Wednesday, Mar 28, 2018

صفحه نخست » مرگ یک گربه‌سان دیگر با سنگ و چوب گردشگران در لواسان

دویچه وله - یک سیاهگوش ماده که در منطقه لواسانات درصدد دفاع از توله‌هایش در مقابل حمله گردشگران برآمده بود خود از شدت ضربات واردآمده جان داد. محمد درویش، کارشناس محیط زیست، نظراتش در این مورد را به دویچه وله ارائه داده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از مرگ یک سیاهگوش ماده در منطقه لواسانات شهرستان شمیرانات استان تهران بر اثر ضربات سنگ و چوب گردشگران خبر داد.

به گفته شاهدان، این سیاهگوش عصر دوشنبه ۶ فروردین (۲۶ مارس) به همراه دو توله خود در حال عبور از کنار رودخانه‌ای در این منطقه بود که توله‌هایش مورد سنگ‌باران گردشگران قرار می‌‌گیرند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سیاهگوش ماده که تلاش کرد با حمله توله‌هایش را از خطر نجات دهد خود با سنگ و چوب مورد ضرب و شتم قرار گرفت. توله‌ها پا به فرار گذاشتند و مادر نیز که دچار شکستگی فک، دندان و دنده و پارگی دیافراگم شده بود در نهایت خونریزی داخلی کرد و جان داد.

19087843_303.jpg

سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود نوشته است، نیروهای محیط زیست و متخصصان پردیسان سعی در نجات حیوان کردند، اما تلاش‌شان به جایی نرسید.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست، با اشاره به اتفاق‌های مشابه برای حیات وحش ایران به دویچه وله می‌گوید، در این زمینه دو مشکل وجود دارد: یکی این که در ایران مناطق حیات وحش یا پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده به مناطق سکونت شهری بسیار نزدیک‌اند و دوم این که مردم از آموزش کافی برای چگونگی مواجهه با حیات وحش برخوردار نیستند.

او می‌گوید: «بخصوص وقتی توله‌ها با حیوان همراه‌اند به دلیل حس مالکیت شدید حیوان مادر مسئله بسیار جدی‌تر می‌شود و معمولا این مشکل را در مورد توله‌خرس‌ها و گربه‌سانان بزرگ داریم.»

درویش معتقد است که "محیط‌بانان و جنگل‌بانان باید در ایام نوروز به صورت آماده‌باش و شبانه‌روزی در جنب مناطق شهری، مثل منطقه لواسانات و منطقه حفاظت‌شده جاجرود، مستقر بوده و به کمک سازمان‌های مردم‌‌نهاد محیط زیستی برای اطلاع‌رسانی و آموزش بین مردم بروشور توزیع کنند".

به گفته او، حتی در برخی موارد یگان‌های تخصصی در سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور هم آن طور که باید راه و رسم مقابله با این گونه‌ها را نمی‌دانند یا از تجهیزات کافی برای چنین مواردی برخوردار نیستند.

درویش می‌گوید: «در این مورد خاص اگر مردم فقط از مسیر دور می‌شدند، او چون بچه داشت هرگز وارد جمعیت انسانی نمی‌شد و به سرعت بچه‌هایش را فراری می‌داد. اما آن‌ها به اشتباه فکر کردند که این گربه‌سان خطرناکی است و ترسیدند و در ترس، مردم معمولا واکنشی نشان می‌دهند که گربه‌سان آن را حمله تصور می‌کند و این متأسفانه باعث تنش و درگیری می‌شود.»

سیاه‌گوش یا کاراکال گربه‌سان کوچکی است که در ایران در معرض خطر انقراض قرار دارد. زیست‌گاه این گونه جانوری خاورمیانه و آفریقاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy