Friday, Aug 10, 2018

صفحه نخست » سقوط شدید ارزش تومان؛ بیش از ۴۴۲ هزار مهاجر افغانستانی را روانه کشورشان کرد

Afghan_Iran.jpgالعربیه - سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان به تازگی اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۴۴۲ هزار ۳۴۴ مهاجر افغان با ترک ایران به کشورشان بازگشته‌اند.

این سازمان با نشر گزارشی نوشت، امسال آمار بازگشت مهاجرین افغان از ایران نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است، وضع تحریم‌های امریکا علیه ایران، افزایش بیکاری، سقوط شدید ارزش تومان از جمله دلایل عمده هستند که مهاجرین افغان مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

ایوا شویر یکی از سخنگویان سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان گفته است، ۴۲۰ هزار مهاجر افغان فقط در هفت ماه سال جاری میلادی از ایران بازگشتند که این آمار بی‌سابقه می‌باشد.

ایوا شویر علاوه کرد: «شمار بازگشت کننده‌های افغان از ایران در سال ۲۰۱۸ غیرقابل پیشبینی بود. شمار آن‌ها از ماه جنوری امسال تا ماه جولای سال ۲۰۱۸ به ۴۲۰ هزار تن می‌رسد».

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت؛ ممکن است با شدت گرفتن تحریم‌های امریکا علیه ایران، آمار بازگشت مهاجرین افغان از این کشور بازهم افزایش یابد.

بیش از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند


وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در مورد آمار مهاجرین افغان در ایران گفته است: «۲۴۳۰۰۰۰ نفر مهاجر افغان شامل ۹۵۰۰۰۰ نفر ثبت شده، ۴۵۰۰۰۰ نفر دارای پاسپورت فامیلی با اقامت کوتاه مدت، ۳۰۰۰۰ دارای اقامت طولانی مدت و ۱۰۰۰۰۰۰ فاقد مدرک در ایران حضور دارند».

از سوی دیگر، شماری از مهاجرین افغان برگشته از ایران گفته‌اند، به دلیل بحران اقتصادی در این کشور، خراب شدن وضعیت کار و بی‌ارزش شدن ریال مجبور به ترک ایران شدند.

عبدالله واسع یکی از مهاجرین افغان است که سال‌ها در ایران کار و زندگی کرده اما به تازگی به افغانستان بازگشته و در مورد علت برگشت‌اش از این کشور گفت: «بخاطر بیکاری آمدم، پول ایران بی‌ارزش شده، به همین خاطر آمدم، پول نداشتم. نمی‌شد آنجا بیشتر کار کنم».

اجرای بسته اول تحریم‌ها امریکا علیه ایران


ایالات متحده امریکا صبح سه‌شنبه ۷ اوت ۲۰۱۸، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود را آغاز کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا که از ابتدا با توافق هسته‌ای (برجام) منعقد شده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما مخالف بود، ماه مه گذشته، خروج کشورش را از این توافق اعلام کرد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به حال تعلیق در آمد.

برپایه بیانیه‌ای که پیشتر وزارت خزانه‎داری امریکا منتشر کرده، این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و پیش از توافق هسته‌ای (برجام) اجرا می‌شد، بخش‌های متعددی از جمله دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون آلومینیوم و فولاد را در بر می‌گیرد.

در این مرحله، بار دیگر تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنین خرید یا تسهیلات در رابطه با استقراض دولتی باز خواهد گشت.

صنعت خودرو سازی، از دیگر بخش‌هایی است که در این دور تحریم می‌شود.

در بسته تحریمی، برخی مجوزهایی که دولت امریکا پس از توافق هسته‌ای (برجام) صادر کرده بود، بی‌اثر می‌شود. مجوز واردات اجناس ایرانی مانند فرش و مواد خوراکی به امریکا و همچنین خرید هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی از جمله این مجوزها است.

در صورت تغییر نکردن شرایط، نوامبر آینده، اجرای بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود که بخش‌هایی از جمله نفت و انرژی، بیمه نفتکش‌ها و تبادلات بانک مرکزی ایرانرا هدف قرار خواهد داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy