Thursday, Aug 16, 2018

صفحه نخست » سانسورچی دفتر رهبری کیست؟

censor_081418.jpgاظهارات خامنه‌ای درباره «اشتباه» او در برجام از اکثر خبرگزاری‌ها و نیز سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی حذف شد. چرا دقیقا این بخش از سخنان نبایستی منتشر می‌شدند؟

ایران بریفینگ، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه (۲۲ مرداد) در جریان یک سخنرانی طولانی در کنار تأکید بر "ممنوعیت" مذاکره با آمریکا، از جمله اعلام کرد: «مذاکرات برجام اشتباه بود. در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند. رئیس‌جمهور اعتراف کرد اگر محدودیت‌های شما نبود ما امتیازات بیشتری می‌دادیم».

این بخش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی اما از سایت رسمی او و بسیاری از دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایران یا کاملا حذف شد یا شکل تعدیل‌شده‌ای به خود گرفت و حتی توییت مذکور نیز پاک گردید .

این نخستین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی از "اشتباه" خود سخن می‌گوید. او یک بار دیگر نیز در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ به "اشتباه" خود در سیاست کنترل جمعیت در ایران اشاره کرده و گفته بود: «مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد».

البته بسیاری از منتقدان و همچنین کارشناسان نه سیاست کنترل جمعیت، بلکه دستورالعمل او برای رشد جمعیت را یکی از "اشتباهات" رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند و در کنار آن، حمایت همه‌جانبه و مکرر از محمود احمدی‌نژاد و دولت او، پافشاری بر برنامه اتمی و از این طریق رساندن پرونده ایران به شورای امنیت و نیز سیاست‌های منطقه‌ای به‌خصوص سیاست‌های تعیین یا تأییدشده از سوی خامنه‌ای در قبال سوریه و حمایت از بشار اسد را از جمله دیگر "اشتباهات" او عنوان می‌کنند.

این بار اما موضوع بر سر حذف سخنانی از خود رهبر جمهوری اسلامی در مورد "اشتباه" او در خصوص مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است؛ مذاکراتی که حتی جزئیات آن، به گفته‌ی نمایندگان دستگاه دیپلماسی ایران، وزیر خارجه و شخص حسن روحانی، لحظه به لحظه به خامنه‌ای گزارش شده است.

اخبار دیدارهای عمومی و همچنین دیگر دیدارهای خصوصی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را نه تنها صداوسیما بلکه دیگر خبرگزاری های رسمی کشور بصورت مستقل مجاز به تهیه و مخابره نیستند اگر دو سایت leader.ir و Khamenei.ir را دیده باشید، دقایقی بعد از این دیدارها ، «خبر دیدار» که حاوی رئوس مطالب مطرح شده توسط خامنه ای و گاهی «عین برخی جملات» منتشر می‌شود. بر خلاف باور عمومی حتی در دیدارهای عمومی نیز دوربین های صداوسیما به دفتر رهبری و حسینیه امام خمینی وارد نمی شوند بلکه این تیم خبری دفتر رهبری است که فیلمها را ضبط و برای صداوسیما ارسال می کند .

ساعاتی بعد از انتشار خلاصه اخبار بعد هم «متن بیانات» که پیاده شده صحبتهای رهبری است منتشر می‌شود. متن بیانات که اهمیت بیشتری دارد، توسط «دفتر رهبری» زیر نظر سید علی‌اصغر حجازی تهیه می‌شود و سایر رسانه‌ها- حتی سایت Khamenei.ir - موظفند آن متن را منتشر کنند. صدا و سیما نیز نسخه فیلمی از دیدار را پخش می‌کند که توسط دفتر رهبری تدوین و برایش ارسال شده است.

علی‌اصغر حجازی که در واقع نام اصلی آن سید علی‌اصغر میرحجازی است از طرف شخص رهبری، اجازه دخل و تصرف در متن بیانات منتشره را دارد.

اما یک سوال: هدف از حذف برخی جملات خامنه ای چیست؟

ظاهرا دفتر رهبری با انگیزه آن که حول آن صحبت در فضای رسانه‌ای «حاشیه‌سازی» نشود اقدام به این کار می کند ، اما تجربه های گذشته می گوید که اینچنین نمی شود:

جمعی از دانشجویان در دیداری که سالی یکبار برگزار می‌شود حاضر بوده‌اند و از ایشان شنیده‌اند که «من استالین نیستم» یا شنیده‌اند که تلویحا تسخیر سفارت انگلیس را محکوم کرده‌اند. بعد در تیتر و خبرهای منتشره توسط بیت رهبری، آن جمله سانسور می شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ کلی جنجال توسط افراد حاضر در دیدار و رسانه‌های داخلی و خارجی به راه می‌افتد که فلان جمله حذف شده توسط سایت رهبری چه بود؟ چرا سخنان رهبری سانسور می‌شود؟ چه کسی سخنان رهبری را سانسور می‌کند و ...

این کار دفتر رهبری حاشیه‌سازتر و آسیبب‌زاتر است یا انتشار همان یک جمله؟ دفتر رهبری با سانسور آن جمله و تعبیر می‌خواهد جلوی انتشارش را بگیرد اما در عمل باعث می شود آن جمله بیشتر شنیده شده است...

آقای خامنه ای ظاهرا مصمم است برای خود چهره ای معصوم و غیر قابل خطا و اشتباه بسازد و از همین رو به مسئولان دفترش چنین اختیاری داده است ، او در همان سخنرانی که اقرار به اشتباهش کرده در برجام باردیگر خود را پیرو آیت الله خمینی می داند اما آیت الله خمینی هرگز از بیان اشتباهش شرم نداشت ، او حتی در وصیتنامه خویش به صراحتا نوشت : من امروز بعد ‌از ده سال ‌از پیروزی انقلاب اسلا‌می همچون گذشته اعتراف می‌کنم ‌که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه کشور به گروهی ‌که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده ‌است ‌که من مرتکب شدم .

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy