Friday, Aug 17, 2018

صفحه نخست » نشست هادسن درباره ایران: بررسی احتمال فرار برخی فرماندهان سپاه قدس

hudson_081518.jpgصدای آمریکا - یک کارشناس امور ایران در حاشیه میزگردی درباره اعتراضات فزاینده در ایران و تأثیر تحریم‌های ایالات متحده، با اشاره به برخی گزارش‌ها گفت که احتمال دارد چندین تن از اعضای عالی‌رتبهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از این نهاد جدا شده باشند.

این میزگرد روز چهارشنبه به میزبانی مؤسسه هادسن در واشنگتن برگزار شده بود.

مایکل پریجنت، یک عضو ارشد مؤسسه هادسن، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «من شنیده‌ام که چندین نفر از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از مقام‌های خود کناره‌گیری کرده و به همراه دارایی‌های‌شان از کشور خارج شده‌اند، اما نمی‌توانم منابع ثانویه‌ای برای این اخبار پیدا کنم. ما در زمینهٔ مقامات عضو سپاه پاسداران و افرادی که آن را ترک کرده‌اند با کمبود اطلاعات رو‌به‌رو هستیم.»

پریجنت افزود: «چنانچه ما شاهد چنین جداشدن‌هایی باشیم، در آن صورت این مسئله بسیار مهمی خواهد بود. در حال حاضر آن‌چه ما می‌دانیم این است که افسران رده‌های میانی نیروی قدس از نرمش رهبر ایران به سوی ایالات متحده در جریان توافق [هسته‌ای] ایران موسوم به برجام، ناراحت بودند. ما می‌دانیم که اختلافاتی میان کادر رهبری ارشد و رهبران رده‌های میانی وجود داشته است.»

ایران از اوایل سال ۲۰۱۸ صحنهٔ اعتراضات فزاینده و رو به گسترش بوده است و اقتصاد آن کشور، به ویژه پس از آن که ایالات متحده در ماه مه گذشته خبر خروج خود از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد، به سرعت به وخامت گرائیده است.

تحریم‌های مالی که اوایل این ماه از سوی ایالات متحده بر ایران اعمال شده‌اند و نیز تحریم‌هایی که از ماه نوامبر بر صنعت نفت ایران اجرایی خواهند شد، موجب افزایش نگرانی‌های مردم نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

ریال، واحد پول ملی ایران طی هشت ماه گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

قرار است حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تا پیش از پایان ماه اوت گزارشی را در مورد برنامهٔ دولت خود برای مقابله با این وضعیت اضطراری به مجلس ایران ارائه دهد.

پریجنت گفت: «ولی اکنون دیگر برای بازپس‌گیری وجوه تخصیص‌یافته به سیاست‌های خارجی و امنیتی و بازتخصیص آنها به مردم برای [رسیدگی به] مشکلات داخلی، مطابق مطالبات معترضان، خیلی دیر شده است. این کار می‌بایست دو سال پیش انجام می‌شد.»

کارشناسان مستقر در ایالات متحده که در موسسه هادسن پایداری رژیم ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند، می‌گویند که چالش‌های فراروی جمهوری اسلامی ممکن است به زودی رهبران ایران را با دشواری‌های ژرف‌تر، از جمله جدایی‌های احتمالی نیروهای امنیتی ایران رو‌به‌رو کند.

بهنام بن طالبلو، یک پژوهشگر عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن، در گفتگوی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «در حالی که بودجه [ایران] رو به کاهش است و توانایی ایران برای پرداخت [دستمزدهای] نیروهای امنیتی خود کمتر و کمتر می‌شود، و نیز با توجه به این که تحریم‌ها بخش اعظم اقتصاد ایران را هدف قرار داده‌اند، اکنون پرسش این است: آیا رژیم [ایران]‌ برای دفاع از خود در برابر اعتراضات فزاینده، به نیروهای امنیتی‌اش اعتماد خواهد کرد؟»

وی افزود: «[در حال حاضر] این یک پرسش فرضی است؛ اما زمانی که تحریم‌های سنگین در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ اعمال شوند و درآمدهای ایران را در سال ۲۰۱۹ هدف قرار دهند، آن زمان است که این پرسش به یک پرسش عملی و تجربی تبدیل خواهد شد.»

بن طالبلو همچنین پیشنهاد کرد که دولت ایالات متحده دامنهٔ تحریم‌های خود علیه نیروهای امنیتی ایران را گسترش دهد تا وزیر کشور و فرماندهان سپاه پاسداران مسئول در شهرهای ایران، جایی که تظاهرکنندگان از اوایل امسال در خیابان‌ها حضور داشته‌اند، را نیز در بر بگیرند.

لایحهٔ اچ.آر.۵۴۶۱ کنگره [آمریکا] - موسوم به قانون شفافیت دارایی کادر رهبری ایران - با اکثریت آرا در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و هم اکنون در مجلس سنای ایالات متحده در دست بررسی است.

این لایحه از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌خواهد تا در مورد دارایی‌های ۱۸ تن از فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات اجرایی مرتبط با سپاه پاسداران تحقیق کرده و نتایج را به زبان های انگلیسی و فارسی در اختیار عموم قرار دهد.

این فهرست شامل افراد زیر است:

فرمانده و جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: سرلشگر محمدعلی جعفری و سرتیپ حسین سلامی؛ فرمانده و جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: سرتیپ محمد پاکپور و سرتیپ روح‌الله نوری؛ فرمانده و جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده و سید مجید موسوی؛ فرمانده و جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: دریادار علی فدوی و علیرضا تنگسیری؛ فرمانده بسیج مستضعفین: سرتیپ غلام‌حسین غیب‌پرور؛ فرمانده نیروی قدس: سرلشگر قاسم سلیمانی؛ رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه): سرتیپ علی اکبر پورجمشیدیان؛ فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: علی‌اصغر گرجی‌زاده؛ رئیس دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: محمدرضا حسنی‌ آهنگر؛ نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: عبدالله حاج‌صادقی؛ مدیر عامل و رئیس بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: مجید خراسانی و احمد وحید دستجردی؛ مدیر عامل بنیاد تعاون بسیج: حمیدرضا تقی‌زاده؛ رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (معاون سیاسی سپاه): رسول سنایی راد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy