی نداشت و آنها در جهت یک دولت قانون، غیرنظامی و شهروندی بودند." وی اضافه کرد: "مهم این است که این امر به هواداران این جنبش اسلامی اجازه می‌دهد تا با لائیک‌ها همکاری کنند."

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دبیرکل حزب کمونیست عراق با این حال تأکید کرده که این ائتلاف در میان افرادی است که هیچ وجه مشترک ایدئولوژیک ندارند و به همین دلیل یک ائتلاف سیاسی است.

خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش داده که ائتلاف هواداران مقتدا صدر و کمونیست‌های عراق "حرکت برای اصلاحات" نام دارد و شامل شش سازمان اغلب لائیک است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy