Monday, Mar 19, 2018

صفحه نخست » بقایی: سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو مندرج در کیفرخواست هدیه سلیمانی به احمدی‌نژاد بود

baghayee_031818.jpgرادیو فردا، حمید بقایی در دفاعیات خود اعلام کرده که سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو که گفته می‌شود تحویل او شده، «هدیه» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به محمود احمدی‌نژاد برای فعالیت‌های «اجتماعی و فرهنگی بوده» و قاسم سلیمانی در زمان تحویل این پول این موضوع را اعلام کرده است.

بر اساس متن دفاعیات آقای بقایی که در دادگاه ارائه و روز یکشنبه ۲۷ اسفند در سایت «دولت بهار» منتشر شده، آقای احمدی نژاد به صورت مکتوب این موضوع را به دادگاه اعلام کرده است.

بر اساس این دفاعیات، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، ۱۱ بهمن ۹۶ در نامه‌ای به دادگاه اعلام کرده که «ارزهای مذکور، به عنوان هدیه از طرف سردار سلیمانی جهت کمک به اهداف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی» تحویل او شده و آقای سلیمانی نیز در زمان تحویل اعلام کرده، «این وجه خارج از روال اداری» است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در همین حال آقای بقایی در دفاعیات خود نوشته که «مبالغ مذکور، موضوعی فیمابین شخص سردار سلیمانی و شخص دکتر احمدی‌نژاد بوده و اینکه مبلغ واقعی چه میزان بوده و اساساً ماهیت آن و به چه منظوری تحویل شده، موضوعی فی‌ما‌بین شخص این بزرگواران بوده و هیچ شخص دیگری (حداقل افراد منتسب به جناب دکتر احمدی‌نژاد) از این موضوع اطلاعی ندارد».

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق ایران در دفاعیات خود خواستار دعوت محمود احمدی‌نژاد و قاسم سلیمانی به دادگاه برای توضیح درباره این موضوع شده است.

پیش از انتشار دفاعیات آقای بقایی، محمود احمدی‌نژاد در دو نامه به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران خواستار توضیح او درباره «تحویل میلیون‌ها دلار» از سوی این نهاد به حمید بقایی شده و تلویحا تهدید کرده بود که «مراودات کاری» دولت خود با نیروی قدس را فاش خواهد کرد.

بر اساس اعلام دادستانی تهران، آقای بقایی به «اختلاس» سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و ۵۹۰ هزار دلار از پول‌هایی متهم شده که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران به او تحویل شده است.

در کیفرخواست اعلام شده که سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو در مرداد سال ۹۲ تحویل آقای بقایی شده است.

همچنن گفته شده که آقای بقایی ۵۹۰ هزار دلار از پول‌هایی که تحویل او شده بود تا در سال ۹۱ بین سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس سران جنبش عدم تعهد توزیع کند، را «اختلاس» کرده است.

وی این اتهام‌ها را رد کرده و درباره مبلغ سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو اعلام کرده، که در زمان ادعا شده در کیفرخواست وی سمت دولتی نداشته تا این پول‌ها را تحویل بگیرد.

حمید بقایی به دلیل این اتهام به ۱۵ سال زندان، ۴۳ میلیارد تومان جریمه نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، پیش از این در واکنش به سخنان آقای بقایی بدون اشاره به جزئیات گفته بود: «رأی محاکم قضایی بر اساس مدارک مستند، مستدل، دقیق و قوی صادر می‌شود و فرافکنی و طرح سناریوهای تکراری علیه نهادها و اشخاص در کشور بار جرایم متهمان را کاهش نمی‌دهد».

با این حال بر اساس فایل صوتی که سایت دولت بهار روز جمعه از گفته‌های سخنگوی سپاه پاسداران در حاشیه یک سخنرانی منتشر کرده، رمضان شریف می‌گوید که سپاه قدس «اصلا ارتباطی با آقای بقایی نداشته است».

یک روز پیش از انتشار دفاعیات آقای بقایی، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری وی که روز پنج‌شنبه حکم آقای بقایی را در مقابل سفارت بریتانیا آتش زده بود بازداشت شد.

محمود احمدی‌نژاد روش بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی را «خلاف قانون اساسی» دانسته و نوشته که «عوامل امنیتی تحت امر دستگاه قضایی در یک رفتار غیرقانونی» خودروی آقای رحیم‌مشایی را متوقف ساخته و او را «بدون اعلام علت و بیان عناوین اتهامات احتمالی، بازداشت کرده و با خود برده‌اند».

در مقابل، سخنگوی قوه قضاییه روز یکشنبه درباره دلیل بازداشت آقای مشایی گفت: «قانون به من اجازه نمی‌دهد اتهام‌های رحیم مشایی را بگویم اما اتهام‌های وی متعدد است و باید رسیدگی شود و وی هم اکنون بازداشت است».

غلامحسین محسنی اژه‌ای همچنین اعتراض‌های احمدی‌نژاد را «همراهی با اسراییل و آمریکا» خواند و گفت: «می‌خواهند از رسیدگی به مفاسدشان جلوگیری کنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز ششم دی تلویحا ‌رئیس‌جمهوری سابق ایران را متهم کرده بود که «کار دشمن را در داخل» کشور انجام می‌دهد.

حمید بقایی همچنین به اتهام «اختلاس مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از صندوق قرض‌الحسنه شهیدان رجایی و باهنر» به ۱۱ سال زندان، ۶۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال محکوم شده است.

معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد به دلیل «تبانی در انجام معاملات دولتی» به چهار سال زندان و ۵۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده که دادگاه تجدیدنظر در این اتهام «قرار رفع نقص تحقیقاتی» صادر و پرونده را به دادگاه اولیه بازگردانده است.

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، بیشترین حکم یعنی ۱۵ سال زندان درباره آقای بقایی اجراء خواهد شد.

حمید بقایی برای گذراندن این دوره محکومیت شامگاه ۲۲ اسفند بازداشت و به زندان منتقل شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy