Saturday, Aug 11, 2018

صفحه نخست » ارزیابی آمریکا از آزمایش موشکی ایران در مانور خلیج فارس

missile_081118.jpgرادیو فردا - یک مقام آمریکایی روز جمعه ۱۹ مرداد به رویترز گفته است، ایران در مانور دریایی اخیر خود یک موشک کوتاه برد ضد ناو را در منطقه تنگه هرمز آزمایش کرده است.

پیش از این یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا گفته بود مانور دریایی ایران که در آن بیش از یکصد قایق در اطراف تنگه هرمز شرکت داشتند، پیامی به ایالات متحده بود به خاطر از سرگیری تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی.

گفته می‌شود مانور دریایی سپاه پاسداران روز ۱۱ مرداد آغاز شد و یک مقام سپاه ۱۴مردادماه از پایان یافتن این مانور خبر داد.

شبکه خبری «فاکس نیوز» نیز به نقل از سه مقام آمریکایی اعلام کرد که ایران برای نخستین بار طی یک سال گذشته یک موشک بالیستیک آزمایش کرده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

شبکه فاکس نیوز می‌گوید، آزمایش موشک بالیستیک با برد کوتاه، فاتح ۱۱۰ ، در جریان مانور دریایی سپاه پاسداران در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز انجام داده است.

فاکس نیوز اضافه کرده است: به رغم این که ابتدا این ارتش آمریکا بود که خبر برگزاری مانور دریایی ایران را اعلام کرد، اما تاکنون گزارشی درباره اقدام سپاه ایران در شلیک موشک از یک پایگاه خود بندر جاسک منتشر نشده بود.

این گزارش می افزاید، شلیک این موشک توسط ماهواره‌های جاسوسی آمریکا ردیابی شده است.

این مقام‌های آمریکایی به فاکس نیوز گفته‌اند، موشک ضد کشتی فاتح۱۱۰ مسیر بیش از ۱۰۰مایل را طی کرد و در یک منطقه بیابانی ایران فرود آمد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به فاکس گفته است، این موشک ساحل به ساحل بود.

این مقام آمریکایی اضافه کرده است:به هنگام آزمایش این موشک توسط سپاه پاسداران هیچ کشتی آمریکایی در نزدیکی این محل حضور نداشته یا در معرض خطر نبوده است.

فاکس نیوز می‌گوید، سخنگوی پنتاگون حاضر نشده درباره آزمایش موشک بالیستیک توسط ایران اظهار نظر کند.

طبق این گزارش ایران آخرین بار در مارس ۲۰۱۷ آزمایش‌های موشکی مشابهی را انجام داده بود.

ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود که ایران مانور دریایی خود، قصد داشت پس از تهدید رئیس‌جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز، قابلیت‌های نظامی خود را به نمایش بگذارد.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا افزود که ایران توانایی کارگذاری مین‌های دریایی و قایق‌های انفجاری را در این آبراهه پرتردد دارد٬ ولی ایالات متحده و متحدانش برای مقابله با چنین احتمالی تمرین کرده و آماده هستند.

در حالی این مانور دریایی درخلیج فارس، آبراه هرمز و دریای عمان برگزار شد که رسانه‌های ایران خبر آغاز آن را منتشر نکردند و این شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان بود که به نقل از مقام‌های نظامی آمریکااز برگزاری این رزمایش نظامی خبر داد.

با این حال رسانه‌های ایران به نقل از سخنگوی سپاه پاسداران خبر پایان این مانور دریایی را منتشر کردند.

رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۴ مرداد ضمن اعلام پایان رزمایش دریایی «اقتدار» گفت: «این رزمایش با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین‌المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه برگزار شد.»

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و پیش از او حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا به طور تلویحی از اقداماتی از سوی ایران سخن گفتند که از آنها به عنوان احتمال بستن تنگه هرمز و حتی آبراه باب المندب در دریای سرخ تعبیر شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy