Sunday, Jul 1, 2018

صفحه نخست » تلاش برای برانداختن دولت حسن روحانی متوقف نشده و خامنه ای می خواهد برنامه اقتصادی او را نظارت کند

orh_070118.jpgرادیو پیام اسرائیل، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنان اصرار می ورزند که حسن روحانی یک فرد بی کفایت اعلام گردد و موجبات برکناری او فراهم شود. ظاهرا این طرح از سه ماه پیش تهیه گردیده و با جریانات هفته های اخیر و اعتصاب بازار ارتباط مستقیم ندارد.

هنوز معلوم نیست که این طرح تا چه حد مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گیرد. ولی رسانه های خبری حکومت می گویند که تا کنون چهار نماینده آن را امضا کرده اند.

نماینده ای به نام جلال محمود زاده تائید کرده که او تدوین کننده طرح استیضاح بوده است. متن این استیضاح نیز که در ۱۵ بند آن ادعا شده که روحانی فاقد کفایت لازم برای اداره امور کشور می باشد، روی کاغاذ رسمی مجلس انتشار یافته ولی فاقد تاریخ می باشد.

این نماینده گفت که چند اتهام دیگر در مورد عدم کفایت روحانی به این طرح افزوده شده که مهمترین آن ها بحران ارز در ایران می باشد.

ولی خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ادعا می کند که طراحان این استیضاح، در واقع گروهی از اصلاح طلبان هستند که امید دارند در انتخابات عمومی آینده جانشین وی شوند.

تسنیم در یک گزارش تحلیلی نوشت: «اصلاح طلبان که می گویند ریاست جمهوری روحانی مدیون حمایت آنهاست، بعد از گلایه و انتقاد و تحریب و نامه نگاری علیه رئیس جمهوری، طرح عدم کفایت سیاسی روحانی را نیز امضا کرده اند تا زمین بازی سال ۱۴۰۰ را برای خود فراهم آورند».

طبق قوانین حکومت ایران، برای آن که طرح اعلام عدم کفایت رئیس جمهوری وارد مراحل رسیدگی شود، باید یک سوم از نمایندگان مجلس از آن جانبداری کرده باشند. در چنین صورتی، رئیس جمهوری موظف است حداکثر یک ماه پس از ارائه این طرح، در مجلس حاضر شود و به اتهامات پاسخ گوید و درخواست رای اعتماد دوباره کند.

برای تائید اتهامات، دست کم دو سوم از نمایندگان مجلس باید علیه ادامه خدمت رئیس جمهوری رای بدهند و آنگاه مساله برکناری به رهبر رژیم سپرده می شود.

آگاهان در تهران می گویند که گرچه نشست روز گذشته (شنبه) با حضور سران سه قوه برای ادامه هماهنگی بین آن ها بود، ولی مساله آینده دولت حسن روحانی نیز به طور غیرعلنی در آن مطرح گردید و امکانات مختلف بررسی شد. این سومین دیدار در چارچوب نهادی بود که "شورای عالی همآهنگی اقتصادی" نامیده می شود و موضوع مورد بحث آن بود که رژیم به هدف برون رفت از بحران اقتصادی کنونی، به چه اقداماتی باید دست بزند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

با آن که ظاهرا سه قوه مجریه، قضائیه و مقتننه نباید در کار یکدیگر دخالت کنند، و رسیدگی به بحران اقتصادی یک امر اجرایی است که در حیطه اختیارات دولت قرار دارد، خامنه ای به روحانی دستور داده که اقدامات آینده او برای رفع بحران اقتصادی، با مشورت و همآهنگی با برادران لاریجانی انجام گیرد - که یکی رئیس مجلس است و دیگری ریاست قوه قضائیه را به دست دارد.

موضوع اعلام شدۀ این نشست آن بود که چگونه رژیم می تواند علیرغم افزایش تحریم های اقتصادی از جانب ایالات متحده، بر بحران کنونی غلیه یابد.

تصمیمات این نشست اعلام نگردید، ولی گفته شد که شرکت کنندگان، امکانات مختلف و سناریوهای متفاوتی را مورد بررسی قرار دادند.

علی خامنه ای در سخنان دیروز خود از جمله گفت که "دشمن" می خواهد از طریق ایجاد فشارهای اقتصادی، مردم ایران را علیه حکومت بشوراند.

آشنایان به امور اقتصادی ایران می گویند که بی تردید خروج ایالات متحده از برجام، بحران اقتصادی در ایران را بسیار شدیدتر کرده، ولی ریشه های دیگر این بحران عدم کفایت مسؤولان رژیم و دزدی ها و اختصاص دادن بخش بزرگی از بودجه حکومتی به برنامه های موشکی و کمک به سازمان های ترور و دخالت نظامی در کشورهای دیگر است - که رژیم قصد ندارند از آن ها دست بردارد.

علی خامنه ای در سخنان دیروز خود، سپاه پاسداران را یکی از مهمترین پایه های نگاهداری رژیم دانست. حسن روحانی، یک روز پیش از این سخنان خامنه ای، خواستار آن شده بود که نهادهای اقتصادی و بازرگانی سپاه پاسداران به مردم داده شود.

رهبر حکومت که فرمانده کل قوا نیز هست، این سخنان را در مراسم پایان تحصیلی دانشجویان نظامی بیان داشت.

علی خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود، بی آن که از عربستان سعودی نام برد گفت: «یک دولت خرپول منطقه، با آمریکا علیه ایران همکاری می کند» او ادعا کرد که ایالات متحده به تنهایی نمی تواند به هدف برسد و از این رو با کشورهای قدرتمند خاورمیانه ائتلاف کرده تا با رژیم ایران مبارزه کند.

گفتنی است که دولت ایالات متحده، در همه برنامه های نظامی و سیاسی برون مرزی خود، همیشه به صورت ائتلاف با هم پیمانان منطقه ای و بین المللی خود عمل می کند و اکنون نیز می خواهد یک ائتلاف منطقه ای و جهانی نیز علیه حکومت ایران برپا کند.

آخوند ابراهیم رئیسی، سرپرست آستان قدس رضوی در مشهد هشدار داد که از دیدگاه او تهدیدات داخلی خطرناکتر از تهدیدهای خارجی می باشد. آخوند رئیسی که عضو مجلس خبرگان نیز هست و یکی از چهره های قدرتمند رژیم محسوب می شود، درباره ماهیت "تهدیدهای داخلی" گفت: «سبک زندگی اشرافی، مدیریت اشرافی و غیرانقلابی، بی برنامگی و بی تدبیری از جمله خطرهای داخلی است».

آگاهان می گویند که خود آخوند رئیسی و اکثر سران رژیم و فرماندهان سپاه پاسداران، دارای زندگی اشرافی هستند و معلوم نیست که منظور او از این سخنان، چه کسانی بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy