Wednesday, Mar 28, 2018

صفحه نخست » تهدید به تجاوز به همسر یکی از دراویش بازداشتی

daravish_bazdasht.jpgبی‌بی‌سی ـ فعالان نزدیک به دراویش گنابادی می‌گویند که با تعدادی از دراویش بازداشتی با خشونت رفتار می‌شود و خانواده بعضی از آنها هم مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

فرهاد نوری، فعال حقوق دراویش در استرالیا، به بی‌بی‌سی فارسی گفت هشت نفر از این افراد در بازداشتگاه اداره آگاهی تهران نگهداری می‌شوند که عمدتا محل رسیدگی به پرونده‌های جنایی است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آقای نوری می‌گوید به ظن پلیس این بازداشت‌شدگان با کشته شدن افراد در شب ناآرامی‌ها در اول اسفند مرتبط بوده‌ا‌ند و به همین دلیل "پرونده‌سازی و گرفتن اعترافات اجباری" علیه آنها در جریان است و آنها از حقوق اولیه خود محروم هستند.

به گفته این فعال حقوق دراویش در یکی از موارد آزار و اذیت، هفته گذشته مأموران یکی از دراویش بازداشت‌شده را تهدید کرده‌اند که اگر همکاری نکند "در مقابل او به همسرش تجاوز خواهند کرد".‌

تجمع تعدادی از دراویش گنابادی در شمال تهران در آخرین روز بهمن سال ۱۳۹۶ به درگیری با مأموران پلیس منجر شد که سه مأمور پلیس و یک بسیجی در جریان آن کشته شدند. در جریان آن حوادث تعداد زیادی از دراویش مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و بیش از ۳۰۰ نفر از آنها بازداشت شدند.

تاکنون مرگ دست‌کم یکی از دراویش در هنگام بازداشت تأیید شده است. خانواده محمد راجی گفته بودند که او "در اثر ضربات وارده در حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس" جان خود را از دست داده اما دادستان تهران مرگ او در جریان بازجویی را تکذیب کرده بود.

محمد ثلاث یکی دیگر از دراویش که به زیرگرفتن مأموران با اتوبوس و "قتل عمد" آنها متهم شده بود در دادگاه بدوی به قصاص محکوم شده است.

فرهاد نوری می‌گوید دراویش زندانی در با "بایکوت خبری" در رسانه‌های ایران از یک سو و "هجمه خبری" از سوی رسانه‌های حکومتی از سوی دیگر روبرو هستند.

آقای نوری می‌گوید از حدود ۳۷۰ نفری که در شب درگیری بازداشت شدند نزدیک به۳۵۰ مرد در زندان بزرگ تهران نگه‌داری می‌شوند و ۱۱ زن در زندان قرچک در بازداشت هستند.

فرهاد نوری به تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی گفت که قرار بازداشت موقت این افراد "برای ماه دوم هم تمدید شده است".

به گفته او برای بعضی از این افراد قرار وثیقه یا کفالت صادر شده اما این قرارها "به بهانه‌های مختلف از جمله تعطیلی اجرا نشده و اجازه ورود وکیل به پرونده‌ها هم داده نشده است."

این فعال حقوق دراویش می‌گوید قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها پاسخگوی خانواده دروایش بازداشتی نیست.

پیشتر سایت مجذوبان نور خبر داده بود که تعدادی از دراویش بازداشت‌شده با عناوین "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، شرکت در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم و آسایش عمومی" تفهیم اتهام شده‌‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy