Thursday, Mar 29, 2018

صفحه نخست » دلیل سکوت کیهان تهران از گرایش کره شمالی به سوی غرب

NK_China_032818.jpgبهروز مفید - شبکه بیان

سال گذشته و در اواسط روزهای گرم تابستان، روزنامه کیهان در مطلبی که به بخش دیپلماسی مربوط می شد، با غروری شوونیستی در مقابل کره شمالی مطلبی با عنوان "چرا مثل کره‌شمالی نباشیم؟" چاپ کرد که در آن مطلب ضمن افتخار بر رهبران دیکتاتور و فاشیست کره شمالی نوشت کره شمالی بی اعتنا به تهدیدهای آمریکا، اعلام کرده که به ساخت موشک و سایر برنامه های تسلیحاتی اش ادامه خواهد داد؛ از این رو ما (جمهوری اسلامی) نیز باید ضمن الگوبرداری از این رهبران، به فعالیت های تسلیحاتی خود ادامه دهیم.

چند روز بعد، یکم شهریور ماه 96، صادق زیباکلام در جوابیه ای خطاب به حسین شریعتمداری -مدیر مسئول روزنامه کیهان تهران- با اظهار به اینکه آرمان های اولیه انقلاب، الگوبرداری از کشوری چون کره شمالی نبود نوشت: برای دوستداران انقلاب اسلامی چقدر دردناک است که امروز شاهد باشند که آن ‌همه آرزو و آرمان که به انقلاب اسلامی داشتند امروز بعد از گذشت ۴۰سال به ناکجاآبادی سقوط کرده که الگو و آرمانش کره شمالی بشود!

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این روزها اخبار مختلفی مبنی بر دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به گوش می رسد. کیم جونگ اون به تازگی در اولین سفر خارجی خود به چین با «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین دیدار کرده است. محور گفتگوهای رهبران دو کشور مسائل خارجی و سلاح های هسته ای بوده است.

در این دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در جریان ملاقات با رییس جمهور چین یک بار دیگر تایید کرده است که به دنبال خلع سلاح هسته‌ای است؛ اگرچه آن را منوط به رفتار و اقدامات آمریکا و کره جنوبی دانسته.

البته روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری در این ارتباط سکوت کرده اند و سرمقاله ای در این رابطه در این روزنامه چاپ نشده است چراکه به محض انتشار آن، آرشیو چند ماه قبل روزنامه بازگشایی شده و رسوایی دیگری به وجود خواهد آمد. این موضوع متاسفانه ناشی از نگاه ایدئولوژیک روزنامه کیهان تهران و اطرافیان شریعتمداری است که حتی موضوعات مرتبط با روابط بین الملل و دیپلماسی را با عینک حکومتی می نگرد و از نگاه باز و بدون جانبداری عاجز است.

نیویورک تایمز در صفحه "آسیا و اقیانوسیه" با ارائه گزارشی از این دیدار، تصویری جالب توجه از دو رهبر را ارائه کرد. به گزارش این روزنامه، این دیدار برای آقای شی، فرصتی بود تا خود را به عنوان یک رهبر حامی صلح در جهان معرفی کند و برای آقای کیم نیز فرصتی بود تا حضور خود را در میان رهبران جهان ثبت کند.

باید به انتظار نشست و دید در صحنه روابط بین الملل با گرایش کره شمالی به سمت غرب و شرکت در جامعه جهانی، نقش جمهوری اسلامی چه خواهد بود و چقدر توان خواهد داشت تا این شبه جزیره را از این کار بازدارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy